• Anonym (Hjälp!)

Gravid med min älskare!

Det är såhär, att jag har ett sexuellt förhållande med en kille som är sambo med en annan kvinna! Vi har träffats då och då, och haft ljuvlig sex.
    Jag är singel, har två barn och är 40+! Han är sambo, har inga barn..

Nu har jag blivit gravid, trots preventivmedel, och jag vet inte vad jag ska ta mig till!

Säkert är det många av er som nu tycker att jag gjort fel, som haft en relation med en upptagen man, och moraliskt sett tycker jag också det! Vi träffades då de hade en paus i sitt förhållande, och jag fick känslor för honom!

Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till! Behålla barnet (om jag ska ha fler barn, så är detta sista chansen!), riskera att bli ensam med tre barn? Eller ska jag ta bort det?

Behöver hjälp med råd! Jag är vilsen, vet inte vad jag ska ta mig till! Jag har ännu inte berättat om detta för pappan i fråga!!  

• Svar på tråden Gravid med min älskare!
  • Philippa

Bara du/ni kan bestämma detta...... vi kan inget om er situation i övrigt med ekonomi etc...

• Nettisen

Först och främst tycker jag inte att du gjort fel utan det är han som är otrogen mot sin sambo. Om han inte vet om att du är gravid, så bör du tala om det för honom. Ni är ju två om det, eller hur?! Sedan får du känna efter vad du VILL. Jag har gjort en abort och ångrar mig ännu... Lyssnade för mycket på andra och deras åsikter. Det är du som ska leva med det beslut du tar. Kram!

• Anonym (Hjälp!)
    Philippa skrev 2013-10-02 10:24:28 följande:
    Bara du/ni kan bestämma detta...... vi kan inget om er situation i övrigt med ekonomi etc...
    Tack för svar! Ja, jag är medveten om att jag/vi är de enda som kan fatta beslut i detta, men jag behöver hjälp och råd, känner mig förtvivlad!
    Jag har ett ordnat liv, med bostad, jobb, socialt liv, familj och vänner. Och jag är kär i den här killen, men vet ju inte om han är beredd att finnas för det här barnet. Jag är så rädd, att om jag behåller, så finns ju risken att jag blir ensam med alla tre barn! Klarar man av det? Och då menar jag inte ekonomiskt, utan mer praktiskt!

Dessutom är jag över 40 år gammal, och oron över hur det ska gå med den här graviditeten har ju också väckts, så klart!

• Philippa
    Anonym (Hjälp!) skrev 2013-10-02 10:40:50 följande:
    Tack för svar! Ja, jag är medveten om att jag/vi är de enda som kan fatta beslut i detta, men jag behöver hjälp och råd, känner mig förtvivlad!
    Jag har ett ordnat liv, med bostad, jobb, socialt liv, familj och vänner. Och jag är kär i den här killen, men vet ju inte om han är beredd att finnas för det här barnet. Jag är så rädd, att om jag behåller, så finns ju risken att jag blir ensam med alla tre barn! Klarar man av det? Och då menar jag inte ekonomiskt, utan mer praktiskt!

Dessutom är jag över 40 år gammal, och oron över hur det ska gå med den här graviditeten har ju också väckts, så klart!

Allt går bara man har viljan.....
  • Anonym (Hjälp!)
    Nettisen skrev 2013-10-02 10:25:52 följande:
    Först och främst tycker jag inte att du gjort fel utan det är han som är otrogen mot sin sambo. Om han inte vet om att du är gravid, så bör du tala om det för honom. Ni är ju två om det, eller hur?! Sedan får du känna efter vad du VILL. Jag har gjort en abort och ångrar mig ännu... Lyssnade för mycket på andra och deras åsikter. Det är du som ska leva med det beslut du tar. Kram!

Tack för ditt svar, och tack för att du inte dömer mig! Jag VILL ha det här barnet, men är samtidigt så rädd! Hur ska det gå, hur ska det bli, ska jag vara ensam med detta, med allt vad det innebär!
    Å andra sidan är det svårt att göra abort, känner jag. JAG älskar ju den här killen, och skulle vilja ha ett liv med honom. Men inte enbart pga att jag blivit gravid, det känns som fel anledning... 

Ja, hjälp, vilka situationer man kan hamna i i livet!  
  • Nettisen

Förstår att det känns fruktansvärt jobbigt och det är bara du, som kan ta beslutet. Berätta för honom. Han måste få veta. Jag tror att allt går bara man vill. Det är jobbigt att ångra en abort...det går ju inte att göra det ogjort.

