• Smulkaffe

Bebis skriker sig blå om hon inte får somna vid bröstet - hjälper det om vi går över till flaska?

Jag har en 6 veckors bebis som vi desperat har försökt få att ta napp. Hon är så fixerad vid att tutta på mig på kvällarna och för att överhuvudtaget få henne att somna måste hon somna vid mitt bröst. Vid några tillfällen har hon varit för pigg för att somna och då har hon till slut börjat skrika. Inget vaggande eller vyssjande har hjälpt. Bara att hålla ut en halvtimme och sen lägga henne vid bröstet igen och hålla tummarna. Igår kväll höll vi på mellan kl.18-21 innan hon till slut hade somnat vid mitt bröst.

Vi har provat allt när det gäller nappar så på den fronten är det kört. Hon kan ta nappen om hon blir körd i vagn på dagarna men hon accepterar den aldrig annars och allra helst inte på kvällar och nätter. Alla nappsorter är testade och även att doppa nappen i sockerlösning.  

Min sista desperata åtgärd är att fasa ut amningen och gå över helt till flaska. Finns det någon i detta forum som har erfarenhet av detta? Kan det hjälpa? Eller kommer vi att få helvetesnätter eftersom hon idag skriker sig blå när hon inte får bröst? Läser jag i andra trådar om detta så står det att man hållit fast vid amningen i 6-10 månader men jag kan säga att så länge fixar jag inte att vara levande napp! 

• Svar på tråden Bebis skriker sig blå om hon inte får somna vid bröstet - hjälper det om vi går över till flaska?
  • Lindsey Egot the only one

Bebisen är 6 veckor. Ge henne bröstet! Så små bebisar ska ha fri tillgång till bröstet. Försök introducera nappen på dagtid efter varje mål så bebisen är mätt när den suger på den. Och vissa bebisar vill inte ens ha napp. Bara tre av mina fem barn har haft napp och de två som inte hade napp låg som en igel vid bröstet. Inte mer med det faktiskt för det var så deras behov såg ut.

• Lindsey Egot the only one

Sedan kan hon redan vara i en tillväxt period och behöver suga mer för att öka produktionen.

• Mabaja

Ge henne bröstet! Hon är 6 v! Fri amning är ju jättebra! Och närheten är trygghet för barnet.

• eliten

Skulle med säga att vid 6v så ja låt barnet ligga vid bröstet.

• Lena

Det sugbeteendet kommer inte hålla i till 8-10 månader i normalfall utan sömnen och snuttandet kommer bli bättre i perioder. Har hon varit lika svår på kvällarna sen hon föddes? Har du testat mjölkfri kost så hon inte har magknip?

• Lena

Behöver du lite lugn på kvällen låt bebisen vara hos pappan.

Sen amma till söms i soffan om du vill titta på tv. Det finns ingen anledning att natta i sovrummet i den åldern.

• Dr Mupp

Bebisen är sex veckor, hon behöver få amma fritt och då innebär det att hon behöver få amma till sömns. Varför gör du en så stor sak av det. Sätt dig i soffan, ladda upp med nått att dricka och äta och sätt på en bra film eller TV-serie och passa på att njuta av att du har världens bästa anledning att ta det lugnt. För innan du vet ordet av det så är den här superperioden över och hon inte alls kommer somna så lätt till bröstet. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Annsiss

Det kan ju vara så att hon måste amma för att öka produktionen, min åttaveckors har snuttar konstant för att det är för lite, har nu börjat pumpa när han inte snuttar för att öka produktionen och det verkar hjälpa. Funkar det inte att söva henne i bärsjal eller sele? Min dotter tog napp först när hon var 3 mån.

• Smulkaffe

Nappen kväljer hon av när hon är mätt. Det har aldrig fungerat att ge henne den direkt efter bröstet. Nu ska vi köpa hem den sista varianten som vi inte har provat. Efter det vet jag inte... Vill att hon ska kunna ta tröst av något annat. Typ snutte. Men har ingen aning om hur det ska gå till. Någon som har barn som somnar gott med snutte?

Jag vet att tjejen är liten än. Tanken var att försöka hålla ut till ca 3 månader när kvällsskriken har lagt sig. (Äldsta dottern hade samma skrikstunder i den åldern så det vet jag att det kommer gå över.)

Jag kan ju inte svära på att hon absolut inte har ont i magen. Men hon blir som sagt tvärlugn av att ligga vid bröstet medans hon börjar skrika som att någon ska ta livet av henne om vi försöker bära och vagga henne lugn. Liknande skrik kommer aldrig dagtid. Inga direkta gaser eller bajs som verkar störa heller. Tillväxten är mycket god, och när vi har misstänkt att hon är hungrig har vi erbjudit henne en dos tillägg. Ibland har hon velat ha lite av det men direkt därefter har hon skrikit efter bröst igen. Bröstet på kvällarna är inte mat för henne utan sömnmedel kan man väl säga.

Men min farhåga är att om man väntar längre är att hon ska få detta som en så stark vana att den inte går att bryta sen.

Usch är det inte det ena... nu har jag även retat upp mitt diskbråck så att pappan måste vara hemma eftersom jag inte kan lyfta bebis

Jag är glad att jag fått svar av er så snabbt, jag ska försöka hålla ut med detta ett tag till så kommer jag garanterat skriva här igen.        

Svar på tråden Bebis skriker sig blå om hon inte får somna vid bröstet - hjälper det om vi går över till flaska?