• Blixa

Aspergersföräldrar som vill utbyta tankar och erfarenheter

Pojkmamma2 skrev 2013-10-25 22:39:03 följande:
    Hoppas ni förstår mig rätt, jag älskar min sambo o han är en fantastisk pappa men han verkar skämmas o inte förstå vad det handlar om, eller allvaret i det så att säga då det tyvärr är jag som tar alla möten mm i skolan o sånt då han jobbar skift. Jag önskade ja hade hans stöd bara, nu känns de som om vi motarbetar varandra å därmed sonen oxå. Men bup lär ju vilja träffa sonen även under familjebehandlingen o även vid första träffen med honom såg de en motorisk överaktivitet o en allmän hyperaktivitet då han inte kunde sitta still å leka. Han sorterade leksakerna i högar utefter vad de tillhörde å sen gick han runt runt i rummet. Även då tyvärr, var INTE sambon med... Å hörde därför inte vad dom sa.. De ringde även mig när de beslutat om vad de skulle Bli men att misstankarna ang adhd o asd kvarstår. Och även där hörde han inte heller.

Jag förstår absolut din känsla. Familjebehandlingen inkluderar väl i alla fall båda föräldrarna? Kan du prata med honom om att du känner dig "ensam" i föräldraansvaret? Lycka till!
  • Blixa

Så skönt med höstlov! Sonens schema för veckan är i princip helt tomt. Vi hade värsta mysmorgonen i sängen innan jag stack till jobbet. Jag med kaffekopp, han med vilda planer på att bygga ett Halloween-land i Minecraft. Ha en skön dag alla!

• Blixa

Efter en härlig helg i Göteborg med nästan oavbrutet Minecraft-spelande med morbror var sonen i toppform. Sådan toppform att han bad att få smaka på min sushi!!

En liten fin anekdot är annars att vi satt bredvid en man som luktade ganska illa på spårvagnen. Då säger sonen (högt): "Varför luktar det kattsaliv?"

Vidare upptäckte vi att rökig whiskey var en lukt han är överkänslig mot. :) På topplistan ligger sedan tidigare stekt svamp samt smörgåskrasse.      

• Blixa
    Pojkmamma2 skrev 2013-11-05 12:17:32 följande:
    Hej! Ville bara berätta för er hur de går med allt här hemma efter att bup ville vänta m utredning av adhd o asd ev Aspergers. De ringde mig igår igen men nu ifrån behandlings enheten. Vi ska inte gå varken komet el C.O.P.E utb utan vi ska dit först själv, sen med Pontus som sonen heter å då ska vi göra nåt som Pontus tycker är jätte jätte kul, kanske baka, lego el så. O under den aktiviteten med oss så filmar bup detta å sen går dom igenom o sen får vi komma tillbaka för återgivning om filmen. De sa att de till 100% var säker på att han har adhd o ev Aspergers men att de va svårt å sätta diagnos för as vid så ung ålder. Dock var denna föräldrautbildning enskild o för föräldrar till barn med npf, så vi kommer få utbildning först å utredning sedan (om de behövs) sa dom. Men jag känner ändå för hans skull att även om vi ändrar förhållningssätt o sonen o vi som familj blir lugnare så kvarstår ju ändå skolan å problemen där samt att jag för hans skull vill ha en utredning för att människor runt omkring oss ska se att han inte är en ouppfostrad konstig unge som jag fick höra förra veckan när han hade lov å var uttråkad trots många aktiviteter, dock kan han inte hitta på å göra nått själv än. :(
    Hoppas detta blir bra men att vi ändå får en utredning så vi kan få hjälp från fler ställen, såsom vb, hab, attention osv... Men de e väl en pengafråga för dom antydde att dom bara utredde barn som behöver medicin utöver de sociala insatserna å förändringarna :-S
    Konstigt förhållningssätt från BUP. Samtidigt låter det som ett bra upplägg det ni ska få! Och kanske kan detta vara extra bra för P:s pappa. Lycka till!
  • Blixa
    Marre79 skrev 2013-11-07 12:35:29 följande:
    Är det nån här som har ett barn där det fungerar bra i skolan, men mindre bra hemma i olika situationer?

Vilken slags situationer? Vår son fungerade bättre i skolan än hemma...Hans problem märks mindre i den sortens miljö, eftersom han inte alls är utagerande. Dessutom trivs han med skolans relativt inrutade dagar. Och är högt begåvad, tycker om att lära sig saker.
  • Blixa
    Marre79 skrev 2013-11-07 18:34:20 följande:
    Han har svårt att sitta stila och koncentrera sig vid ex maten p.g.a av att han ständigt har projekt pågång, svårt vid brytpunkter överlag. Bryter ihop vid varje läggning, inte ens äggklocka funkar längre.

