aftereight skrev 2013-10-04 12:35:38 följande:
Och hur kommer separation in i bilden här? Är det separation att ha mamma 30 cm ifrån? Jag har soffan intill spjälsängen och satt i soffan och surfade medans han sov. Idag somnade han vid ca 11 och sov till 12, han vaknade till ett par ggr men eftersom jag satt bredvid kunde jag snabbt visa att jag är kvar så han somnade om direkt. Så om jag lägger honom i spjälsängen dagtid är jag snarare närmare honom än jag brukar vara när jag lagt honom i dubbelsängen. För i dubbelsängen är inte jag på dagarna, utan brukar passa på att surfa lite i lugn och ro när han sover.
Vet du inte vad separationsfasen är..? Vid 8 månader är en extremt känslig ålder för dem, och man avråds helt att införa några förändringar under den fasen.
Klart att det är en separation att plötsligt ligga ensam istället för att samsova? Menar du att du inte ser skillnaden?! Ja du må vara 30 meter bort, men
inte fysiskt nära. Extremt stor skillnad för en bebis, i synnerhet i separationsfasen.
Dagtid är det givetvis en helt annan sak, då ligger du ju inte nära. Och det kommer säkert gå mycket lättare när du har tid att vakta och vara där hela tiden under dagarna när han sover, men så ser det ju inte ut nattetid. Han vet ju i dagsläget att du brukar ligga i samma säng, därav tryggheten även dagtid. Men nattetid försvinner ju istället denna närhet helt.