• Löparnörden

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Vi har varit mottagarpar 2 vid 3 tillfällen i Huddinge. Första gången blev det för få ägg så vi blev utan och fick vänta 2 månader. Vid andra tillfället blev vi också par 2, vet inte varför. Par 1 kanske ståt längre i kö än oss? Då blev det ett ägg insatt och 1 ägg till frysen. Inget av försöken lyckades. Sedan tack vare ett återbud fick vi ett försök till. Även då var vi par 2. Då blev det bara ett endaste ägg (inget till frysen för äggen var inte av optimal kvalitet) som nu är vår dotter. Läkaren lyckades verkligen pricka in guldägget:)

• Löparnörden
    Irma01 skrev 2014-01-22 13:14:24 följande:

Hej...

Såg att jag hade ljusbruna flytningar nyss när jag var på toa. Är i vecka 8 och blir verkligen orolig. Ser ut som att jag håller på få missfall? Har inte speciellt ont, och ha ringt till KS, väntar på att de ringer tillbaka.

Någon som har varit med om detta?

Hade rosa flytningar under vecka 7-8 och vid ett tillfälle även färskt blod och det var inget missfall, dottern är nu 5 månader:)

Fast man bli ju fruktansvärt orolig när man kämpat och äntligen blivit gravid.

Så länge som du inte har störtblödning och ont är det oftast ingen fara. Som jag förstått det är det vanligt med blödningar vid äggdonation av nån oförklarlig anledning.

Hoppas det går bra för dig, förstår verkligen din oro
  • Löparnörden
    Irma01 skrev 2014-01-23 11:40:22 följande:

På väg tillbaka från KS där vi gjorde VUL och fick se ett tickande hjärta smile1.gif
    Så lättad!
    Tack för all stöd tjejer!

Så härligt, vilken lättnad för er att det såg bra ut
  • Löparnörden
    Helisa skrev 2014-01-30 22:12:57 följande:
    Hur tänker ni kring KUB, att göra eller inte göra? Och om svaret inte blir vad ni hoppats på, vad gör ni då?
    Vi velade och funderade en hel del runt kub och kom till slut fram till att vi ville avstå från att göra kub. VI tänkte som så att Downs inte skulle få oss att avbryta graviditeten och de andra trisomi-sjukdomarna är så väldigt ovanliga. Vi ville hellre vara lyckligt ovetande och tänkte att eventuella fel på fostret skulle visa sig ändå under graviditeten på ett eller annat sätt. Tänkte också att ett eventuellt dåligt besked skulle göra mig orolig och nojig och oro är ju som bekant inte bra för varken mamma eller foster.  
  • Löparnörden
    villsågärna38 skrev 2014-02-10 10:21:13 följande:

Här händer det också grejer!! Skulle fått mens för ett par veckor sen men tänkte att den strulade pga vårt fet vi gjorde i dec eller att jag hamnat i klimakteriet på riktigt den här gången. Tog ett test idag bara just in case och där står det Gravid 3+ veckor!!!! Jag är i chock, fattar ingenting!!! Suttit och stirrat in i en vägg här nu ett tag utan att fatta nåt!!! Herregud' kan det vara sant??? Mina egna ägg, hjälp jag är 42!! Oh My god...

Oj oj Villsågärna. Vilket mirakel. Grattis till dig också. Det här börjar ju bli en riktig +tråd
  • Löparnörden
    Malma skrev 2014-03-02 20:51:51 följande:

Hej,

Här hittade jag en söt barnbok som förklarar för små barn hur de kommit till via äggdonation. Den är tyvärr på engelska men det spelar nog inte så stor roll, den är lättläst.... Den har prisats i USA av barnpsykologer.

www.carolinanadel.com/DonorEgg/index.html

Någon annan som har tips på hur ni lägger upp eller redan har lagt upp samtalet med era barn, med närmsta familjen och omgivningen tex dagis, skola?

