• clembke

47 dagar kvar - behöver pepp...

Väntar vårt tredje barn och har BF 20 nov.
    Har sen innan 2 pojkar på snart 5 år och snart 4 år.

Men nu börjar jag bli rejält trött på att vara gravid. Sova är ju knappt att tänka på. I natt har jag vaknat flera flera gånger. Gör det inte ont i fogarna gör det ont i ryggen. O gör det inte ont i ryggen så har jag den brännanade smärtan under höger revben. (hade likadant med de andra två förutom fogarna) Har ingen rejäl foglossning utan jag kan gå och rör mig normalt under dagarna. Vaknar ett antal gånger per natt för att gå på toa... Alltså det mesta är helt normalt och sånt som kommer i slutet av graviditeten. Men gud vad less jag börjar bli på det. Önskar att nov var här nu så att det var över och jag (vi) får hålla bebisen i famnen ist.
    Gravidhormonerna är ju inte att leka med heller denna gången. Min 5 åring är uppe i sitt värsta trots. Brukar sluta med att både han och jag lipar som småbarn. Samtidigt som dom ser framemot att få ett småsyskon (vad dom säger iaf)

Nån mer som börjar närma sig slutet och är trött på det och vill ha pepp/ge mig pepp...

Kom igen och peppar mig att stå ut den sista biten...   

• Svar på tråden 47 dagar kvar - behöver pepp...
  • clembke

Ja det går sååå sakta just nu. Sitter o försöker samla ork till att fixa middag. :-P

Är ju inte bättre att det dessutom är höst... Tänk om det hade varit sommar...

Jobbar du eller är du hemma nu? Jag är arbetslös just nu. Jobbade fram till i måndags.

Usch, en riktig gnälldag igen känner jag.

• clembke
    mother87 skrev 2013-10-04 15:17:52 följande:
    Gnäll dagar tycker jag vi har full rätt till ;) jag är hemma sedan 2 månader tillbaka. Pga flytt och arbetslöshet. Dock är allt på plats i nya lägenheten så inte så mycket att hitta på med. I princip allt till lilla bebisen är färdigt, väntar bara en madrass till spjälsängen som ska komma nästa vecka så blir den bäddad :) tycker att det är viktigt att ha det klart i tid så man förbereder sonen sakta men säkert :) ja, hösten :/ peppar peppar så har vi än så länge haft ganska fint väder här på Österlen så har ju kunnat vara ute o så, men man känner att man fått en typ av höst och grav Depp på nåt vis, så är liite motivationslös,, speciellt! Med den jäkla sömnsvårigheterna på nätterna, vaknar o somnar vänder o vrider sig, o ja allt obekvämt :/ pip pip i princip ;)

Haha.. ja visst måste vi ha rätt till gnälldagar.
    Här är det mesta till bebisen klart oxå. Bäddade sängen för ett par dagar sedan, mest för att jag hade det tråkigt. Vagnen står i källaren redo, extra sängkläder och en varm overall är upptvättade. Det som ska göras är att vi ska till Ullared för att handla kläder till killarna och då passa på att köpa lite mer bebiskläder.
    Ska väl ta och sätta upp två hyllor vid spjälsängen där vi kan ha lite bebisböcker och liknande. Då bebis kommer att få sova i vårat rum tills vi har löst var vi ska ha det sista sovrummet någonstans, (har bara 3 sovrum i huset och dom är ju upptagna)  ska vi göra det lite barnaktigt i vårt rum.
    Funderar på att måla om väggarna i vårt sovrum och då måla bebisens vägg i egen färg. Men då vi inte vet könet än så får vi väl vänta till h*n är född.

Här är där vi bor (Utanför Jönköping) har det inte varit så illa väder heller egentligen, men tillräckligt när man kommer upp på morgonen och ser att det är 4 minusgrader ute. Sen att det blev fint på dan är u en annan sak men då var jag ju instängd på jobbet. Haha, aldrig blir man nöjd... Ska iaf försöka gå fram med pojkarna till deras fsk de dagarna de ska vara där så att man får lite luft och motion så kanske man blir mer motiverad att göra något senare.

Nåja, ska väl försöka ta tag i dagarna lite mer. Bara man fick sova lite mer... :-/  
  • clembke
    Sissij79 skrev 2013-10-04 17:50:21 följande:
    Har oxå BF den 20/11 och börjar med bli väldigt trött på att vara gravid!! Väntar fjärde barnet, har tre pojkar innan 13,11 och 3 år gamla. Vet att även detta blir en liten kille :) Har haft en bra graviditet så jag ska inte klaga men är trött nu på magen och vill gärna ha bäbisen i famnen istället! Har haft mycket sammandragningar & molvärk senaste veckorna men det är väl inte så konstigt när det är fjärde barnet. Jobbigt är det iallafall! Jag är hemma nu på havandeskapspenning så jag har tid att ligga på soffan, tycker tiden går SÅ sakta nu!!! Känns som en evighet tills det börjar närma sig. De två första killarna är födde i V40+2 och 39+5 och den sista slutade med igångsättning BF+15 så jag har inga förhoppningar att denna lilla kille ska komma innan BF!

