• Ssthlm

Börja helamma, hur vänja bort ersättning? Känner för att ge upp :(

Jag är på väg att ge upp amningen, vilket jag innerst inne inte vill :(. Min dotter är 4 veckor och vi har kämpat med amningen sen tiden på BB. Det började med sår och smärtsam amning, grät mig igenom amningarna. Fick tips om amningsnapp när hon var 5 dagar gammal, vilket jag började använda men fick nya sår av den och de gamla ville inte läka. När hon var 10 dagar var det dags för vägning på BVC, och hon hade då gått ner i vikt och BVC ville att vi skulle ge henne ersättning i kopp efter varje amning. Vilket vi gjorde. Hon trodde att Pluttan inte fick i sig tillräckligt pga nappen. Så samma dag slutade jag med den och började amma utan. Såren blev mycket värre och smärtan också. Ett par dagar senare fick jag feber och troligtvis mjölkstockning. Hade så ont så jag gav upp, hon fick ersättning i flaska. Ammade inte på 1-2 dagar sen började jag igen men inte lika mycket. När hon var 17 dagar åkte jag till amningsmottagningen och där togs prover på sår och mjölk vilket visade streptokocker och jag äter fortfarande antibiotika för det. Bestämdes att jag skulle ha en amningspaus på en vecka till nästa besök, som var i måndags, skulle pumpa regelbundet och låta såren läka. Såren är nu i princip helt läkta och sen i måndags ammar jag flera gånger per dag. Men nu blir min lilla tjej inte nöjd med enbart amning, kanske har för lite mjölk? Jag ger ersättning ca 2 gånger dagtid och 2 gånger kväll/natt ca 60-100ml/mål. Dagarna går hyfsat men på kvällarna blir hon alldeles frustrerad vid bröstet, drar och sliter, gråter och visar tydligt att hon är hungrig efter amningen. Så så fort hon får flaska blir hon så nöjd, mätt och trött. Det får mig att vilja ge upp :(. Önskar att hon skulle bli lika nöjd efter amningen. Vet inte hur jag ska göra och börjar tappa hoppet om helamning. Nu när smärtan äntligen börjar försvinna. Är det möjligt att helamma när man väl vant henne vid ersättning? Har ni något tips på hur jag ska vänja av henne vid det? För jag måste ju amma mycket för att produktionen ska öka? Men samtidigt gör det så ont i hjärtat att se henne så missnöjd.

• Svar på tråden Börja helamma, hur vänja bort ersättning? Känner för att ge upp :(
  • Maddi

Inte för att de är något råd, men en i min föräldragrupp var tvungen att börja del amma efter att hon enbart ammat i 6 månader pga att hon har för lite mjölk.

Sen vad använder ni för nappflaska? Avent är en som barnet får kämpa med och ska likna när dom ammas medans t ex mams är lätt att suga från, hon kanske är för lat att kämpa ur maten? 

• zbaby

Det kan också ta några veckor innan produktionen ökar igen, ge inte upp! Amma ofta och amma fyra bröst, höger, vänster, höger, vänster varje gång. Det räddade mig efter att ha haft en liknande start.. Stort lycka till!!

• alynda

Ja, som ovan sagt, det tar ett tag att få upp produktionen. Men i o m att hon får ett allt större behov så behöver ni kanske inte minska så mkt på ersättningen? Om barnet sliter i bröstet på kvällen så kan ni testa att ge lite ersättning INNAN amningen, så kan hon suga lugnare sen. Det kan ge henne lugnet att tömma bröstet ordentligt =bästa sättet att öka produktionen. Funkade för min kompis som hade ett barn som skrek dygnet runt tills de fick rådet att ge ersättning först. Han blev som en ny unge och mamman som först hade svårt att knyta an p g a ständig stress fick en ny ock lyckad start.

• FiorinaRullgardina

Hej vännen!

Jag är absolut inte någon expert, Det bästa är väl att fråga de du haft kontakt med innan. 

Men en tanke jag har är att mata ersättning med sond på bröstet. Om du går in på amningshjälpen och klickar på butik så finns där en sond.

Har själv problem med amningen. Mitt högra bröst gör det tokont på och det finns mer mjölk i det. Oftast nöjer hon sig inte med det som finns i vänstern så jag får amma på högern igen.. Det genererar i att det blir ännu mer mjölk i högern och att jag måste amma på det varje gång...

Min plan nu är nog att alltid börja med vänstern, men jag vet inte. Jag kanske är helt ute och cyklar.       

• Alexi

Tänk på att en anledning till att hon blir tokmätt och trött av ersättningen är att den är väldigt mycket mer svårsmält, de blir helt utslagna av den.

