• aftereight

Hur får man bebis att sova i spjälsäng?

Jag har en son som är 8 månader och vi har hittills samsovit, dvs att han sovit bredvid mig i våran dubbelsäng. Eftersom jag nu är gravid och nästa barn kommer när han är ca 13 månader gammal, så behöver vi vänja honom vid att sova i sin egen säng.

Han brukar sova 2-3 ggr på dagen, så vi tänkte börja med att lägga honom där när han ska sova på dagen. Igår försökte vi men det gick inte alls, vilket slutade med att vi tog upp honom och la honom i dubbelsängen istället där han somnade. Idag försöker jag igen. Han brukar somna första gången vid ca 9:30 på förmiddagen. Så jag la honom i spjälsängen vid 9:30 ca. Och nu vid 10:50 sover han fortfarande inte. Jag sitter bredvid honom hela tiden eftersom vi har soffan bredvid spjälsängen. Tröstar honom när han är ledsen, bytt blöja, matat. Ibland är han liksom på väg att somna och då är det nästan som att han "kommer på" det och börjar jollra igen och leka med gosedjuren eller vända sig och sprattla osv. Någon som har tips på vad man kan göra?  

• Svar på tråden Hur får man bebis att sova i spjälsäng?
  • Sisisisi

Ha tassar på sängen och gunga tills han sover. Ge honom en flaska välling i sängen.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• skogsvitter

Varför måste ni tvinga honom att ligga i spjälsäng bara för att han ska få ett syskon? Han är ju pytteliten fortfarande, och dessutom mitt i separationsfasen! Jag ser öht inte varför han skulle behöva träna på detta när han är i sin värsta separationsångest någonsin, än mindre varför han ens måste ligga i spjälsängen när syskonet väl har kommit? Jag skulle ha gjort en större säng istället, eller ställt en tex växasäng eller juniorsäng intill din sida så att han får plats och ändå kan vara nära.

Bara för att han får ett syskon försvinner ju inte hans behov...

• aftereight
    skogsvitter skrev 2013-10-04 12:00:42 följande:
    Varför måste ni tvinga honom att ligga i spjälsäng bara för att han ska få ett syskon? Han är ju pytteliten fortfarande, och dessutom mitt i separationsfasen! Jag ser öht inte varför han skulle behöva träna på detta när han är i sin värsta separationsångest någonsin, än mindre varför han ens måste ligga i spjälsängen när syskonet väl har kommit? Jag skulle ha gjort en större säng istället, eller ställt en tex växasäng eller juniorsäng intill din sida så att han får plats och ändå kan vara nära.

Bara för att han får ett syskon försvinner ju inte hans behov...
    Som jag skrev, för att vi snart är 4 och då kommer inte vi alla att få plats i våran 160 dubbelsäng. Vi tänkte som sagt försöka vänja honom vid spjälsängen, och då tänkte vi att vi skulle börja med att låta honom sova i spjälsängen dagtid eftersom då sover han ensam ändå. Och vi kan inte "göra" en större säng, inte heller skaffa en större så länge vi bor så som vi gör nu. Vad är det för skillnad på juniorsäng eller växasäng jämfört med spjälsäng? Jag trodde att spjälsäng var säkrare.
  • aftereight
    skogsvitter skrev 2013-10-04 12:00:42 följande:
    och dessutom mitt i separationsfasen! 
    Och hur kommer separation in i bilden här? Är det separation att ha mamma 30 cm ifrån? Jag har soffan intill spjälsängen och satt i soffan och surfade medans han sov. Idag somnade han vid ca 11 och sov till 12, han vaknade till ett par ggr men eftersom jag satt bredvid kunde jag snabbt visa att jag är kvar så han somnade om direkt. Så om jag lägger honom i spjälsängen dagtid är jag snarare närmare honom än jag brukar vara när jag lagt honom i dubbelsängen. För i dubbelsängen är inte jag på dagarna, utan brukar passa på att surfa lite i lugn och ro när han sover.
  • skogsvitter
    aftereight skrev 2013-10-04 12:22:03 följande:
    Som jag skrev, för att vi snart är 4 och då kommer inte vi alla att få plats i våran 160 dubbelsäng. Vi tänkte som sagt försöka vänja honom vid spjälsängen, och då tänkte vi att vi skulle börja med att låta honom sova i spjälsängen dagtid eftersom då sover han ensam ändå. Och vi kan inte "göra" en större säng, inte heller skaffa en större så länge vi bor så som vi gör nu. Vad är det för skillnad på juniorsäng eller växasäng jämfört med spjälsäng? Jag trodde att spjälsäng var säkrare.
    Vi har inte använt spjälsäng, visst är den säkrare men den är ju till för små bebisar och när de blivit runt året och över så har de ju mycket mer koll och brukar dessutom själva vilja ha mer frihet. Långt ifrån alla trivs ju faktiskt innanför spjälorna. Jag tyckte bara det lät väldigt kallt att börja vänja honom vid att sova ensam i spjälsängen helt plötsligt, som sagt, bara för att han får ett syskon betyder ju inte det att han själv inte fortfarande är väldigt liten.

