• DevilsDaughter

Ni som lyckats förlänga lutealfasen?!

Hej! För två år sedan prövade jag agnus castus (munkpeppar) vilket förlängde min lutealfas lite grann, blev gravid, men vet inte om det va pga den.. Den stabiliserar hormonerna och kan verka på över- och underproduktion av hormon. Hur pass kort lutealfas har du? Kan tänka mig att den kanske inte hjälper om lutealfasen är alltför kort. Denna gången tänkte jag prova med progesteronkräm (är det samma progesterall?). Vad är c-vitamin bra för i detta sammanhanget?

• DevilsDaughter

Vad skönt att ha stöd från en läkare! Att bara se en liten framgång gör ju att det känns himla mkt bättre! Progesteron kan alltså verka på det sättet? Att det blir bättre om man använder under en längre tid? Ska absolut prova c-vitamin då också! 

Jag har blivit gravid tidigare, därför får jag ingen hjälp (vilket jag kanske inte heller behöver) Men jag vill helst inte behöva vänta länge på att bli gravid om det inte är nödvändigt. Därför jag tänker testa med progesteronkräm på egen hand... Har också en lutealfas på 10 dagar, eller 9. Är lite osäker på hur man räknar, om man räknar med dagen man får mens? Om jag har ägglossning på dag 19 så kommer mensen på dag 29. Tror det blir 10 dagars fas eller?
    Vet du vilken dag man ska börja med krämen? Dagen efter ägglossning? Väntar mens nu på fredag och känner tydligt att den är påväg..

• DevilsDaughter

Då räknar jag som du, räknar med ägglossningsdagen.. Tror man ska det.. Ja, jag har alltid haft kort lutealfas, känner av min ägglossning väldigt tydligt, samt att jag testar med ägglossningstester när jag försöker bli gravid. Har också förstått det som att man måste vänta till ägglossningen har varit, tänkte också 2 dagar efter ÄL, och jag kommer fortsätta till jag får mens, för som du säger, det är ju hela tanken...
    Nej, jag har inte kollat progesteronvärde eller ägglossning.. De vill inte ta emot mig här, de tycker att 10 dagar är ok lutealfas som inte behöver utredas och jag kan ju bli gravid, bara att det tar lite tid och att jag inte vill vänta.. Och än så länge är vi bara på första försöket med detta barnet så jag kommer vänta innan jag "begär" hjälp.. 

Svar på tråden Ni som lyckats förlänga lutealfasen?!