Tar tacksamt emot tips om annan litteratur som rör Äggdonation och barn.

www.adlibris.com/se/bok/hur-kom-jag-till-en-barn--och-foraldrabok-om-provrorsbefruktning-och-aggdonation-9789163323287

Den här boken har vi köpt till vår lilla äggdonationstjej. Än så länge är hon bara 6 månader men jag tyckte att boken var jättefin och på ett enkelt och tydligt sätt förklarar vad äggdonation och ivf innebär för ett barn. Den kommer nog bli en bra inkörsport för att börja prata om hur hon kommit till.
  • Löparnörden
    skpklm skrev 2014-03-08 22:28:45 följande:
    Så uttrycken du använder   ("gör IFV"   och "vanlig IFV" )används enbart/ska enbart förstås av  de redan invigda?

Provrörsbefruktning/IVF  känner jag till,  liksom provrörsbefruktning med äggdonation -  elementärt om man vill  sätta sig in i ämnet.

Är det mina kunskaper i svenska språket som gör att jag inte kan tolka de citerade uttrycken?   Tidigare i livet har jag aldrig haft svårigheter att förstå mitt modersmål.
    Men snälla du, vad har det för betydelse vilka termer som används? Den här tråden är tänkt som stöd och pepptråd för de som om vi måste förtydliga är mottagare av ägg vid en äggdonation. Det borde bli ganska tydligt om du läst tråden, namnet på tråden har väl ingen som helst betydelse. Om du inte finner den av intresse för det du söker så läs inte.

Du undrar vad vi som mottagare gör och insinuerar att vi inte skulle vara tacksam.

Vet du vad det innebär att vara ofrivilligt barnlös?

Att inte kunna få barn och sedan motta ägg vid en äggdonation är en emotionell berg och dalbana. Som mottagare genomgår man också hormonbehandling som är minst lika jobbig som för donatorn.

Är mamma till en liten äggdonationstjej och följer därför denna tråd på avstånd. Du insinuerar nästan att vi inte skulle vara tacksamma. Låt mig berätta om tacksamhet.

I princip varje gång jag är ute på promenad och tittar ner på min dotter när hon sover i sin vagn så fäller jag nästan en tår av tacksamhet och glädje att vi fått henne och hoppas att lite av hennes godhet gått över till vårat lilla underverk. Tvivlar på att du upplevt den känslan, i så fall skulle du inte skriva så nedlåtande.

Snälla förpesta inte denna tråd utan låt dem som kämpar få göra det i fred för så som du skriver har du ingen som helst aning om vad vi går igenom för att förhoppningsvis få våra underverk.
  • Löparnörden
    bullenochgrisen skrev 2014-03-10 06:23:58 följande:
    Jag byter också samtalsämne. skulle vilja fråga om ungefär lång tid efter att ni var på psykologsamtalet som ni blev kallade till ägg införingen? Vi har stått i kö sen augusti 2013 trode vi skulle komma fram i kön i höst nu i år. men vi har redan fått papper om psykologsamtalet.

Vill minnas att vi var på vårt psykologsamtal i november 2011 i Huddinge och så gjorde vi vårt första försök i april 2012 så runt ett halvår efter då i alla fall. Men det kan nog variera från fall till fall och mellan landsting beroende på hur de hittar en donator som matchar kan jag tänka mig.  

• Löparnörden
    Längtar12345 skrev 2014-03-20 12:24:32 följande:
    Hej. Jag är ny här och känner mig lite ledsen och orolig idag. Min historia är 1 ivf gav 1 ägg som ej blev befruktat. 2 ivf gav 3 ägg 1 fint till mig som ej tog sig. Nu köat i 2 år för äd och idag plockades vår donator på 3 ägg. Återförande på lördag. Känner mig ledsen över att det bara blev 3 ägg idag men hoppas verkligen på att något av dem är ett guldägg.
    Precis som fruhn säger så behövs det bara ett endaste guldägg, det är vi också ett bevis för. Våren 2012 fick vi göra vår första äggdonation i Huddinge, då sattes 1 ägg in och vi fick bara ett ägg till frysen. Det försöket och även frysförsöket med det andra ägget som vi gjorde månaden efteråt misslyckades så vi hade tagit kontakt med en klinik utomlands. Men då fick de ett återbud Huddinge så vi fick ett till försök som vi inte skulle ha fått egentligen. Denna gång fick vi inget ägg till frysen för äggen utvecklades inte riktigt som de skulle och jag hade inte allt för höga förhoppningar att det skulle funka. Men läkaren lyckades välja ut guldägget som idag är vår underbara dotter.

