Börja helamma, hur vänja bort ersättning? Känner för att ge upp :(
Jag är på väg att ge upp amningen, vilket jag innerst inne inte vill :(. Min dotter är 4 veckor och vi har kämpat med amningen sen tiden på BB. Det började med sår och smärtsam amning, grät mig igenom amningarna. Fick tips om amningsnapp när hon var 5 dagar gammal, vilket jag började använda men fick nya sår av den och de gamla ville inte läka. När hon var 10 dagar var det dags för vägning på BVC, och hon hade då gått ner i vikt och BVC ville att vi skulle ge henne ersättning i kopp efter varje amning. Vilket vi gjorde. Hon trodde att Pluttan inte fick i sig tillräckligt pga nappen. Så samma dag slutade jag med den och började amma utan. Såren blev mycket värre och smärtan också. Ett par dagar senare fick jag feber och troligtvis mjölkstockning. Hade så ont så jag gav upp, hon fick ersättning i flaska. Ammade inte på 1-2 dagar sen började jag igen men inte lika mycket. När hon var 17 dagar åkte jag till amningsmottagningen och där togs prover på sår och mjölk vilket visade streptokocker och jag äter fortfarande antibiotika för det. Bestämdes att jag skulle ha en amningspaus på en vecka till nästa besök, som var i måndags, skulle pumpa regelbundet och låta såren läka. Såren är nu i princip helt läkta och sen i måndags ammar jag flera gånger per dag. Men nu blir min lilla tjej inte nöjd med enbart amning, kanske har för lite mjölk? Jag ger ersättning ca 2 gånger dagtid och 2 gånger kväll/natt ca 60-100ml/mål. Dagarna går hyfsat men på kvällarna blir hon alldeles frustrerad vid bröstet, drar och sliter, gråter och visar tydligt att hon är hungrig efter amningen. Så så fort hon får flaska blir hon så nöjd, mätt och trött. Det får mig att vilja ge upp :(. Önskar att hon skulle bli lika nöjd efter amningen. Vet inte hur jag ska göra och börjar tappa hoppet om helamning. Nu när smärtan äntligen börjar försvinna. Är det möjligt att helamma när man väl vant henne vid ersättning? Har ni något tips på hur jag ska vänja av henne vid det? För jag måste ju amma mycket för att produktionen ska öka? Men samtidigt gör det så ont i hjärtat att se henne så missnöjd.