Inlägg från: Rosa Fluff |Visa alla inlägg
  • Rosa Fluff

Hjälp! Sömn, 16 månader

Jag vet inte riktigt om jag har nåt tips då min 16 månaders fortfarande vaknar upp till 10 ggr per natt.. Men nåt som kan vara bra att veta är (har jag läst) att många barn strular vid 16 månader. Och vid 18 månader kommer en rejäl separationsfas igen. Så va beredda på en tuff tid..

Annars tänker jag hur sover hon? I spjälsäng eller i vanlig säng? Vår sov liiiite bättre i juniorsängen. Ett tag i alla fall.. Men vi får alltid ligga bredvid tills han somnat. Nu har vi fått ta honom till vår säng igen. Men mest för att jag inte orkar resa mig upp vid alla uppvak. Men istället för att han sover i mitten har vi flyttat sängen in mot väggen. Så nu sover han vid väggen, jag i mitten och sambon ytterst. Funkar skapligt..

Det är skittufft med barn som inte sover! Man går i nån dimma och bara försöker överleva..

• Rosa Fluff

Visst känner man sig ensam? Känns som ingen förstår..

Vi har haft turen att våra nattningar alltid varit skapligt lätta. Men det spelar ingen roll hur han somnar. Han vaknar lika ofta ändå. Vi har provat i stort sett ALLT. Men inget funkar.. Så nu försöker vi göra det som funkar för stunden. Nu har vi sen några månader haft honom i famnen i nån minut, vankandes i sovrummet. Sen lägger vi ner honom i sängen. Ibland får vi sjunga, ibland pratar vi om dagen. Vissa gånger vill han leka. Så ibland busar vi lite. Sen är det dags att sova. Händer att vi måste lägga oss med ryggen emot honom för att han ska sluta leka och varva ner. Då brukar han bli ledsen men tillslut lägga sig ner och börja slappna av. Efter en stund vänder jag mig om och håller om honom tills han sover tungt.

Men sen tar det mellan 1-3 timmar innan första uppvaket. Och efter det är det bara att hoppas på en bra natt. Vi har inget liv. Jag lägger mig senast 20.00 för att orka med natten, jobbet, dagen. Och senast 05.00 tycker sonen det är morgon..

• Rosa Fluff

Jag avskyr också när folk är så pigga och glada. Eller värst är när man får kommentarer som: Ja, så är det att ha barn. Då vill jag slå dem! Haha.

Att gå ut och in tror jag inte på. Vi försökte en kort period men funkade inte alls. Jag tillbringade ändå mer tid i rummet än utanför. Han somnade själv men vaknade ändå lika ofta.

Fast din Bvc tänker säkert på 5mm och det är bara elakt. Att knappt trösta barnet så det ger upp istället.

Nä, vi får leva på hoppet.. : /

Svar på tråden Hjälp! Sömn, 16 månader