• Ssthlm

Börja helamma, hur vänja bort ersättning? Känner för att ge upp :(

Jag är på väg att ge upp amningen, vilket jag innerst inne inte vill :(. Min dotter är 4 veckor och vi har kämpat med amningen sen tiden på BB. Det började med sår och smärtsam amning, grät mig igenom amningarna. Fick tips om amningsnapp när hon var 5 dagar gammal, vilket jag började använda men fick nya sår av den och de gamla ville inte läka. När hon var 10 dagar var det dags för vägning på BVC, och hon hade då gått ner i vikt och BVC ville att vi skulle ge henne ersättning i kopp efter varje amning. Vilket vi gjorde. Hon trodde att Pluttan inte fick i sig tillräckligt pga nappen. Så samma dag slutade jag med den och började amma utan. Såren blev mycket värre och smärtan också. Ett par dagar senare fick jag feber och troligtvis mjölkstockning. Hade så ont så jag gav upp, hon fick ersättning i flaska. Ammade inte på 1-2 dagar sen började jag igen men inte lika mycket. När hon var 17 dagar åkte jag till amningsmottagningen och där togs prover på sår och mjölk vilket visade streptokocker och jag äter fortfarande antibiotika för det. Bestämdes att jag skulle ha en amningspaus på en vecka till nästa besök, som var i måndags, skulle pumpa regelbundet och låta såren läka. Såren är nu i princip helt läkta och sen i måndags ammar jag flera gånger per dag. Men nu blir min lilla tjej inte nöjd med enbart amning, kanske har för lite mjölk? Jag ger ersättning ca 2 gånger dagtid och 2 gånger kväll/natt ca 60-100ml/mål. Dagarna går hyfsat men på kvällarna blir hon alldeles frustrerad vid bröstet, drar och sliter, gråter och visar tydligt att hon är hungrig efter amningen. Så så fort hon får flaska blir hon så nöjd, mätt och trött. Det får mig att vilja ge upp :(. Önskar att hon skulle bli lika nöjd efter amningen. Vet inte hur jag ska göra och börjar tappa hoppet om helamning. Nu när smärtan äntligen börjar försvinna. Är det möjligt att helamma när man väl vant henne vid ersättning? Har ni något tips på hur jag ska vänja av henne vid det? För jag måste ju amma mycket för att produktionen ska öka? Men samtidigt gör det så ont i hjärtat att se henne så missnöjd.

• Svar på tråden Börja helamma, hur vänja bort ersättning? Känner för att ge upp :(
  • Sthlmtjej24

Tänk på att häva i dig mat och vatten, så att inte din kropp snålar på mjölkproduktionen!

• Alexi

Ts: jag var på amningsmottagning och de sa att man kunde fasa ut rätt hårt. Typ ge ersättning en-två gånger per dygn bara i några dagar för att bebisen skulle få lite ro någon gång om man säger så men i övrigt verkligen intensivamma. Amma på nätterna är viktigt och jag ammade minst vare timma dagtid. Man har liksom som normaltillstånd att ha bebis vid bröstet.

• keron
    Alexi skrev 2013-10-04 16:57:00 följande:
    Tänk på att en anledning till att hon blir tokmätt och trött av ersättningen är att den är väldigt mycket mer svårsmält, de blir helt utslagna av den.

Sen måste du nog tokamma hysteriskt i några dagar för att få upp produktionen ordentligt. Amma, amma och amma och ge så absolut lite ersättning du bara kan. Absolut inte så att hon blir mätt utan bara så att du stillar det värsta. Jag fasade ut nästan all ersättning (behöll en flaska på kvällen av ren slöhet) när min dotter var en månad, men jag fick kämpa för det, ammade minst varje timma dagtid osv. Men jag tyckte det utan tvekan var värt det, jag älskar amning och njöt över att få det att funka. Tänk också på att dricka mycket och köp gärna amningste.

så du har säkert för lite produktion nu men kan absolut öka den. Men ta några dagar hemma i lugn och ro, ha bra filmer på tvn och satsa på att bo med bebisen vid bröstet dygnet runt.
    Alexi skrev 2013-10-05 18:51:50 följande:
    Ts: jag var på amningsmottagning och de sa att man kunde fasa ut rätt hårt. Typ ge ersättning en-två gånger per dygn bara i några dagar för att bebisen skulle få lite ro någon gång om man säger så men i övrigt verkligen intensivamma. Amma på nätterna är viktigt och jag ammade minst vare timma dagtid. Man har liksom som normaltillstånd att ha bebis vid bröstet.

