• evilsperm

Ang föräldrar som snokar

Hej, jag är en tjej på 15 år och har tänkt på en sak.
    Föräldrar som snokar... hur okej är det?
    För mej är det idiotiskt, man ska väl som förälder ha tillit på sitt barn och inte behöva snoka, precis som att vi barn inte heller ska snoka igenom våra föräldrars privatliv.
    Jag har under en väldigt lång tid kollar på porr på internet, surfat runt mycket i forum och försökt lösa problem, blivit medlem på diverse sidor (vanliga som emocore, ungdomar.se, girls1st)
    DET ÄR MITT PRIVATLIV VAD JAG GÖR PÅ DATORN. Min mamma har dock kommit på mej en gång med vad jag gjort på datorn, porr, pratat med en kille jag inte kände. Vilket fort var glömt för båda. INget av de jag gjort har sårat/skadat mej. Så det är inget problem egentligen.
    MEN nu till saken:

Tycke ni som förälder att det är okej att snoka igenom:

rummet (underkläder, papper)
    dator (historik, vad man vart inne på osv)
    mobilen
    spritskåpet

Och hur reagerar ni om ni märker att era tonåringar röker, har snott sprit, har stringtrosor, skrivit något privat i någon bok, kollat på någon olämplig sida?
    Blir ni sur? skäller ni? arg?

Och hur tycker ni jag om tonåring ska bete mej om min mor/far har snokat eller märkt att jag gjort något?

stort tack på förhand!

• Svar på tråden Ang föräldrar som snokar
  • nevermind

Hade ALDRIG gått igenom vare sig rum, dator eller telefon. Jag är inte respektlös och elak.

Däremot hade jag inte blivit glad om jag kommit på ungen med att röka. Röka är miljoner gånger värre än alkohol. Hade i och för sig inte blivit särskilt glad då heller! Men jag hade inte blivit arg, jag hade snackat om det. Klart som korvspad att man inte ska bli arg.

• Majsan70

Jag är helt emot förbud och regler bara för att. Härhemma kör vi med sunt förnuft och respekt. För att få respekt måste man förtjäna den. Gör man saker som inte är OK ja då har man förlorat respekten från mig och därmed en hel del fördelar det innebär. Jag skäller aldrig för sånt mina tonåringar har gjort, jag blir aldrig arg, men som sagt respekt är nyckelordet.

Däför är antalet misstag mina barn gjort oerhört lätträknade och om de gjort något misstag har de direkt kommit till mig och berättat.

• Farsa på stan
    viseversa skrev 2013-10-06 14:22:35 följande:
    Du är inte myndig ts och JA det är okej att din mamma håller koll. Du har inte rätt att göra som du känner för.
    Även omyndiga personer har väl rätt till ett privatliv och viss integritet?
    Jag skulle inte rota i mina barns byrålådor, kolla genom deras mobiler, fingranska internethistoriken, eller så. Skulle jag märka att de stulit sprit  hade jag konfronterat dem. Det är inte okej att stjäla något från andra människor.
    Tjuvrökning eller fyllor är jag tveksam till. Sjävklart vill man inte att ens barn ska hålla på med sådant, men de flesta gör ju trots allt det när man är tonåring: testar gränser, har kul, mår dåligt och misshandlar kroppen.
  • saltgurka
    viseversa skrev 2013-10-06 14:22:35 följande:
    Du är inte myndig ts och JA det är okej att din mamma håller koll. Du har inte rätt att göra som du känner för.
    Extremvänstern har talat.

Jag tycker en kombination är det bästa. Låt tonåringen göra vad hon vill, men ha alltid ett vakande öga på henne så att hon inte utsätts för riktig fara. Ett vakande öga inkluderar inte att rota bland underkläder eller lådor - det sker endast för att föräldern inte litar på sitt barn.
  • trollollol

Mina föräldrar snokade inte så värst mycket så att man skulle kunna kalla det överdrivet, men efter att de alltid kollade igenom mina saker, krävde lösenord vid varje registrering av sida så blev jag rätt sluten. Jag tycker att jag får ha rätt till att vara medlem på till exempel girls1st eller ungdomar.se utan att mim mamma snokar. Jag vill liksom diskutera mina åsikter om till exempel snygga killar eller smink med andra tjejer i min ålder än mina föräldrar.

I vilket fall som helst så är jag nu så pass sluten så att jag har flera lösenord överallt. På min telefon, dator, dokument, osv. Och har aldrig saker som jag vill dölja gömt på mitt rum, utan i min väska som jag har med överallt. Sådär har jag haft det sedan 13 års ålder och är idag 17 år.