Har absolut inget intresse av att lära sig något han inte vill.

Dålig finmotorik

Otroligt distanslös och översocial, har inga problem att stick ifrån mig i ex affärer och köpcentrum. Har svårt för vissa sociala koder,( men är ändå en bra kompis p.g.a många fantasifyllda lekar)

Tar ofta saker bokstavligen...

Har noll tålamod, han säger att fröken blir arg för att han pratar då fröken försöker prata med andra, kan inte vänta på sin tur....

Är överallt och låter mycket och plötsligt

Svårt att komma till ro på kvällen.

Svårt med påklädning

I skolan säger de att han fungerar jättebra, men till mig säger han att det är jättetråkigt med lektioner och att han går på toa länge för att slippa vara med på lektionen

Låter likt min kille. :)

Ska springa till ett möte nu, men svarar senare idag.   

• Blixa
    Marre79 skrev 2013-11-07 18:34:20 följande:
    Han har svårt att sitta stila och koncentrera sig vid ex maten p.g.a av att han ständigt har projekt pågång, svårt vid brytpunkter överlag. Bryter ihop vid varje läggning, inte ens äggklocka funkar längre.

Har absolut inget intresse av att lära sig något han inte vill.

Dålig finmotorik

Otroligt distanslös och översocial, har inga problem att stick ifrån mig i ex affärer och köpcentrum. Har svårt för vissa sociala koder,( men är ändå en bra kompis p.g.a många fantasifyllda lekar)

Tar ofta saker bokstavligen...

Har noll tålamod, han säger att fröken blir arg för att han pratar då fröken försöker prata med andra, kan inte vänta på sin tur....

Är överallt och låter mycket och plötsligt

Svårt att komma till ro på kvällen.

Svårt med påklädning

I skolan säger de att han fungerar jättebra, men till mig säger han att det är jättetråkigt med lektioner och att han går på toa länge för att slippa vara med på lektionen

Min pojke tycker själv att bl a matsituationerna fungerar bättre i skolan än hemma, så vi har valt att "ta efter" lite av deras struktur, bl a "3 tysta minuter" när vi sätter oss.

Både nattning och uppstigning har vi satt in på schema, funkar för oss i alla fall. Vår son reagerar överlag väldigt positivt på scheman.

Sedan tycker jag precis som Vampyria att jag kan se att sonen håller ihop sig i skolan och tar sina kollapser här hemma. "Normalstörda" dottern fungerar likadant.

Har ni hjälp från habiliteringen på något sätt? Låter som att ni skulle behöva hjälp att titta på vissa situationer tillsammans med någon. Lycka till!     
  • Blixa

Det var vi föräldrar som initierade utredningen hos BUP. I samma veva hände två incidenter i skolan där jag bl a packat "fel" tröja till idrotten och sonen vägrade vara med. I övrigt såg de inga som helst problem med honom.
    Under utredningen var psykologen med honom en dag i skolan samt intervjuade läraren. Diagnosen blev till slut Aspergers.
    Jag har en tanke om att de barn som även har ADHD uppfattas som "svårare" att hantera för skolan...

Mitt råd till dig, Marre, är att fortsätta med scheman. Schemalägg även legot om det tar mycket tid på bekostnad av annat. 

När det gäller nattsömnen har jag provat att lägga ett extra täcke/överkast på sonen så att det blir lite tungt. Vi har funderat på att be om bolltäcke från habiliteringen, men än så länge funkar detta OK.

Igår kände jag mig som en dålig mamma... Hörde från ovanvåningen att sonen låg och sjöng när han skulle sova och att storasyster snäste åt honom att vara tyst. Tänkte att de reder ut det själv och det blev mycket riktigt tyst. När jag kom upp en timme senare för att lägga mig upptäckte jag att sonen i ett ilskeutbrott vräkt ner täcken och kuddar på golvet och låg och sov i bara kalsonger. Helt kall! Sådant gör han ofta. "Halvkontrollerade" ilskeutbrott, slänger sådant som inte går sönder eller välter en stol försiktigt.      

• Blixa
    Marre79 skrev 2013-11-12 12:43:55 följande:
    Vad skönt att kunna få ventilera lite här....

Antar att jag får fortsätta tjata om schemat.
    Han har själv sagt att han vill ha en filt extra när han sover, kanske det kan hjälpa lite!?

Jag är nog mest rädd att jag inte kommer att få utredning p.g.a att skolan inte ser några problem.....

Hoppas att de ändå lyssnar på er föräldrar!
Svar på tråden Aspergersföräldrar som vill utbyta tankar och erfarenheter