nenne31 skrev 2013-10-29 15:41:19 följande:
Amen fy för :( Har du hållt på så här hela grav??
Nä, som tur är. Den här gången förberedde jag mig eftersom jag haft likadant med de två andra innan, så nu KRÄVDE jag Zofran i runt v12 och då slutade jag spy. Och fram till v26 har jag klarat mig bra även om jag varit konstant illamående, men nu går det inte längre och allt bara vänder.
Juml001 : Förstår dig verkligen ! Har också en reumatisk sjukdom i botten, men som tur är så håller den sig i skick så länge jag är gravid, vet dock att helvetet brakar löst när bebisen kommer ut....
Jag har mest problem med illamående och kräkningar när jag är gravid (hyperemesis), men oavsett vad man har för problem tror jag att det svårast är att inse sina begränsningar. Jag har kämpat på längre den här gången än de innan, innan jag tillslut insåg att nu får det vara nog. Jag måste tänka på mig och på att jag inte bara ska överleva den här graviditeten utan att jag faktiskt ska ta hand om ett barn när det kommer ut. Jag vet att det är jätte svårt att acceptera att man inte klara det man normalt klarar och att gå från jobbet tidigare än man trodde att man skulle, men försök att inte se det som ett nederlag. Jag har tur och har en jättebra läkare som jobbat på att få mig att inse detta och att det skulle vara extremt jobbigt att jobba 100%, ta hand om 2 barn, ett hem och vara en bra fru även om jag hade en "normal" graviditet.
Mitt tips : förklara för din läkare hos BM eller reumatolog hur du har det, sakligt, och jag kan inte se hur du inte skulle bli sjukskriven. Ibland kan det räcka med bara lite kortare dagar eller fulltid någon vecka så man hinner få tillbaka lite energi, ork, men jag tycker verkligen att du skulle behöva vila upp dig inför förlossningen och kommande bebis.