• evilsperm

Ang föräldrar som snokar

Hej, jag är en tjej på 15 år och har tänkt på en sak.
    Föräldrar som snokar... hur okej är det?
    För mej är det idiotiskt, man ska väl som förälder ha tillit på sitt barn och inte behöva snoka, precis som att vi barn inte heller ska snoka igenom våra föräldrars privatliv.
    Jag har under en väldigt lång tid kollar på porr på internet, surfat runt mycket i forum och försökt lösa problem, blivit medlem på diverse sidor (vanliga som emocore, ungdomar.se, girls1st)
    DET ÄR MITT PRIVATLIV VAD JAG GÖR PÅ DATORN. Min mamma har dock kommit på mej en gång med vad jag gjort på datorn, porr, pratat med en kille jag inte kände. Vilket fort var glömt för båda. INget av de jag gjort har sårat/skadat mej. Så det är inget problem egentligen.
    MEN nu till saken:

Tycke ni som förälder att det är okej att snoka igenom:

rummet (underkläder, papper)
    dator (historik, vad man vart inne på osv)
    mobilen
    spritskåpet

Och hur reagerar ni om ni märker att era tonåringar röker, har snott sprit, har stringtrosor, skrivit något privat i någon bok, kollat på någon olämplig sida?
    Blir ni sur? skäller ni? arg?

Och hur tycker ni jag om tonåring ska bete mej om min mor/far har snokat eller märkt att jag gjort något?

stort tack på förhand!

• Svar på tråden Ang föräldrar som snokar
  • Queenie70

Anser att det kommer att vara mitt jobb som förälder att "snoka". Inom rimliga gränser förståss. Kommer utan tvekan att kolla historik, och jag hoppas verkligen inte att min 15 åring kommer art ha ett "spritskåp"

• Truth

Så länge man inte är myndig så är det förälderns ansvar att se till att barnet är i säkerhet....

Sanningen att säga så är det jag säger sant
  • evilsperm
    Queenie70 skrev 2013-10-06 12:54:33 följande:
    Anser att det kommer att vara mitt jobb som förälder att "snoka". Inom rimliga gränser förståss. Kommer utan tvekan att kolla historik, och jag hoppas verkligen inte att min 15 åring kommer art ha ett "spritskåp"
    men känns det inte lite illa, jag tappar förtroendet på mina föräldrar direkt om dom snokar och jag sluter mej ännu mer än vad jag gjort förut.
  • konami

Mina barn kommer inte att få ha ett sprit skop eller ta i från vårar sprit skop . Jag kommer också ha koll på dator och telefon. Stering bryr jag mig inte om i i fal min dotter har. Det finns gränser och man ansvarar för somna barn tills dem är 18 år gammal.

• Whitetrash86

Jag hoppas att jag lyckas fostra mina barn såpass att dom kan berätta saker så att jag slipper snoka. Och att dom har vett nog i skallen att inte förstöra sina unga kroppar med nikotin och alkohol.

• liv

Du ska inte dricka någon sprit...

Jag önskar att mina föräldrar hade lagt sig i mer. Önskar att de inte hade gett tillbaka min telefon efter att de upptäckt att jag hade kontakt med en kille. Du begriper inte bättre nu men du kommer förstå när du blir äldre. 

• evilsperm
    liv skrev 2013-10-06 13:30:41 följande:
    Du ska inte dricka någon sprit...

Jag önskar att mina föräldrar hade lagt sig i mer. Önskar att de inte hade gett tillbaka min telefon efter att de upptäckt att jag hade kontakt med en kille. Du begriper inte bättre nu men du kommer förstå när du blir äldre. 
    Hur reagerar ni om eran tonåring gjort något då? eller om ni snokat?
  • Queenie70

Mitt jobb som förälder är inte att vara kompis med mitt barn utan att skydda barnet och se till att det går bra för honom. Jag kommer att jobba på en nära och öppen relation och tror inte det ena utesluter det andra. Om mitt barn gjory nåt olämpligt på datorn skulle det resultera i datorförbud eller att datorn flyttade ut i vardagsrummet tills mitt barn var ansvarstagande nog att inte använda datorn på olämpligt sätt. Om mitt barn drack sprit eller gjorde annat olämpligt när han var ute så skulle han inte få vara ute utan tillsyn under en period och skulle inte heller få pengar att skaffa alkohol med. Och mycket energi skulle gå åt till dialog så att han också skulle förstå varför, och att alla handlingar har kinsekvenser. Bra el dåliga.

• viseversa

Du är inte myndig ts och JA det är okej att din mamma håller koll. Du har inte rätt att göra som du känner för.

Svar på tråden Ang föräldrar som snokar