Inlägg från: Anonym (hejsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hejsan)

Abilify, någon?

Jag har ätit abilify i ca två veckor för att bli piggare och sen har jag lite tvångstankar också. Mådde illa första dagarna, nu har jag inga biverkningar alls. Känner mig piggare och tror att tankarna är lite bättre.

Har ätit abilify ett kort tag tidigare men kommer inte ihåg nåt från det, tror att jag bytte läkare och den nya läkaren ville sätta in nya mediciner.

• Anonym (hejsan)
    Anonym (Fundersam) skrev 2013-10-07 16:08:18 följande:
    Tack för ditt svar :) Jag har fått information om att den medicinen ska vara bättre än ex zyprexa och seroquel, eftersom att den inte påverkar vikten och har få biverkningar. 
    Jag har seroquel också, ingen viktpåverkan. Däremot kunde jag sova tidigare med seroquel men nu när jag har börjat med abilify kan jag inte sova utan insomningstabletter också. Krångligt det här med mediciner.

Zyprexa fick jag sånt otroligt matsug av, slutade nästan direkt.
  • Anonym (hejsan)
    Brio skrev 2013-10-07 17:29:43 följande:
    Jag äter redan insomningstabletter, zopiklon/imovane för att jag inte kan somna, mest på grund utav tvångstankar, ångest och oro på kvällen :( Får jag fråga vad du har för diagnos? 
    Om du menar mig är jag bipolär typ 2.
  • Anonym (hejsan)

Det stämmer, jag blir inte manisk. Är mest djupt deprimerad med korta episoder av hypomani.

• Anonym (hejsan)
    Anonym (perioder) skrev 2013-10-08 07:48:30 följande:
    Jag tar dem periodvis, när jag är som djupast nere i min depressionsavgrunder. Stämningsmässigt känner jag ingen direkt skillnad, men tycker ändå att de hjälper mot den där förlamande apatin. De gör att jag klarar av rent grundläggande saker som att duscha och äta utan att behöva läggas in.
    Hur är det med eventuella självmordstankar, påverkas de av abilify?
  • Anonym (hejsan)
    Anonym (perioder) skrev 2013-10-08 08:09:56 följande:

Jag vet faktiskt inte riktigt. Ibland känns det så, medan det i andra stunder mera är som att de skulle "underlätta" för mig att ta steget över gränsen. Nu har jag levt (och överlevt!) med mina depressioner under så många år att jag med hjälp av både psykiatrin och min omgivning har arbetat fram strategier för hur jag ska hantera självmordstankarna när de kommer - för kommer, det gör de ju.
    Samma här, tankarna kommer men jag vet hur jag ska hantera dem oftast, har fått hjälp med det i terapi.  Hittills känner jag mig ganska impulsiv på abilify men det kanske lugnar ner sig. Vore ju en dröm sen om självmordstankarna skulle försvinna, livet blir så mycket lättare då.
  • Anonym (hejsan)
    Brio skrev 2013-10-09 10:24:58 följande:
    Har ni känt er avtrubbade av Abilify? 
    Nej. Inte gjort det på nån medicin tror jag.
  • Anonym (hejsan)
    Brio skrev 2013-10-09 15:36:59 följande:
    Oki, jag är rädd för att bli slö i tanken eller allmänt avtrubbad. När jag läste att plötslig oförklarlig död var med bland biverkningar så blev jag riktigt rädd. Jag har tvångstankar om att jag kommer dö i sömnen vissa nätter och vågar knappt somna, och om jag äter en medicin med den biverkningen (även om det bara har drabbat en person) så blir garanterat min ångest över det större.
    Man ska inte läsa bipacksedlar :) Tänk bara vad det står om p-piller, det är ju farligt också.

Du kan ju sluta med abilify om du inte är nöjd, försök tänka så. Den kanske hjälper så att du slipper tvångstankar.
  • Anonym (hejsan)
    Brio skrev 2013-10-09 17:05:51 följande:
    Jag blir ju jätterädd när jag läser om Zoloft, och det har jag ju inte dött av efter sju års behandling på hög dos :P Det är så dumt att leta fel när man är lite hypokondriskt lagd. Jag startade en liknande tråd på ett annat forum och många med tvång, ångest och depression har fått positiv effekt av Abilify, så jag ska mest troligt prova den. Tack för all hjälp :)
    Hoppas det går bra!
Svar på tråden Abilify, någon?