Hjälp! Sömn, 16 månader
Min dotter på 16 månader kan inte somna själv i sin säng och sover dåligt på nätterna. En riktigt bra natt vaknar hon 1-2 gånger. Hon har sovit EN hel natt i hela sitt liv.
Att hon inte somnar själv i sin egen säng spelar väl ingen roll tänker ni säkert nu, men jo, för som hon somnar vill hon vakna. Hon har kunnat somna själv förut och då har hon sovit bättre än nu tycker vi, men nu är det som att ha ett spädbarn igen. Hon ska somna i famnen och sen får man verkligen lägga ner henne försiktigt och tassa ut.
Hon somnade själv när hon var omkring 10 månader, men efter det har vi inte lyckats igen.
Om man lägger ner henne och hon är lugn men vaken, och man tror hon håller på och somna, så vaknar hon på två sekunder när man försöker smyga ut. Man måste stanna tills hon sover ordentligt.
En sövning i famnen kan ta 10-20 min, en sövning i sängen tar 30-90 minuter, oftast 45 min eller mer.
När hon vaknar på natten så har det förut bara varit att stoppa i nappen och klappa lite, ta upp henne någon gång under natten, men relativt enkelt ändå. Nu SKA hon upp, hon blir galen annars och då tar det ännu längre tid. Hon är vaken 30-60 min någon gång varje natt.
Jag börjar bli desperat nu. Hur kan jag få henne att somna tryggt och sova gott på natten?
Svar som "samsov" undanbedes, det går inte, tar vi över henne till vår säng blir hon arg och ledsen, sparkas, sätter sig upp, leker osv.
Att fortsätta med dessa sövningar är inte heller ett alternativ. Varken jag eller min man orkar med det!
Föräldrar vars barn sovit hela nätter sen tre veckors ålder kanske inte heller behöver svara, jag vill ha svar från personer som varit i ungefär samma sits och har bra tips att ge.
Jag har prövat "somna utan gråt"-metoden, funkade omkring 8-10 månader men jag har inte fått till det efter det... Har ni andra tips?
SNÄLLA HJÄLP!