Sen måste du nog tokamma hysteriskt i några dagar för att få upp produktionen ordentligt. Amma, amma och amma och ge så absolut lite ersättning du bara kan. Absolut inte så att hon blir mätt utan bara så att du stillar det värsta. Jag fasade ut nästan all ersättning (behöll en flaska på kvällen av ren slöhet) när min dotter var en månad, men jag fick kämpa för det, ammade minst varje timma dagtid osv. Men jag tyckte det utan tvekan var värt det, jag älskar amning och njöt över att få det att funka. Tänk också på att dricka mycket och köp gärna amningste.

så du har säkert för lite produktion nu men kan absolut öka den. Men ta några dagar hemma i lugn och ro, ha bra filmer på tvn och satsa på att bo med bebisen vid bröstet dygnet runt.

• Liten till

Självklart ska du göra som du vill, men jag hade också problem vid amning ochfick lägga till ersättning när han var 6 veckor ungefär. Men det mentala att slita och kämpa med amning och ha ett hungrigt och ledset barn höll på knäcka mig! Så vid ca 8 veckor hav jag upp helt och det var helt fantastiskt!! Då fick han bara ersättning och jag blev en lugn och trygg mamma igen! Så det ÄR INTE FEL ATT SLUTA amma heller, även om många tycker det. Nu vid snart 5 år så är han fortfarande frisk och välmående och har aldrig varit sjukare än andra som ammats helt. Så vad du än väljer önskar jag dig lycka till, men tänk på att det är DITT val det ska vara bra för DIG och bebis såklart.

• Ssthlm

Tack för era svar :). Varje kväll är jag beredd att ge upp och på dagen får jag lite mer energi och motivation att kämpa. Igårkväll testade jag ge 60ml ersättning innan amning då hon i princip vägrade ta bröstet. Hon tar det och släpper efter några sekunder, gapar och söker men vägrar ta nytt grepp bara skriker, tar nytt grepp i några sekunder osv. Testade att ge 60ml ersättning men amningen funkade ändå inte efteråt, lika bråkig vid bröstet. Så hon fick mer ersättning och blev då nöjd efter bara ca 20ml. Sen fick hon en till omgång ersättning kl.03 inatt, då både började jag och avslutade med amning. Sen dess har jag bara ammat. Men ungefär en g

• Ssthlm

Tack för era svar :). Varje kväll är jag beredd att ge upp och på dagen får jag lite mer energi och motivation att kämpa. Igårkväll testade jag ge 60ml ersättning innan amning då hon i princip vägrade ta bröstet. Hon tar det och släpper efter några sekunder, gapar och söker men vägrar ta nytt grepp bara skriker, tar nytt grepp i några sekunder osv. Testade att ge 60ml ersättning men amningen funkade ändå inte efteråt, lika bråkig vid bröstet. Så hon fick mer ersättning och blev då nöjd efter bara ca 20ml. Sen fick hon en till omgång ersättning kl.03 inatt, då både började jag och avslutade med amning. Sen dess har jag bara ammat. Men ungefär en gång i halvtimman ;). Hon är trött men kommer inte helt till ro. Har däremot inte skrikigt något utan verkar rätt nöjd vid bröstet, men konstant hungrig. Tänkte testa amma hela dagen och ge ersättning ikväll. Får se hur det går. Hon ammar så mycket kortare stunder nu jämfört med tidigare, innan vi introducerade flaskan, nu mellan 5-15 min bara. Ska testa höger, vänster, höger, vänster :).

Har aldrig upplevt att det tagit "slut", efter varje amning och när som helst egentligen kan jag lätt förhand få ut lite mjölk? Inte flera strålar haha men från något ställe. Hoppas produktionen ökar snart..

Ska läsa på om sond också :), tack för tipset!

• Ssthlm
    Alexi skrev 2013-10-04 16:57:00 följande:
    Tänk på att en anledning till att hon blir tokmätt och trött av ersättningen är att den är väldigt mycket mer svårsmält, de blir helt utslagna av den.

Sen måste du nog tokamma hysteriskt i några dagar för att få upp produktionen ordentligt. Amma, amma och amma och ge så absolut lite ersättning du bara kan. Absolut inte så att hon blir mätt utan bara så att du stillar det värsta. Jag fasade ut nästan all ersättning (behöll en flaska på kvällen av ren slöhet) när min dotter var en månad, men jag fick kämpa för det, ammade minst varje timma dagtid osv. Men jag tyckte det utan tvekan var värt det, jag älskar amning och njöt över att få det att funka. Tänk också på att dricka mycket och köp gärna amningste.

så du har säkert för lite produktion nu men kan absolut öka den. Men ta några dagar hemma i lugn och ro, ha bra filmer på tvn och satsa på att bo med bebisen vid bröstet dygnet runt.

Hur fasade du ut ersättningen? Succesivt eller slutade tvärt? Hur ofta ammade du då?
Svar på tråden Börja helamma, hur vänja bort ersättning? Känner för att ge upp :(