Inlägg från: FiorinaRullgardina |Visa alla inlägg
  • FiorinaRullgardina

Börja helamma, hur vänja bort ersättning? Känner för att ge upp :(

Hej vännen!

Jag är absolut inte någon expert, Det bästa är väl att fråga de du haft kontakt med innan. 

Men en tanke jag har är att mata ersättning med sond på bröstet. Om du går in på amningshjälpen och klickar på butik så finns där en sond.

Har själv problem med amningen. Mitt högra bröst gör det tokont på och det finns mer mjölk i det. Oftast nöjer hon sig inte med det som finns i vänstern så jag får amma på högern igen.. Det genererar i att det blir ännu mer mjölk i högern och att jag måste amma på det varje gång...

Min plan nu är nog att alltid börja med vänstern, men jag vet inte. Jag kanske är helt ute och cyklar.       

• FiorinaRullgardina
    Ssthlm skrev 2013-10-05 13:12:59 följande:
    Fiorina, har du sökt något hjälp för amningen?

Nej, men känns det inte bättre imorgon kommer jag nog ringa till amningsakuten i Halmstad.

Jag har ammat mycket på vänstern sedan jag skrev och hon låg nöjd och länge på det i går på kvällen. Sen har jag köpt ett bröstvårtskydd att ha i stället för amningsinlägg och redan nu har jag mindre ont i bröstvårtan.

Det kluriga är på natten. Jag pallar inte att ligga helt naken för att vila bröstvårtan för tryck från inlägg och linne. För jag klarar inte av att ha den fri när hon är på mig. Men i och med att det känns bättre redan så ska det väl gå bra att ligga med linnet på.  

Hur har det senaste dygnet gått?   
  • FiorinaRullgardina

Jag har blivit helt av med det ömma på höger bröst faktiskt. Så jag har inte ringt. I natt så vart det lite väl mycket, men jag vet inte om det var hennes mage som krånglade. Jag äter ju antibiotika för andra gången... Så hon kan vara lite ur fas. Men hon åt exakt varannan timme i natt. Och ändå var båda bröstvårtorna glada imorse. Inte jag dock.

Sambon är iväg till imorgon kväll så jag är ensam.. Hon har skött sig nu på dagen och jag har sovit en halvtimme med henne. Men så sur hon var när jag var i stallet idag... Huvva... Men nu är det bara en natt och en dag kvar, sen får jag lite back up. 
    Det är dock så skönt att ha henne i sjalen. Man kan gå på toa och städa osv.
    Men det låter ju lyxigt jämfört med fem minuters sömn.      

• FiorinaRullgardina

Härligt att hon sover bättre!!Skål

Jag hade jättesvårt med bärsjalen första veckan för hon var så lealös, men nu när hon är stadigare så är det mycket lättare. Jag har en trikåsjal och det är faktiskt inte så svårt att få på sig den, det är helt klart en vanesak.

Jag fick ju en sfinkter så jag kan inte göra så mycket i stallet ännu, E är ju bara fem veckor och jag får börja lyfta tungt efter sex till åtta veckor. Så jag ger dem bara lunch och sambon har hjälpt mig att mocka den dagen i veckan jag har den uppgiften. Har en kanonmedryttare som hjälper mig varje dag. Så lyxigt.
    Men sambon är ju hemma mycket så som det har varit nu ser jag inga problem med att kunna åka iväg till stallet och både mocka och rida. Sen att jag kanske får åka dit i omgångar ibland, det får man nog ta. Sen har jag lite mjölk i frysen, så skulle det bli panik någon gång så löser det sig förhoppningsvis.

Om de tycker att du ska ge ersättning igen, så måste du inte det. Gör det som känns bäst för dig. Du märker ju om hon är nöjd. Så får ni se nästa vecka igen. Min BVC-sköterska är väldigt förstående så berätta bara vad de sagt på amningshjälpen så kommer de säkert också vara förstående. Ni kan ju eventuellt väga en extragång. Så fick vi göra.

E fick ju ersättning första tiden. Jag började amma henne när hon var två dagar gammal och hon gick ner för mycket. Så vi fick ett extrabesök för att se så att vi hade kommit igång ordentligt.      

Svar på tråden Börja helamma, hur vänja bort ersättning? Känner för att ge upp :(