• FiiiiiA

För oss som kämpar att gå ner i vikt för att bli gravid

Hej Jag är en tjej på 22 år och har pcos och mycket överviktig. Drömmen för mig är att jag å min sambo ska skaffa barn. Har varit många gånger hos gyn som säger att jag ska gå ner i vikt. Har alltid blivit ledsen och nästan vräkt mig i mer onyttigheter. Men nu var vi där igen i augusti , fick som vanligt svaret igen GÅ NER I VIKT. Sen kom det mest snälla som jag har viljat höra för länge sedan. Om du går ner 16kilo så kommer vi hjälpa dej så du får pergotime efter det. Det gav mig en stor kick i baken och jag har kämpat nu som en dåre. Sen i september när jag börja med lchf dieten och två timmars promenad har jag faktist gått ner rätt mycket. Start vikten var 89kg och nu väger jag 82kg. Hoppas någon vill följa min tråd här och kämpa med vikten och väntan på det efterlängtade plusset ;)

• Svar på tråden För oss som kämpar att gå ner i vikt för att bli gravid
  • linnn89

Jag vill gärna följa med dig... :)

Är 23år gammal och har försökt nu i nästa två år men fick nyligen MA och har rester kvar.. Nu kämpar jag för att gå ner i vikt men det går väldigt sakta kan jag säga :(.. Jag fick metformin ändå om jag är överviktigt :D den hjälper till vi som har pco att balansera blodsocker bla bla bla ( vet inte riktigt hur det går till) resultat man går ner i vikt och få igång äl på ett naturligt sätt :) det har hjälpt mig att bli gravid på 3 mån ;) min son är nu två år... Nu har jag ju försökt i två år och när jag började med metformin + kost ( mindre portioner o inget sött o mindre fett) efter 1-2 mån blev jag gravid igen MEN det slutade i MA.

Nu vill jag försöka igen men jag måste ändra matvanor för endast metformin hjälper inte!! ;)

Hoppas vi kan stötta varandra...

• FiiiiiA

Vad kul att du vill följas åt :) Jag fick också metformin för ett år sedan men fick sluta med den efter två veckor då min mage inte tyckte om den. Kunde inte ens gå utanför dörren för jag var tvungen att sitta på toa hela dagarna:/ jag har ägglossning kanske bara några gånger om året så det är ju jätte jobbigt att inte veta när. Men som sakt ska ju få pergotime när jag har nått mål vikten. Som jag hoppas på att jag får i slutet på november. Så nu blir det full träning fram tills dess. Vad tråkigt att höra att det slutade i ma för dej :( men får hoppas på en bättre lycka nästa gång:)

• many87

Hej jag har bestämt mig för att ta tag i övervikten, fast vi har fått hjälp med pergotime iår ändå men jag har valt att lugna mig med dom nu pga att jag svarar så dåligt på dom, fick ett ägg sist å en ägglossningsspruta vilket slutade i en graviditet men fick MA i v9 :(
    Har en dotter sen tidigare, hjälpte inte ned pergo för att få henne utan hon är ivf barn..
    Vill nu försöka gå ner i vikt å se om de kan hjälpa annars får de bli en ny ivf..
    Jag är nu inne i en period då jag verkligen hatar denna pco "sjukdomen" tycker de är otroligt orättvist osv..

• dumdummast

Hej hej! Jag hänger gärna med på denna tråd. Jag är 24, 25 senare i år. Jag och min man har haft oskyddat sex i sex år. Men har inte fören på senare år som senaste två åren kanske börjar ta det på allvar. Jag fick mon pcos diagnos 2010 men visste det redan innan. Nu i går skickade vi äntligen in våran anmälan till barnlöahets kliniken. Men jag har fyra kg lvar att gå ner. Så nu är det stenhård lchf tills vi får kallelsen och hoppas på att jag gått ner det jag ska och till det jag skrev på anmälan.

Håller tummarna för er alla.