Ja jag har egentligen haft en lätt graviditet utan några större problem.. kunnat arbeta o vara som vanligt.

Är mest nätterna nu. Även denna natten har varit lätt sömnlös. Låg o tänkte att det är över en månad kvar - jag kommer aldrig orka.

Mina killar är födda på bf+9 o bf+6 så räknar med att gå över även denna gången.

Här ett litet hopp till att det ska sätta igång tidigare pga mkt fostervatten, men med tanke på att jag hade det med dom andra två oxå så är hoppet litet.
  • clembke
    mother87 skrev 2013-10-05 09:54:16 följande:
    Här kunde man sova nästan natten igenom, men det känns ju icke på energin! :/ vaknat med en lättare förskylning oxå :/ sonen fick ju även ögoninflammation ifrån dagis i onsdags, men svullnaden o rodnaden är bättre idag. O så idag regnar det även :/ jag har ju liite liiiite hopp om att den lilla kommer tidigare än bf, men skulle inte förvåna mig om man går tiden ut. Hoppet finns för sonen föddes i v 37. Har oxå haft en bra grav hittills om man jämnför med förra, men nu senaste dagarna har ryggen börjat "ge upp" övre delen är helt slut på nåt vis medans nedre delen känns som ryggskott emellanåt. Vila hjälper inte o vara igång hjälper inte.. Så de e väl det mest tradiga i denna väntan just nu. gnäll dag nr **##** haha...

Ja här är det oxå skitväder..men har varit ute en sväng på en o gjort lite höstarbete - tagit in utemöbler, rensat land o plockat ner studsmattan. Va marknad idag men hade verken lust el ork att gå fram.

Här oxå åkt på förkylning plus att båda barnen är det o hostiga.

Så hoppas att dom är sugna på att lägga sig i soffan sen o glo på tv.

Känns som om de resterande dagarna kommer att bestå av gnäll... Haha...

Ska försöka komma iväg till Ullared me, men vet inte när. Det sägs vara mkt folk nu i okt. Så kanske ska vänta till första helgen i nov, knappt tre v innan bf. :-P
  • clembke
    skaviblifyra skrev 2013-10-05 20:51:43 följande:
    Hänger på! Är 50 dagar kvar å är såååååless varit sjukskriven typ sen 12 juni inkl semester... så börjar tröttna på attt ligga hemma. Är hemma pga smärtsamma sammandragningar. Sonen kom 37+6 så hoppaspå ngt liknande! Harvarit en lååååång graviditet men mår nu egentligen bättre efter typ v 30. Från v 7-8 var eet en plågs. Så njuter egentligen mer av grav nu än innan men ja nu är det snartnog ändå ;)

Välkommen.

Oh, hade haft panik i det här läget om jag hade fått vara hemma så tidigt. Räcker att jag går hemma nu.

Fast med tanke på anledningen är det lika bra att vara hemma, men förstår att det har varit en lång grav.

Sammandragningar har jag haft sen v 16-17 men som tur är inga som har gjort ont.

I natt har jag iaf fått sova lite mer, förmodligen för att jag bara hade ett barn jämte mig i sängen ist för två. Inte varit så trångt.

Nu sitter jag o yngsta sonen o kolla på barnprogram medan den stora sonen o deras far ff sover...
  • clembke
    Sissij79 skrev 2013-10-06 14:25:53 följande:
    Jag har oxå varit hemma jättelänge känns det liten På mitt jobb får man bara jobba tills v20 men jag jobbade lite längre tills v24 och det var i slutet på Juli så jag har varit hemma sedan dess. Börjar bli ganska så trist nu tycker jag, längtar tills magen är borta och att allt inte är så obekvämt längre! Tycker tiden sniglar sig fram! Har oxå svårt för att sova på nätterna vår 3- åring somnar i sin säng men kommer nästan varje natt till oss och då är det nästan omöjligt att somna om! Mother 87 & skaviblifyra då finns det ju hopp för er att bäbisen kommer lite tidigare iallafall! Hade problem oxå problem med prematura sammandragningar med nr 3 och fick ligga på sjukhuset med dropp och bricanyl redan i v 26 men han trivdes sedan väldigt fint i magen och kom inte förarens BF + 15 med igångsättning. Konstigt att det kan bli så! Hade kort tapp och var öppen 1 cm från v26 utan att det hända något. Denna gången har jag haft mkt sammandragningar men inga som gjort ont och därför aldrig behövt åka till sjukhuset vilket har varit jätteskönt! Idag skiner solen iallafall i Skåne och det är så skönt ute! Ska ut och ta en promenad strax med sambo och barn :)

Hade jag fått som jag hade velat hade jag jobbat till månadsskiftet okt/nov. Tyvärr gick det ner så det blev ingen förlängning.