NinaCamilla följer tråden på avstånd och blir så ledsen för vad du måste gå igenom, känner verkligen med dig.
  • Löparnörden
    bullenochgrisen skrev 2014-06-08 06:41:07 följande:

Ni som har gjort äggdonation i sverige. Hur var samtalet när dom ringde och sa att de hittat en donator? Vi kommer inte bli kallade till vår första behandling förens troligtvis till hösten, men hur lång tid fick ni på er från samtalet till behandling? Tänkte man måste ju hinna starta med Progynon då för min del så tiden måste väl ändå vara två veckor fram eller mer? Längtar så jag spricker! Vill också komma igång med behandlingarna nu när alla förbesök på ks är över, inklusive psykologsamtalet och när vi nu blivit godkända. Stort lycka till allesammans!

Hum, vi har gått i Huddinge. Minns inte hur lång tid efter kallelsen vi fick göra kurator-samtalet men det gjorde vi i november 2011 och fick göra vårt första försök i mars 2012 så cirka 5 månader efteråt. Vid andra omgången med en ny donator fick vi samtal om det ca 1,5 - 2 månader innan. Det var tack vare ett återbud vi fick ett försök till som blev till vår dotter????. De ringde och frågade om vi var intresserade av en omgång till för de hade en donator som matchade mig och frågade hur jag låg till i min cykel för att kunna räkna på när jag skulle börja hormonbehandlingen.

Har inte heller någon mens och fick börja med hormonbehandling ca 3 veckor innan för att matcha hennes cykel. Tog då också progynon-tabletter och progesteron-vagiatorer
  • Löparnörden
    bullenochgrisen skrev 2014-08-21 18:12:06 följande:

Idag kom vårat brev från RMC, barnmorskan ringde ju förra veckan och sa att de hittat en donator till oss. Dock så är vi ju mottagar par 2 :( så det känns dumt att hoppas för mycket. Men nu känns det nära. I slutet på oktober är det iallafall dags. Ska börja ta provera 1 tbl + progynon 1 tbl. ( 2 mg) i 10 dagar den 20e september - 30 september. Sedan invänta mens och på mensdag 2 ska jag ta 3 tabletter progynon dvs. 6 mg Progynon om dagen. Sedan ringa rmc om ultraljud för att kolla slemhinnan. När jag gjorde en testcykel så tog jag bara 2 progynon tabletter om dagen innan vul och då såg slemhinnan fin ut, varför ska jag då ta tre tabletter denna gången? Kan man överstiger med hormoner så slemhinnan blir för stor eller andra bieffekter? Längtar så sjukt mycket nu även fast jag inte vågar hoppas helt och hållet på att vi verkligen kan få några ägg denna gången då vi är mottagarpar 2. Ska iallafall till apoteket imorgon och köpa folsyra samt omega 3 tabletter som är anpassade vid graviditet. Äter inte fisk och eftersom att vi är så nära nu så kan jag lika gärna köpa en burk som är anpassade för att användas av gravida. För OM vi skulle få använda denna donatorns ägg så är jag ju i princip gravid tills stickan visar något annat och då kan man lika gärna tillföra extra omega 3 då barnet behöver det. Jag äter varken fisk, skaldjur eller tillskott i övrigt. Detta slog mig idag att jag kanske borde tillföra något om man ska tänka på någon annan mer än sig själv. Förhoppningsvis :)

Vi har varit mottagarpar 2 vid 2 tillfällen. Första gången räckte äggen inte till oss men vi behövde bara vänta 1 månad innan det blev vår tur igen. Även om det kändes jäkligt när äggen inte räckte så är ni väldigt nära om det nu skulle bli så för er också. Tydligen hörde det till ovanligheterna att äggen inte räcker till bägge paren enligt Huddinge även fast ibland händer.
    Spännande
  • Löparnörden

Grattis bullenochgrisen, har läst denna tråd men inte varit aktiv själv. Vår dotter kom också till i Huddinge tack vare ett återbud från ett annat par så vi fick ett till försök. När du skrev om det så fick jag en så stark igenkänningskänsla och tänkte att detta kommer också leda till ett Plus. Håller tummarna att allt kommer gå fint framöver också.

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014