• NinaCamilla

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Villsågärna38: Jag får börja med 5 mg 2 ggr per dag innan ET. Vid ET kommer de öka dosen men vet inte än hur mycket. Jag känner så trygg hos läkaren i Grekland och jag har hittat en bra AT-läkare som är ivrig att hjälpa mig. Hon är inte lika stel som alla andra gamla läkare som inte vill lyssna på klagomål. Jag har bra vibbar att vi lyckas med det här.

Jojjo77: I Finland tror man att man ska påbörja med ÄD utan mediciner när vi började processen. Så var det med oss. Efter misslyckade ET och FET kunde man få prednisolon och blodtunnande upp till 12 veckor vid graviditet.  Sista försöket la man till Clexane-spruta i dag 4 efter insättning som skulle hjälpa med fästningen av embryo. Det är inte helt bevisat att så är fallet men i Finland provar man fram lite mer öppet än i Sverige.  Nu i Grekland tror man mer om autoimmunologiska besvär än i Finland eller i Sverige (enlig Alan Beer). Fertinova i Helsingfors ville ta bort alla mina mediciner eftersom vi inte ha lyckats hittills vilket jag försökte opponera mot. Själv tror jag något mitt i mellan med mediciner men är just nu ganska ivrig att lyckas och litar på grekiska läkaren.

• NinaCamilla

Redan47: Bra sagt där! Att bli dömt att inte bli en lämplig mamma vid 40 års ålder är katastrofalt.

• NinaCamilla

Tackar callimero! Om jag får plus, ska jag be att komma dit. Nu fick jag mediciner för att sänka blodtrycket under behandlingen. Vi får se hur det funkar. Celexbrex är tydlingen medicin som hjälper mot min endometrios eftersom det sänker inflammation i min kropp. Passar tydligen bättre än trombyl säger läkaren.

• NinaCamilla

Jenkis: hoppas att de får tag på donatorn. Du får så gärna klaga. Jag vet precis hur du känner när planering går inte som det har tänkt. En gång påbörjade jag medicinering men donatorn fick hinder pga.tentavecka och jag fick äta 2,5 mån mediciner innan vi kom fram.

• NinaCamilla

Fråga till er: Hur tjock har varit er slemhinna vid nedreglering? Jag har varit nu nedreglerad i 4 mån pga. Endo men slemhinnan är 4 mm och såg 2 äggblåsor på äggstocken. Hur det kan vara möjligt?

• NinaCamilla

Tackar Frk Röd för svaren. Jag har haft tidigare också äggblåsor men då var jag endast nedreglerad i en månad. Nu har jag lite längre period och tyckte att det va konstig.

• NinaCamilla

Minnah: Ruva lugnt nu. Snart är det testdagen! Jenkis: härligt att ni har fått en donator. Hoppas att det blir snart i så fall. Jag får vet andra vecka, hoppas jag, när det är tänkt. Jag är lite orolig när man fixar ÄD med grekiska koordinator utan att jag själv har kontroll. Jag hoppas på mitten av februari.

• NinaCamilla

Minnah. Vi har gjort 3 ET och 1 FET utan plus nånsin. Känslan har varit där att embryo fäster sig men något händer innan testdagen. Grekiska läkarna har satt nu kortison och anti-inflammatoriska innan insättning och sedan får jag intralipid innan insättning och akupunktur vid ET. Vi ber 2 embryo och de tror på bra chanser nu. Jag är alltid rädd för testdagen. Faktiskt hatar det om det inte bli nått. Man borde testa lite senare än testdagen eftersom man äter ju piller några dagar extra och testar igen. Jag är hoppfull ändå. Vi har en donator och en back-up donator. Det kallar jag service pirrig

• NinaCamilla

Frk Röd: jag har börjat äta redan prednisolon 10 mg per dag. Jag har inte fått än schema inför ET för progynon eller om jag ska öka prednisolon. Det känns bara att mensen är på gång efter 4 mån nedreglering och ogillar när min kropp vill något annat än vara lugn och stilla.

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014