Alexi skrev 2013-11-09 10:03:47 följande:
Metoder som att tvinga henne att somna själv i sängen tycker jag ni ska vänta med tills hon är närmare året. Däremot kan man ju lära henne att somna med närhet men utan bröstet, dvs i famnen.
Men tre månader är ju en period när många har tex svårt med amningen osv, för att de börjar upptäcka världen mer och mer.
Men måste ni försöka söva henne i sängen så tidigt? Små bebisar brukar ju vara rätt kvällspigga. Låt henne ta en power nap hos pappa och så kanske hon kan vara vaken tills ni går och lägger er?
Flickan och kråkan skrev 2013-11-09 10:04:18 följande:
Problemet är att ditt barn är mitt i en period då de har en kraftig tillväxtperiod. Jag skulle tippa på att det är just därför du upplever att det blivit värre på kvällarna nu när hon närmat sig 3 månader. De brukar vara fastklistrade vid bröstet i den åldern....inte bara kvällstid även om det brukar vara mer markant då.
Nu har alla mina barn varit som du beskriver mer eller mindre med visst undantag av vår lilla trea som nu är 4,5 månad. När jag är amningstrött (vår trea har hamnat i en period då han har svårt att somna om kvälls- och nattetid. Han sover helt ok med uppvak efter varannan timme men han kommer inte till ro förrän han legat och ammat uppemot en timme, vilket är jobbigt tycker jag, men går över som allt annat) så stoppar jag ner liten i sjal. I sjal sover mina mycket längre stunder. Alla mina har somnat dagtid och kvällstid lika mycket i sjal som vid bröstet och det tycker jag är ett bra sätt att inte bara ha bröstet. Annars tycker jag ju att det är bättre att ligga och kramas i sängen tillsammans om ens barn blir ledsen av att bli av med bröstet än att vara utanför en spjälsäng och trösta på avstånd.....det förstår jag inte riktigt.