Ang föräldrar som snokar
Nu är jag bara 17 år och har väl inte direkt någon aning om hur föräldrar tänker, men jag tycker inte det är okej att gå igenom sina barns privatliv såvida en inte misstänker någonting (droganvändande, kriminalitet etc). Var och en har rätt till sitt eget privatliv och sina egna tankar, vare sig de är myndiga eller ej. Sedan beror det givetvis mycket på åldern på barnet ifråga. Är det en sjuåring det handlar om tycker jag en ska ha koll på vad de gör på datorn osv, men vad gäller tonåringar tycker jag att en ska låta det vara i så stor mån som möjligt.
Jag har inga barn ännu, än mindre tonåringar (och tur är väl det när jag fortfarande är tonåring själv), så jag kan inte direkt säga hur jag skulle reagera om jag märkte att mina barn rökte/drack/snattade/hade stringtrosor, men jag tror att jag skulle reagera ungefär på samma sätt som mina föräldrar. När jag var 14 år och var stupfull första gången var det liksom "okej, okej, hoppas du blir riktigt bakfull imorgon" och inget mer med det. Att jag röker är "fine, men vi tänker inte ge dig pengar till cigaretter eller köpa dem åt dig. Du vet att det är farligt att röka och du känner till riskerna, men det är din kropp och ditt liv så det är upp till dig att avgöra huruvida du ska röka eller ej". Snattat har jag aldrig gjort, och varför i helvete skulle mina föräldrar bry sig om vilka slags trosor jag använder?