• Juml001

BF December och Januari ,följas åt sista månaderna

Vad kul! Här hoppar jag in.

Jag väntar första egna barnet med BF 29/12, det gäller att knipa några dagar
    Det är en flicka som lever om så in i norden redan. Jag bor utanför Västerås med min sambo och mitt bonusbarn, jag har redan hunnit bli mamma på heltid åt en nu 9 årig sporttokig kille. Vi renoverar klart ett hus för att flytta till nytt i orten bredvid om en månad ungefär.

Jag har en reumatisk sjukdom i botten så det är svårt att säga om jag mår bra eller inte. Den reumatiska delen har blivit bättre men jag har nog alla gravidkrämpor man kan ha. Kräks fortfarande varje kväll, har lågt blodvärde trots tillskott, yr, svag och mår faktiskt skit :-/...
    Men jag är glad ändå.. Är van kronisk smärta så foglossningar mm kan jag hantera ganska bra och har hjälpmedel hemma. Förmodligen blir jag tvungen att sjukskriva mig snart men jag håller ut ett tag till.

Eftersom vi snart flyttar så har jag inte köpt något alls än. Jag har planerat förlossningen och vet exakt hur jag vill ha det. Jag har en karl som inte tål blod eller nålar så under själva förlossningen vill jag inte ha han där utan en vän eller min mamma som reser 85 mil och finns i närheten ska få vara med mig. Vill att han är klar och inte svimfärdig när barnet väl har kommit.

Själv är jag gaska hård, jag vill inte ha något smärtstillande mer än lustgas kanske. Men skulle det vara så att jag tappar kraft pga smärta så får jag då ta till annat. Men jag ser verkligen fram emot upplevelsen och kan inte sluta titta på förlossningsfilmer haha..

Längtan är så stor efter att få sitta i vårat nya hus med nya möbler och en liten bebis i famnen. Tjoohoo..

• Juml001

Ja det blir lite jobbigt med illamåendet men just nu är tröttheten värst. Har fått järnbrist nu så jag ska köpa nifferex. Känns inte jätte kul då magen redan har krånglat hela tiden och tabletterna som ska tas på kvällen då jag mår så illa :-/

Men jag måste säga att promenaderna med hunden räddar mig både från tröttheten och illamåendet. Lite frisk luft och få igång blodcirkulationen gör susen.

Jag ska börja titta på gamla avsnitt från en unge i minuten eftersom det är på det sjukhuset jag kommer att vara. Man kanske kan bilda sig en uppfattning om både personal och miljön där.

• Juml001

Oj. Vi har ALLT kvar att handla.. Det enda vi har är några klädesplagg vi fått och en body har jag hämtat på kappahl.
    Men vi ska flytta till nytt hus i grannorten om en månad så då blir det massa shoppa!!

• Juml001

Hur bär ni era barn i magen?
    Jag bär väldigt lågt och har gjort det under hela grav. Det är obekvämt lågt eftersom alla slag och sparkar går mot urinblåsan och livmodertappen. Lite som om man får akut mensvärk men bara för en sekund just då när rörelsen kommer. Det är svårt att sitta och böja mig går inte. Jag är nu i v 30 och funderar på om trycket kan bli för stort. Har hört om de som burit så lågt att livmodertappen öppnats för tidigt.

Kanske någon har tips om hur man blir av med det konstanta illamåendet? Har provat allt man kan hitta på nätet. Ingen som sitter på något hemligt knep? Det börjar bli lite jobbigt nu när jag kräks varje kväll och natt.

• Juml001

Nu vecka 32 och jag börjar känna mig rätt gravid nu. Det går inte att glömma bort jättemagen längre.

Foglossningar, karpeltunnelsyndrom x 10, artriten har satt igång rejält och illamåendet blir bara mer och mer även dagtid.

Det börjar dra ihop sig och det enda jag köpt är en barnvagn haha.

Någon mer som inte förberett än?

• Juml001

Skönt att höra att det inte bara är jag som mår dåligt.
    Jag har en reumatisk sjukdom i botten så kroppen har varken ork mentalt eller fysiskt i vanliga fall.
    Jag har fått rejäla sammandragningar om jag lyfter något eller böjer mig. Har karpeltunnelsyndrom och fått nya gjutna skenor men eftersom jag har ledproblem så är det väldigt smärtsamt att ligga still med händerna så ja, jag har fördjälvligt ont i dem nu och det strålar ut i hela armarna. Är så vätskefylld och tar mig knappt i sängen på morgonen. Rygg och knän som redan är utslitna gör riktigt ont.

