• Anonym (Fundersam)

Abilify, någon?

Är det någon här som ätit medicinen Abilify? Jag har fått den rekommenderad för mina tvångstankar och jag har diagnosen OCD samt dystimi. Jag har ätit Zoloft i många år för depression/tvång/socialfobiska drag men det räcker liksom inte hela vägen. Jag har läst om Abilify som komplement till antidepp om man har tvång, och vissa verkar ha blivit hjälpta, medans andra inte står ut med biverkningarna och slutar pga det. Jag är medveten om att mediciner som Abilify är ett neuroleptika som används mot psykostillstånd, men tydligen har det en bra effekt på tvångstankar. 

Dela gärna med er av era egna erfarenheter, oavsett varför ni medicinerat med A. 

• Svar på tråden Abilify, någon?
  • Anonym (hejsan)

Jag har ätit abilify i ca två veckor för att bli piggare och sen har jag lite tvångstankar också. Mådde illa första dagarna, nu har jag inga biverkningar alls. Känner mig piggare och tror att tankarna är lite bättre.

Har ätit abilify ett kort tag tidigare men kommer inte ihåg nåt från det, tror att jag bytte läkare och den nya läkaren ville sätta in nya mediciner.

• Anonym (Fundersam)

Tack för ditt svar :) Jag har fått information om att den medicinen ska vara bättre än ex zyprexa och seroquel, eftersom att den inte påverkar vikten och har få biverkningar. 

• Anonym (hejsan)
    Anonym (Fundersam) skrev 2013-10-07 16:08:18 följande:
    Tack för ditt svar :) Jag har fått information om att den medicinen ska vara bättre än ex zyprexa och seroquel, eftersom att den inte påverkar vikten och har få biverkningar. 
    Jag har seroquel också, ingen viktpåverkan. Däremot kunde jag sova tidigare med seroquel men nu när jag har börjat med abilify kan jag inte sova utan insomningstabletter också. Krångligt det här med mediciner.

Zyprexa fick jag sånt otroligt matsug av, slutade nästan direkt.
  • Brio

Jag äter redan insomningstabletter, zopiklon/imovane för att jag inte kan somna, mest på grund utav tvångstankar, ångest och oro på kvällen :( Får jag fråga vad du har för diagnos? 

• Anonym (hejsan)
    Brio skrev 2013-10-07 17:29:43 följande:
    Jag äter redan insomningstabletter, zopiklon/imovane för att jag inte kan somna, mest på grund utav tvångstankar, ångest och oro på kvällen :( Får jag fråga vad du har för diagnos? 
    Om du menar mig är jag bipolär typ 2.
  • Nayara

Jag äter Abilify mot ångest, har gjort det i cirka tre år tror jag.  

• ofelia1

Har voxra 300mg och sertralin 400mg. Funderar på att lägga till Abilify i min behandling.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (hejsan) skrev 2013-10-07 17:38:29 följande:
    Om du menar mig är jag bipolär typ 2.
    Okej, visst är det när man inte är manisk? 
    Nayara skrev 2013-10-07 17:41:25 följande:
    Jag äter Abilify mot ångest, har gjort det i cirka tre år tror jag.  
    Vad har du för diagnos och hur har medicinen hjälpt?

• Brio

Märkte nu att jag glömde kryssa i "anonym" i ett inlägg. Aja, detta ämne är inget att skämmas för, men om någon blev förvirrad så vill jag upplysa om att jag är TS.

• Anonym (hejsan)

Det stämmer, jag blir inte manisk. Är mest djupt deprimerad med korta episoder av hypomani.

Svar på tråden Abilify, någon?