Vad jobbar du som som fick gå hem så tidigt?

Ja fy, kommer inte ihåg att magen va så mkt i vägen med de andra två. Nu är den mest i vägen o allt är jobbigt....

Var ute på en lite promenad innan oxå, men tom det vart ju nästan jobbigt. Undrar om magen ligger lägre el nåt Iom att det mkt jobbigare nu... är det inte det ena så är det det andra...
  • clembke
    Sissij79 skrev 2013-10-06 18:36:26 följande:
    Jag jobbar som Ambulanssjuksköterska och pga hot,våld och tunga lyft får man inte jobba längre i graviditeten, de har heller inga omplaceringsmöjligheter så därför fick jag gå hem. Ja promenader är ingen höjdare tycker inte jag heller. Min mage blir stenhård när jag rör mig inget som gör ont men det känns obehagligt. Tvättat lite bäbiskläder idag, oj vad dom är små! Det är ganska så mysigt med alla förberedelser. Vi beställde en ny vagn på nätet som kom förra veckan, har inte vår förra kvar då vi bestämt att vi inte skulle ha flera barn :)) Sen blev vi ändå så sugna på en liten bäbis till.

Ja då förstår jag att man inte jobbar längre. går man graviditetspenning redan då eller hurgör dom?

Vi sålde oxå vår vagn efter tvåan, även om vi hade planer på fler så småningom. Sambon tyckte att jag hade lite för många vagnar som bara stod. var ju bara 4 el 5 vagnar. (dock inga som hade kostat oss speciellt många pengar - beg)

Vår nys vagn kom för ett par v sen så den står färdig o bara väntar. Har dessutom 2 babyskydd nu helt plötsligt. Försöker sälja den ena men det går segt. Köpte en i somras som min syster lånade när dom var på besök o sen följde det med en till vagnen.

Här tvättat upp två overaller. Babykläder har jag inget kvar i den strlk så det har/får jag köpa nytt. Skickade iväg alla babykläder till syrran på NZ när hon fick sin första. Lite ska hon skicka tillbaka men det blir väl mest byxor då bodies är använda till åtminstone tre barn o är 5 år gamla.

Har mina pojkar hemma idag från dagis - får se hur länge mitt tålamod håller. Den lilla är så snorig o hostig o va lite hängig igår. Men idag är det full fart på dom - både med bus o bråk...
  • clembke
    skaviblifyra skrev 2013-10-09 16:59:17 följande:
    Va på gekås idag å köpte det sista nappar nappflaska kläder att ta hem bebisen i från bb. present från storebror present till storebror amningsbh så nu är vi helt redo så bebis kom snart!!!!

Vi ska dit den 20. (Hoppas på lite folk då. Mina föräldrar var där i lör och då stod dom i kö i drygt 2 tim innan de ens hade kommit in)
    Kläder har vi lite grann. Köpt nåt, fått nåt och sen har mamma köpt lite, men det behövs ju mer.
    Nappar har jag, nappflaska ska jag köpa där. Presenter från bröderna kanske man skulle köpa oxå, har bara tänkt presenter till bröderna.

Efter snart 2 v hemma som arbetslös ska jag jobba lite på mån och tis (timvik på dagis). Ska bli kul samtidigt som jag bävar lite för det. Ska vara på hos de minsta barnen. Men jag tror det kommer att bli bra.   Ska bli rätt kul faktiskt då det är det dagis jag arbetade på i våras. Har inte träffat dom sen dess.    
    Har tänkt att stämpla den/de sista veckorna sen så det bli inte så många veckor jag kommer att arbeta.
    Den 14 nov kommer jag garanterat vara ledig då stora sonen fyller år och jag har lovat honom att han ska få vara hemma med mig då. Sista chansen till det då han går i skolan nästa år.

