Inlägg från: stickkontakt |Visa alla inlägg
  • stickkontakt

Gemensamma måltider eller separat mat till barnet?

I min värld är den ideala matsituationen att barnet äter samma mat som föräldrarna och att alla sitter till bords tillsammans och äter. Speciellt eftersom min 2,5-åring är liten i maten, kräsen och tidvis har växt dåligt känns det viktigt att äta gemensamt.

Från att vi började med smakportioner har vi gett barnet sådan mat som vi själva gillar men det har tyvärr inte gått så bra. Många saker ratar hon helt trots att vi provat med samma sak många många gånger, andra vägrar hon ens smaka. Det som fungerar bäst är separerad mat, potatisen/pastan för sig, proteinet för sig, grönsakerna för sig och eventuellt något såsigt att doppa maten i. 

Vi gillar grytor och soppor, det vägrar barnet ens smaka. Vi gillar stark mat, hon gillar förvisso kryddor men inte när det är starkt. Hon älskar bulgur, själv kväljs jag nästan av det. Visst kan jag äta torr pasta med grönsaker vid sidan men jag blir dödsless på det. Det känns omöjligt att hitta något annat än pizza som alla äter, men det kan vi ju inte äta hela tiden.

Hur gör andra med maten? Äter ni alltid samma mat hela familjen?

• Svar på tråden Gemensamma måltider eller separat mat till barnet?
  • stickkontakt

Ja, jag är som sagt helt för att ha gemensamma måltider där alla äter samma, och vi har jobbat mot det sedan vi introducerade smakportioner för snart 2 år sedan. Men dottern har verkligen totalt annan smak på mat än vi har. 

Hon vill ha maten så ren det bara går, i många fall fördrar hon råa grönsaker framför kokta. Finns det någon som helst såsighet på grönsakerna ratar hon dem helt. På ett sätt är det ju bra, för det blir väldigt lite extra jobb att göra mat åt henne. Gör vi pasta med en sås kan hon få pasta, och så värmer vi tex ärter, majs och bönor från frysen, skär upp några bitar fetaost och lite avokado. Då äter hon allt. Men det varken ser ut som eller smakar som vår mat. 

Hade det varit så att hon skippade en sak och åt resten hade det verkligen inte varit ett problem. Men serverar vi det vi äter så äter hon inget. Möjligen lite torr pasta eller potatis, men det är ju inte särskilt näringsrikt. Med tanke på hennes tillväxtkurva är jag mån om att hon ska få i sig lite av varje och i alla fall någonting vid varje måltid.

Svar på tråden Gemensamma måltider eller separat mat till barnet?