Jojjo, vi rynkades rätt snabbt tycker jag. Tog Procren-sprutan cd 21 om jag inte minns fel, sedan kom mens efter 5 dagar, åt Progynon ca 25 dagar och sedan var det dags! (fast just då kändes det som att tiden gick låååångsamt).
Mycket kloka ord om att/hur berätta. Önskar också att det kommer avdramatiseras både med ivf och äd i och med att flera är öppna. Nu när jag berättade för en nära vän att vi är gravida och genom äd började hon plötsligt gråta och berättade att deras son kom till via ivf. Något de aldrig berättat för någon, och då visste de ändå hur vi kämpade med ivf genom åren. Så sorgligt, tänk vad man kunnat stötta varandra! Och att dessutom inte hitta forum som detta som för mig varit och är ett oerhört stöd och ventil.
villsågärna38 skrev 2013-12-26 19:07:37 följande:
Ang att berätta så är det ju olika hur man känner och nog viktigt att man gör det som känns rätt. Familj, våra vänner, mvc, BVC osv har vi varit helt öppna med. Våra familjer och våra vänner visste hela tiden , även under försöken eftersom det tog så många år. Resten dvs kleti och pleti har vi inget behov att vara öppna med. Om nån frågar så berättar vi såklart men annars så angår det inte alla tycker jag lika lite som det angår mig hur alla barn jag träffar blivit avlade
Så kände vi innan vi fick barn och det har inte förändrats. För mig skulle det känns konstigt att berätta det för alla, det skulle liksom ta fokuset från dottern som person. När barnet väl finns där är det ju inte sättet det kom till på som är i fokus utan på barnet självt. Sen om någon frågar så skulle berättar vi men de allra flesta kleti och pleti frågar faktiskt inte. Det är vår erfarenhet. Det viktigaste tror jag är att vara öppen mot barnet och berätta bär de är små så det inte blir lögner eller hemligheter i familjen. Kram
Huvudet på spiken hur jag funderar!