Var med om en bilolycka förra veckan och fick tillbaka både låsning och inflammation i nacken. Jag har mått illa hela grav och det blir bara värre, inget hjälper och jag kräks nästan varje kväll. Har mycket foglossning och inflammation i höften, har ledvätska som åkt ut i knävecket och trycker på ischias samt att de trycker från bäckenet också.

Hum.. Har säkert glömt massa, jag är inte den som klagar så ofta men nu är jag riktigt less.

Jag jobbar fortfarande då de ändrat arbetsuppgifterna för mig så att jag kan vara kvar men det är nog tungt att behöva passa en tid, stiga upp på morgonen, vara borta och vara i rörelse så mycket. Jag är totalt slutkörd och vill helst sjukskriva mig på en gång men jag har för hög arbetsmoral och jag känner att jag klarar det ett tag till.

Vi håller dessutom på att renovera klart hemma och flyttar om 3 veckor så allt ska rensas och packas.

Grrrr... Jag är inte alls på gnällhumör

• Juml001

Himmel vad skönt att man inte är ensam!!!

Sjukskriven från reumatolog har jag varit ett tag men har inte nyttjat det. Dock tog det stop idag. Imorgon blir jag tvungen att sjukskriva mig men jag planerar att bara pausa och kunna återgå till arbete så fort kroppen vilat upp sig.

Med familj, hus och allt som hör där till så har man inte så mycket till val än att bara köra på och då blir det lätt att man kör på med allt.

Nu blir det sjukskrivning någon vecka så ska jag koncentrera mig på att bli piggare och hinna packa ner vårat hus i lådor

Jag har ju bara sådan arbetsmoral och i mitt jobb finns det bara jag för den tjänsten men imorgon får de helt enkelt lösa det.

• Juml001

Nu har jag varit hemma i två veckor, behövligt eftersom jag åkte på magsjuka och diverse.

Händerna driver mig till vansinne. Svullna, gör ont och låser sig. Börjar få riktigt ont i ryggen nu också. Låsningen i nacken vill inte släppa så nu är jag yr och mår illa för det också. Skit..
    Annars är alla andra problem kvar.

Något jag funderar över.

När jag böjer mig eller lyfter något tungt så får jag så jäkla ont i livmodertappen och upp i livmodern. Känns som om något vasst sticks in i mig. Sjukt ont och obehagligt.
    Är det något att oroa sig för??

• Juml001

Jag pratade med bm om det. Tydligen har man då foglossning lixom under livmodern. Inte så vanligt att man känner av det och det kan kännas när man även är still.

Man ska gå som om man har en snäv kjol, ihop med knäna. Det skulle hjälpa.

• Juml001

Just nu ligger bebisen mest på tvären men den börjar röra sig åt rätt håll iaf. Är beräknad 29/12. Hoppas det går över några dagar

Oj, har du gått över tiden med alla?

• Juml001

Gah.. V42 har då inte jag lust att vänta till, 41 vore perfekt

Hon säger att bebisen kommer att lägga sig till rätta de närmaste veckorna och skulle bebis vägra får man göra en yttre vändning.
    Men det är ju länge kvar för mig så bebisen hinner röra sig lite till

• Juml001

Är beräknad 29/12 men hoppas på att gå över tiden några dagar
    Bor utanför Västerås .

• Juml001

Är beräknad 29/12 men hoppas på att gå över tiden några dagar
    Bor utanför Västerås .

• Juml001

Jo eftersom det ändå bara är 3 dagar från 29/12 till nästa år så hade det ju varit roligare för ungen

Tre dagar över jan jag väl stå ut med

• Juml001

Nu har jag köpt det mesta. Är i v 37 och kom på förra veckan att jag inte hade mer än kläder jag fått och en barnvagn. Det blev en shopping tur

Var hos bm i fredags och då var bebis äntligen fixerad och magen börjar sjunka. Allt ser bra ut men hoppas bebis växer till nästa besök då kurvan stått stilla ett tag nu.

Men det rör sig kraftigt i magen och fötterna sticker ut nästan jämt
    En rörlig tjej blir det nog.

• Juml001

Oj halva inlägget försvann. Hur som helst så gick det väldigt fort. V 36+3 . Vattnet gick i torsdags morse och på natten kl 03:35 var hon född. Lite oväntat kan man säga

• Juml001

Himmel så mysigt med alla bebisar. Här går det lite trögt med gulsot och div problem. Men nu har vi fått hem en solapparat så vi slipper ligga inne.

Svar på tråden BF December och Januari ,följas åt sista månaderna