Nån mer som tycker att det trycker neråt emellanåt? Emellanåt ilar det till och det trycker. Har även lite mer sd nu än innan, men fortfarande inga som gör ont (som tur är). Får se sen efter att ha arbetat två dagar. 
    På fredag är det dags för MVC igen. Ska ta upp att jag skulle vilja låna/hyra en tens-maskin snart oxå. Vet bara inte när jag får göra det, skulle vilja göra det så fort som möjligt. Blir så lätt trött och öm i ryggen så det skulle vara underbart att ha en sån. Men det skulle ha varit ännu bättre om dom hade haft den "riktiga" som har olika program man kan ställa in ist för den som bara kör ett o samma. Att ström kan vara så skönt!
  • clembke
    mother87 skrev 2013-10-16 12:33:10 följande:
    Hej alla mammor :) ett litet tag sedan jagsvarade då jag rök på världens förskylning :/ den hänger ff i med snuva o rethosta. Hosta så mkt förra veckan att jag nog fått en bristning i muskeln i magen, men de gör inte lika ont längre nu. O sedan för den delen har man ju hjärnspöken hela tiden på tecken (som nog inte ens existerar på riktigt!) på att de är på gång, man letar o synar allt! Trots att man bara är i v 35 (34+5) man känner sig förstföderska för man minns inte ett dugg ifrån första grav. Jag kan inte minnas alls vad det var som gjorde att vi åkte in på förlossningen den dan sonen föddes, vet bara att det tog mååånga timmar den dagen innan man fick ont, det var min mamma som sa att vi skulle åka in, bodde med henne då. O nu är man ju helt tids inriktad oxå då det sägs att det går fortare nu, och fadern och mamma då som ska köra o vara med på förlossning bor nästan 1 1/2 timme härifrån plus att det tar ca 40-50 min till förlossningen. Bara hoppas på att det startar dag tid bara för att det är enklast,en kan slå vad om att det ska starta den mest olämpliga tiden på dygnet ;) i övrigt är det ganska lungt, lite värk o pina men inget överdrivet, förutom den hemska halsbrännan jag haft nu sista dagarna!! Horribelt! Speciellt när man vaknar halvt döendes på nätterna o får "sova" sittandes :/ men hur går det för er?? Kram!
    Haha... ja ibland kan man inte minnas ett skvatt från de andra förlossningarna. Dock kommer jag ihåg vad det var som gjorde att vi åkte in.
    Med ettan gick vattnet och 2 timmar senare startade värkarna. Oregelbundna (men aldrig över 10 min emellan) och starka från början. När det började pendla mellan 4-7 min emellan (beroende på om jag var stilla eller var uppe) så ringde vi in. O så åkte vi in. Då hade jag legat med värkar från kl 22 till strax efter 1. Kl 2 skrevs vi in och halv 5 föddes han. Så snabbt och rätt smidigt gick det.
    Med tvåan gick jag först med förvärkar. Var hos BM på em och kollade - var knappt mogen. FV tilltog och kl 21 var dom etablerade. Kl 1-2 på natten hade jag två låååååånga värkar. Dom höll i sig nästan 2 min och inte så många minuter emellan. Så då rinde vi in och fick komma in. Skrevs in kl 3 och tjugo över 5 är han född.
    Men jag var mer osäker med andra på om det var dax att åka in eller inte. Så undra hur det är denna gången.
    Så båda mina har startat sena kvällen och fötts tidig morgon. Få se hur det blir denna gången. Kan hoppas att det starta lite tidigare så att vi har en möjlighet att köra bort pojkarna till mormor och morfar. Förra gången kom de och hämtade Neo, men då mormor kommer vara relativt nyopererad så kan hon inte slänga sig i bilen och åka hit. 
    Min undran är oxå, hur snabbt kommer det gå denna gången. Första ggn tog 6.5 tim och andra lite längre tid. Kommer det ta längre tid denna gången eller kommer det att gå snabbare.

Annars är det lungt här med. Lite småvärk i ryggen emellanåt och halsbränna (eller snarare mer uppstötningar - så vidrigt) Att sova funkar bra så länge åtminstone 1 barn ligger i sin säng. Men det brukar bara vara framåt småtimmarna, sen vill båda sova hos mig. O då är det kört. Dessutom har den ena sonen värsta hostan.
    Har jobbat lite som springvikarie inom barnomsorgen o ska så göra några veckor till. (om jag orkar).
    Har hyrt hem en TENS-maskin. Och den är så underbar att gå med när man är trött och har småvärk i ryggen. Har ni inte hyrt hem en sån så är det värt att göra det. Bara älskar den... Gick med den 1 timme innan här. Kostade 300 kr att hyra, men gud så värt det är. Får ha den tills bebisen är född. Funderar på att ta med den till förlossningen då den har ett program för just förlossning. Där kan man ställa in den på 2 olika nivåer (hur pass stark strömmen ska vara) och sen har man en liten knapp man skiftar med. Kan vara värt att testa som smärtlindring.

Vad har ni funderat på för smärtlindring? Jag kommer ta det som det kommer, vara öppen för allt. Med mina andra två så började jag med lustgas, när jag sen ville ha mer så va det försent. Då va jag redan fullt öppen.           

Krya på dig mother87  
Svar på tråden 47 dagar kvar - behöver pepp...