Aspergersföräldrar som vill utbyta tankar och erfarenheter
Jag förstår absolut din känsla. Familjebehandlingen inkluderar väl i alla fall båda föräldrarna? Kan du prata med honom om att du känner dig "ensam" i föräldraansvaret? Lycka till!
Så skönt med höstlov! Sonens schema för veckan är i princip helt tomt. Vi hade värsta mysmorgonen i sängen innan jag stack till jobbet. Jag med kaffekopp, han med vilda planer på att bygga ett Halloween-land i Minecraft. Ha en skön dag alla!
Efter en härlig helg i Göteborg med nästan oavbrutet Minecraft-spelande med morbror var sonen i toppform. Sådan toppform att han bad att få smaka på min sushi!!
En liten fin anekdot är annars att vi satt bredvid en man som luktade ganska illa på spårvagnen. Då säger sonen (högt): "Varför luktar det kattsaliv?"
Vidare upptäckte vi att rökig whiskey var en lukt han är överkänslig mot. :) På topplistan ligger sedan tidigare stekt svamp samt smörgåskrasse.
Det var vi föräldrar som initierade utredningen hos BUP. I samma veva hände två incidenter i skolan där jag bl a packat "fel" tröja till idrotten och sonen vägrade vara med. I övrigt såg de inga som helst problem med honom.
Under utredningen var psykologen med honom en dag i skolan samt intervjuade läraren. Diagnosen blev till slut Aspergers.
Jag har en tanke om att de barn som även har ADHD uppfattas som "svårare" att hantera för skolan...
Mitt råd till dig, Marre, är att fortsätta med scheman. Schemalägg även legot om det tar mycket tid på bekostnad av annat.
När det gäller nattsömnen har jag provat att lägga ett extra täcke/överkast på sonen så att det blir lite tungt. Vi har funderat på att be om bolltäcke från habiliteringen, men än så länge funkar detta OK.
Igår kände jag mig som en dålig mamma... Hörde från ovanvåningen att sonen låg och sjöng när han skulle sova och att storasyster snäste åt honom att vara tyst. Tänkte att de reder ut det själv och det blev mycket riktigt tyst. När jag kom upp en timme senare för att lägga mig upptäckte jag att sonen i ett ilskeutbrott vräkt ner täcken och kuddar på golvet och låg och sov i bara kalsonger. Helt kall! Sådant gör han ofta. "Halvkontrollerade" ilskeutbrott, slänger sådant som inte går sönder eller välter en stol försiktigt.
Tips på appar som bl a schema:
http://autismnvskane.wordpress.com/appar-som-hjalpmedel/