Och ja, jag är omyndig, TS är omyndig, men det betyder inte att föräldrar har all rätt i världen att gå igenom varje liten detalj i vårt liv. Det hade varit en annan sak om vi "barn" ska ha sex eller börjar med preventivmedel eller börjar röja, osv. Bara för att vi är under 18, betyder det inte att vi har ingen åsikt som räknas angående ert snokade hit och dit i vårt privatliv. Jag har numera utvecklat en enorm rädsla för detta.

Om ni nu ville se detta ur en tonårings synvinkel. Är faktiskt väldigt trött på att föräldrar snokar i vartenda vrå bara för att vi är antagligen två år eller fem dagar under 18.

• sextiotalist
    Majsan70 skrev 2013-10-06 19:45:24 följande:
    Jag är helt emot förbud och regler bara för att. Härhemma kör vi med sunt förnuft och respekt. För att få respekt måste man förtjäna den. Gör man saker som inte är OK ja då har man förlorat respekten från mig och därmed en hel del fördelar det innebär. Jag skäller aldrig för sånt mina tonåringar har gjort, jag blir aldrig arg, men som sagt respekt är nyckelordet.

Däför är antalet misstag mina barn gjort oerhört lätträknade och om de gjort något misstag har de direkt kommit till mig och berättat.
    Ungefär som här då
  • vemärjagens

Nu är jag bara 17 år och har väl inte direkt någon aning om hur föräldrar tänker, men jag tycker inte det är okej att gå igenom sina barns privatliv såvida en inte misstänker någonting (droganvändande, kriminalitet etc). Var och en har rätt till sitt eget privatliv och sina egna tankar, vare sig de är myndiga eller ej. Sedan beror det givetvis mycket på åldern på barnet ifråga. Är det en sjuåring det handlar om tycker jag en ska ha koll på vad de gör på datorn osv, men vad gäller tonåringar tycker jag att en ska låta det vara i så stor mån som möjligt. 

Jag har inga barn ännu, än mindre tonåringar (och tur är väl det när jag fortfarande är tonåring själv), så jag kan inte direkt säga hur jag skulle reagera om jag märkte att mina barn rökte/drack/snattade/hade stringtrosor, men jag tror att jag skulle reagera ungefär på samma sätt som mina föräldrar. När jag var 14 år och var stupfull första gången var det liksom "okej, okej, hoppas du blir riktigt bakfull imorgon" och inget mer med det. Att jag röker är "fine, men vi tänker inte ge dig pengar till cigaretter eller köpa dem åt dig. Du vet att det är farligt att röka och du känner till riskerna, men det är din kropp och ditt liv så det är upp till dig att avgöra huruvida du ska röka eller ej". Snattat har jag aldrig gjort, och varför i helvete skulle mina föräldrar bry sig om vilka slags trosor jag använder?

• Löpartjejen1

Jag tycker det är helt okej att snoka lite, det visar att föräldrarna bryr sig. Men samtidigt så måste man också få ha saker som man vet att är helt privata, saker som man inte behöver fundera på om någon hittar då de snokar. Ett bra gömställe ^^ själv hade jag ofta saker gömda för mina föräldrar som tonåring men ju äldre jag blev (nu närmare 30) så insåg jag hur fånigt det var, jag är som jag är och har de saker jag vill :)

• Fjärilslarv

Mina föräldrar snokade aldrig.
    Jag hade å andra sidan en väldigt öppen relation med min mamma, och jag var väldigt ordentlig.

och du ts, jag tycker att du ska var tacksam för att du ens har en egen dator, det är inte alla som har det, en dator kostar ju flera tusen.

• Helle 85

Min mamma vill fortfarande inte veta vad jag gjorde som tonåring. Hon hade fullt upp med sig själv och jag blev fantastiskt duktig på att dölja det jag gjorde. Nu e jag vuxen å har en liten son. Jag hoppas att vi kommer ha en öppen och bra relation. Jag vet vad jag gjorde som ung så jag får väl räkna med något liknande. Så länge han inte ger mig anledning (polisen ringer på dörren, samtal från skolan eller beteende som inte stämmer) så kommer hans privatliv vara intakt. Sen beror det också på ålder, ju äldre desto mer frihet pga mognad. Om du känner att hon gör intrång och att du är mogen. Sätt sig ner och ta en mogen diskussion med henne. Vad du önskar och förväntar sig gentemot vad hon önskar och förväntar sig sedan får ni försöka hitta en mellanväg. :) det hade jag önskat att min son gjorde

Svar på tråden Ang föräldrar som snokar