• hallontroll
    Anonym (Hjälp!) skrev 2013-10-02 10:43:40 följande:
    Tack för ditt svar, och tack för att du inte dömer mig! Jag VILL ha det här barnet, men är samtidigt så rädd! Hur ska det gå, hur ska det bli, ska jag vara ensam med detta, med allt vad det innebär! Å andra sidan är det svårt att göra abort, känner jag. JAG älskar ju den här killen, och skulle vilja ha ett liv med honom. Men inte enbart pga att jag blivit gravid, det känns som fel anledning...  Ja, hjälp, vilka situationer man kan hamna i i livet!  

Behåll barnet då. Kvinnor som gör abort för att andra säger att hon ska göra abort ångrar aborten oftast och kan må dåligt hur länge som helst. ( Jag är absolut för fri abort , jag menar däremot att kvinnan ska göra abort om HON känner att det är rätt val , och inte på grund av att "pappan" eller släkt och vänner säger att hon ska göra abort trots att hon själv vill ha barnet. )
  • Anonym (grattis)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2013-10-02 10:43:40 följande:

Tack för ditt svar, och tack för att du inte dömer mig! Jag VILL ha det här barnet, men är samtidigt så rädd! Hur ska det gå, hur ska det bli, ska jag vara ensam med detta, med allt vad det innebär!
    Å andra sidan är det svårt att göra abort, känner jag. JAG älskar ju den här killen, och skulle vilja ha ett liv med honom. Men inte enbart pga att jag blivit gravid, det känns som fel anledning... 

Ja, hjälp, vilka situationer man kan hamna i i livet!  
    Beklagar verkligen situationen du hamnat i, men ändå - grattis till att du vet att du vill behålla barnet! Du ska såklart berätta för mannen. Det är väl inte omöjligt att han också vill ha barnet, antingen som pappa på heltid i ett nytt förhållande med dig, eller att han väljer att fortsätta med sin sambo och vara pappa på deltid.

Det kommer givetvis att vara uppslitande för alla, särskilt om de är barnlösa mot sin vilja (och inte frivilligt barnfria). Möjligheten finns också att hans sambo väljer att förlåta hans snedsteg och vara en extra förälder för barnet, så småningom kanske varannan vecka. Det verkar otroligt, men märkligare saker har väl hänt.

Hoppas att ni kan hitta en lösning som innebär så lite sårade känslor som möjligt, och att barnet får växa upp och känna sig älskad och välkommen.
  • Anonym (tveksam)

Jag tycker att du först och främst ska berätta detta för killen. Hur han ställer sig till denna graviditet kanske påverkar ditt beslut.

Du skriver att ni träffades när han och hans sambo hade en paus i sitt förhållande. Han valde alltså att gå tillbaka till henne, men fortsatte sin relation med dig? Tror du att han kommer att stå vid din sida vad du än beslutar om din graviditet?

• Anonym (Hjälp!)
    Anonym (tveksam) skrev 2013-10-02 11:26:58 följande:
    Jag tycker att du först och främst ska berätta detta för killen. Hur han ställer sig till denna graviditet kanske påverkar ditt beslut.

Du skriver att ni träffades när han och hans sambo hade en paus i sitt förhållande. Han valde alltså att gå tillbaka till henne, men fortsatte sin relation med dig? Tror du att han kommer att stå vid din sida vad du än beslutar om din graviditet?
    Ja, jag måste först och främst ta mod till mig och berätta för honom, det vet jag!

Hur han ställer sig, har jag ingen aning om!

Ja, de hade en paus, men han gick tillbaka till henne. Vi hade bara ett kk-förhållande ett tag, och vi har brutit med varandra flera gånger! Av någon anledning har vi haft svårt att hålla oss ifrån varandra, och tagit kontakt igen. Och nu blev det alltså såhär.

Jag kan ju inte förvänta mig att han står vid min sida gällande den här graviditeten, utan måste först och främst prata med honom, och se var han står. Skulle han få panik, så måste jag fatta beslutet själv, och jag vet faktiskt inte om jag vågar ge mig in i det här helt på egen hand, om jag ställs inför det. Jag har ju också två barn sen innan, jag måste tänka på dom också, och hur detta kan påverka dom! Detta är inte en situation jag önskar vara i, men nu måste jag ta itu med den, på ett eller annat sätt!    
Svar på tråden Gravid med min älskare!