• Arbetsmyran76

Det du kan göra är att pumpa pumpa pumpa så stimulerar du till ökad produktion. Om hon vägrar bröstet på kvällen ge urpumpad mjölk + ev ersättning om det behövs och pumpa istället på kvällen och använd mjölken nästa kväll osv. Amma hela dagarna i övrigt och pumpa massor på kvällen så kommer produktion att öka på kvällarna och du kommer gradvis kunna fasa ut flaskan kvällstid. Mitt första barn strulade massor men började helamma vid två mån ålder

• malzac

Du har redan fått många bra råd, men jag har ett par till:

1) Anledningen att hon blir frustrerad vid bröstet kan vara att hon inte får mjölk direkt (som hon får från flaskan) så testa att få igång utdrivningsreflexen för hand innan du lägger dit henne.

2) Mycket hud mot hud - bo avklädda i soffan och i sängen tillsammans så mycket det bara går.

3) Tillmatningsset/sond vid bröstet kan hjälpa eftersom du kan ge henne tillägg utan att skapa tuttförvirring, och dessutom så stimuleras dina bröst samtidigt vilket ökar mjölkproduktionen.

4) Ring en hjälpmamma från Amningshjälpen! De är helt fantastiska med råd och stöd!

Och kom ihåg att du är en alldeles fantastisk mamma som jobbar så hårt för att kunna ge ditt barn det bästa. Det kan ingen ta ifrån dig! Kram och lycka till!

• FiorinaRullgardina
    Ssthlm skrev 2013-10-05 13:12:59 följande:
    Fiorina, har du sökt något hjälp för amningen?

Nej, men känns det inte bättre imorgon kommer jag nog ringa till amningsakuten i Halmstad.

Jag har ammat mycket på vänstern sedan jag skrev och hon låg nöjd och länge på det i går på kvällen. Sen har jag köpt ett bröstvårtskydd att ha i stället för amningsinlägg och redan nu har jag mindre ont i bröstvårtan.

Det kluriga är på natten. Jag pallar inte att ligga helt naken för att vila bröstvårtan för tryck från inlägg och linne. För jag klarar inte av att ha den fri när hon är på mig. Men i och med att det känns bättre redan så ska det väl gå bra att ligga med linnet på.  

Hur har det senaste dygnet gått?   
  • Ssthlm
    FiorinaRullgardina skrev 2013-10-06 13:40:14 följande:
    Nej, men känns det inte bättre imorgon kommer jag nog ringa till amningsakuten i Halmstad.

Jag har ammat mycket på vänstern sedan jag skrev och hon låg nöjd och länge på det i går på kvällen. Sen har jag köpt ett bröstvårtskydd att ha i stället för amningsinlägg och redan nu har jag mindre ont i bröstvårtan.

Det kluriga är på natten. Jag pallar inte att ligga helt naken för att vila bröstvårtan för tryck från inlägg och linne. För jag klarar inte av att ha den fri när hon är på mig. Men i och med att det känns bättre redan så ska det väl gå bra att ligga med linnet på.  

Hur har det senaste dygnet gått?   

Hej, hur har det gått för dig? Här har det varit 2 intensiva dygn ;). Sen i lördags får hon ingen ersättning dagtid bara 1-2 mål kväll/natt, och lördagen var inte rolig minst sagt! En grinig, konstant ammande bebis som inte sov mer än 1-5 min åt gången. Söndagen lite bättre och idag mycket bättre! Men kvällarna och nätterna är jobbiga. Var på amningsmottagningen idag och de tyckte jag kunde sluta helt med ersättningen nu, får se hur jag gör ;).. Kanske drar ner till ett mål ett par dagar sen trappa ut helt. Men nu känns det lite positivare :).
  • FiorinaRullgardina

Jag har blivit helt av med det ömma på höger bröst faktiskt. Så jag har inte ringt. I natt så vart det lite väl mycket, men jag vet inte om det var hennes mage som krånglade. Jag äter ju antibiotika för andra gången... Så hon kan vara lite ur fas. Men hon åt exakt varannan timme i natt. Och ändå var båda bröstvårtorna glada imorse. Inte jag dock.

Sambon är iväg till imorgon kväll så jag är ensam.. Hon har skött sig nu på dagen och jag har sovit en halvtimme med henne. Men så sur hon var när jag var i stallet idag... Huvva... Men nu är det bara en natt och en dag kvar, sen får jag lite back up. 
    Det är dock så skönt att ha henne i sjalen. Man kan gå på toa och städa osv.
    Men det låter ju lyxigt jämfört med fem minuters sömn.      

• Ssthlm
    FiorinaRullgardina skrev 2013-10-07 17:15:44 följande:
    Jag har blivit helt av med det ömma på höger bröst faktiskt. Så jag har inte ringt. I natt så vart det lite väl mycket, men jag vet inte om det var hennes mage som krånglade. Jag äter ju antibiotika för andra gången... Så hon kan vara lite ur fas. Men hon åt exakt varannan timme i natt. Och ändå var båda bröstvårtorna glada imorse. Inte jag dock.