• FiiiiiA

Vad roligt att ni vill följas åt :) Det är inget roligt alls med denna pcos. Men det är bara att kämpa på tyvärr :/ jätte jobbigt är det när man kommer i sådana svackor man mår dåligt hela tiden men känner dig extra värdelösare. Men nu är det allt våran tur tjejer på med jogging brallor och ut å gå :) vi ska och kommer att lyckas med detta:) varat pluss kommer snaart :) Igår hände det en grej är jätte oroligt över detta. Jag äter provera för att få mens. Har ätit det i två månader. onsdagen den 18 september tog jag provera fram tills fredagen 27 september. Fick min mens söndagen 29 september och slutade söndagen den 6 november. Nu en vecka senare får jag min mens igen ????? Vad är detta jag ska ju inte ha min mens förens om två veckor? Varför blir det så??

• Vitsvart

Har varit i samma situation som ni..

När jag fick höra pcos och gå ner i vikt gav jag upp.

Började dock träna ca 1år senare utan att ens tänka tanken på att bli gravid. Gick ner ca 4kg med två dagars träning i veckan och hundpromenader.

Sen jag en dag börja må konstigt. Mådde dålig från och till i ca 3 veckor. När ja sedan misstänkte att ja var gravid. Tog ett grav test och den visade positivt. Så BF i februari 2014

• FiiiiiA

Stort grattis till dej vitsvart:) vad roligt att få höra man känner genast mer hopp :)

• Vitsvart

Tack tack..

Ja måste nog säga som en hel del andra oxå säger... Tänk inte för mycke på bli gravid bli gravid bli gravid eller liknanade...

Styrke/konditions träning 2 gånger i veckan samt det jag promenerar med hunden. Och mer frukt och grönt till maten hjälpte verkligen mycke för å gå ner dom där 4kg..

Hoppas de går bra för alla er andra oxå...

• dumdummast
    FiiiiiA skrev 2013-10-13 10:59:34 följande:
    Vad roligt att ni vill följas åt :) Det är inget roligt alls med denna pcos. Men det är bara att kämpa på tyvärr :/ jätte jobbigt är det när man kommer i sådana svackor man mår dåligt hela tiden men känner dig extra värdelösare. Men nu är det allt våran tur tjejer på med jogging brallor och ut å gå :) vi ska och kommer att lyckas med detta:) varat pluss kommer snaart :) Igår hände det en grej är jätte oroligt över detta. Jag äter provera för att få mens. Har ätit det i två månader. onsdagen den 18 september tog jag provera fram tills fredagen 27 september. Fick min mens söndagen 29 september och slutade söndagen den 6 november. Nu en vecka senare får jag min mens igen ????? Vad är detta jag ska ju inte ha min mens förens om två veckor? Varför blir det så??

Nej, det med pcos är rent förjävligt. Jo man gör verkligen det, jag känner att min kropp sviker mig ganska ordentligt. Vilket känns mindre bra. Jo, nu känns det verkligen som att nu fan är det dags. Hur länge har ni försökt? Vi har anmält nu att få hjälp och det skulle ta 2-4 innan dom kontaktar en och bekräftar att anmälan kommit in och måste ner typ 4kg till dess. Det där med pronerar vet jag inte riktigt, jag åt det förut med sen ett och ett halvt år har jag haft regelbunden mens. I samband med att jag gick ner sju kg. Jag vet inte riktigt varför det blir så, hormonerna är i obalans kanske?
  • Småbarnsliv

Hej! 
    Hänger gärna här då jag ska gå ner i vikt.. Är en tjej på 33 år som väger 98-99 kg och skulle vilja komma ner till 85 kg.. Jag har 3 barn sedan innan men har fått hjälp med att bli gravida ...De är 10, 8, 6 år. Jag skulle gärna vilja ha en liten till men nja vi får se vad som händer, men vill ändå komma ner i vikt...

Svar på tråden För oss som kämpar att gå ner i vikt för att bli gravid