I vilket fall är det ju många månader kvar, jag tycker absolut att ni ska avvakta med detta eftersom det uppenbarligen inte tycks vara så att han vill ligga i den i dagsläget. Det kan gå mycket lättare när separationsfasen och den här oroligaste tiden är över, oavsett hur ni nu väljer att låta honom sova när syskon kommer.

• Flickan och kråkan

Mitt tips är att bredda er dubbelsäng med en vanlig säng. Lätt att natta, lätt att rulla intill vid ett oroligt uppvak, alla har sällskap och ni får gott om plats. Med tanke på hur liten han är när syskonet kommer så kommer han att ha mycket närhetsbehov och en stor säng underlättar då. Har tre barn och tätt (16 månader) mellan de första två. Och så slipper man "vänja av" spjälsäng som verkar vara ett problem för många om man ser till antalet trådar här på FL. 

• skogsvitter
    aftereight skrev 2013-10-04 12:35:38 följande:
    Och hur kommer separation in i bilden här? Är det separation att ha mamma 30 cm ifrån? Jag har soffan intill spjälsängen och satt i soffan och surfade medans han sov. Idag somnade han vid ca 11 och sov till 12, han vaknade till ett par ggr men eftersom jag satt bredvid kunde jag snabbt visa att jag är kvar så han somnade om direkt. Så om jag lägger honom i spjälsängen dagtid är jag snarare närmare honom än jag brukar vara när jag lagt honom i dubbelsängen. För i dubbelsängen är inte jag på dagarna, utan brukar passa på att surfa lite i lugn och ro när han sover.
    Vet du inte vad separationsfasen är..? Vid 8 månader är en extremt känslig ålder för dem, och man avråds helt att införa några förändringar under den fasen.

Klart att det är en separation att plötsligt ligga ensam istället för att samsova? Menar du att du inte ser skillnaden?! Ja du må vara 30 meter bort, men inte fysiskt nära. Extremt stor skillnad för en bebis, i synnerhet i separationsfasen.

Dagtid är det givetvis en helt annan sak, då ligger du ju inte nära. Och det kommer säkert gå mycket lättare när du har tid att vakta och vara där hela tiden under dagarna när han sover, men så ser det ju inte ut nattetid. Han vet ju i dagsläget att du brukar ligga i samma säng, därav tryggheten även dagtid. Men nattetid försvinner ju istället denna närhet helt.
  • lövet2

8 månader är en dålig tidpunkt för att införa något nytt. Vänta hellre ett par månader innan ni prövar! Sedan är det inte heller säkert att sonen någonsin kommer att sova i spjälsängen (vissa barn verkar betrakta den som en fängelsecell ungefär), utan kanske ni i stället får pröva med någon sorts växasäng. Ett annat alternativ är att ni byter ut er egen säng mot en större dubbelsäng.

• fesun

Vi har vår åttamånaders i spjälsängen bredvid vår säng, har tagit bort ena sidan och ställt kloss-i-kloss med vår. Storebror som är tre år sover mellan oss i perioder och ibland ligger lillen bredvid mig i vår säng istället för i sin. Vi har också en 160säng. Lite trångt när båda sover hos oss men det funkar.

Svar på tråden Hur får man bebis att sova i spjälsäng?