Sambon är iväg till imorgon kväll så jag är ensam.. Hon har skött sig nu på dagen och jag har sovit en halvtimme med henne. Men så sur hon var när jag var i stallet idag... Huvva... Men nu är det bara en natt och en dag kvar, sen får jag lite back up. 

Det är dock så skönt att ha henne i sjalen. Man kan gå på toa och städa osv.

Men det låter ju lyxigt jämfört med fem minuters sömn.      

Skönt att det är bättre :). Nu sover pluttan här hemma bättre. Och vi klarade oss utan ersättning inatt och även igårkväll.. Men det tog många timmar innan hon kunde sova, men ändå ;). Somnade kanske vid 00:30-01 och sen vaknade 02:30, och igen runt 04-05. Tänk om det börjar vända nu! Är dock rädd att hon ska gå upp för lite till vägning på BVC på måndag och att de ska tycka att jag ska börja ge ersättning igen.

Bärsele ska jag nog ta och köpa faktiskt!! Tips på någon som är lätt att få på sig? :p

Funkar det bra med häst och bebis? Har ju två små hundar och vi bor i stan, och det har varit rätt bökigt faktiskt. Nu blir det bättre och bättre dock. Men när ena vovven var dålig i magen och hade bråttom ut, och allt tog sån tid med bebis, då gjorde det ont i mattehjärtat :(.
  • FiorinaRullgardina

Härligt att hon sover bättre!!Skål

Jag hade jättesvårt med bärsjalen första veckan för hon var så lealös, men nu när hon är stadigare så är det mycket lättare. Jag har en trikåsjal och det är faktiskt inte så svårt att få på sig den, det är helt klart en vanesak.

Jag fick ju en sfinkter så jag kan inte göra så mycket i stallet ännu, E är ju bara fem veckor och jag får börja lyfta tungt efter sex till åtta veckor. Så jag ger dem bara lunch och sambon har hjälpt mig att mocka den dagen i veckan jag har den uppgiften. Har en kanonmedryttare som hjälper mig varje dag. Så lyxigt.
    Men sambon är ju hemma mycket så som det har varit nu ser jag inga problem med att kunna åka iväg till stallet och både mocka och rida. Sen att jag kanske får åka dit i omgångar ibland, det får man nog ta. Sen har jag lite mjölk i frysen, så skulle det bli panik någon gång så löser det sig förhoppningsvis.

Om de tycker att du ska ge ersättning igen, så måste du inte det. Gör det som känns bäst för dig. Du märker ju om hon är nöjd. Så får ni se nästa vecka igen. Min BVC-sköterska är väldigt förstående så berätta bara vad de sagt på amningshjälpen så kommer de säkert också vara förstående. Ni kan ju eventuellt väga en extragång. Så fick vi göra.

E fick ju ersättning första tiden. Jag började amma henne när hon var två dagar gammal och hon gick ner för mycket. Så vi fick ett extrabesök för att se så att vi hade kommit igång ordentligt.      

• Venne

Du har fått massor av goda råd så jag ville bara ge lite pepp. Jag hade det som du, men när dottern var 2 månader så vände det tvärt och bara funkade. Hon fick in rätt teknik, jag fick in rätt teknik, såren läkte, det gjorde inte alla ont osv. Amningen funkade och var positivt laddad i drygt 2 år sedan (delamning då såklart). Så om du verkligen vill så hang in there. För min del var det värt det i slutändan och 2 månader av 2 år är ju rätt ok egentligen.

• aneka

Har haft liknande problem som du med min 7 veckors tjej. Hon skrek vid bröstet och vi gav ersättning i flaska som komplement. Nu har vi börjat ge ersättningen i kopp istället och sedan dess funkar amningen mycket bättre. Jag tror att hon blev lat när hon fick i flaska och vande sig vid att maten kom direkt. Så när hon skulle amma blev hon bara frustrerad och skrek när det inte kom lika fort. Så ett tips är att testa med koppen igen. 

Sen är det viktigt att hon gapar stort och tar bra tag. Ett tips för att få igång sökreflexen mer är att du lägger dig hud mot hud med henne på bröstet (när hon är lugn och nöjd och inte tokhungrig) och att hon i egen takt får söka sig fram till bröstet så att hon gapar stort innan hon tar tag. Då suger hon effektivt och dina bröstvårtor blir skonade

Kan också tipsa om amningshjälpens hemsida och sagogrynets blogg. Där finns mycket bra info och råd om amning!  

Lycka till! 

Svar på tråden Börja helamma, hur vänja bort ersättning? Känner för att ge upp :(