• stickkontakt

Gemensamma måltider eller separat mat till barnet?

I min värld är den ideala matsituationen att barnet äter samma mat som föräldrarna och att alla sitter till bords tillsammans och äter. Speciellt eftersom min 2,5-åring är liten i maten, kräsen och tidvis har växt dåligt känns det viktigt att äta gemensamt.

Från att vi började med smakportioner har vi gett barnet sådan mat som vi själva gillar men det har tyvärr inte gått så bra. Många saker ratar hon helt trots att vi provat med samma sak många många gånger, andra vägrar hon ens smaka. Det som fungerar bäst är separerad mat, potatisen/pastan för sig, proteinet för sig, grönsakerna för sig och eventuellt något såsigt att doppa maten i. 

Vi gillar grytor och soppor, det vägrar barnet ens smaka. Vi gillar stark mat, hon gillar förvisso kryddor men inte när det är starkt. Hon älskar bulgur, själv kväljs jag nästan av det. Visst kan jag äta torr pasta med grönsaker vid sidan men jag blir dödsless på det. Det känns omöjligt att hitta något annat än pizza som alla äter, men det kan vi ju inte äta hela tiden.

Hur gör andra med maten? Äter ni alltid samma mat hela familjen?

• Svar på tråden Gemensamma måltider eller separat mat till barnet?
  • nozpa

Har också snart en 2½, vi äter nästan alltid tillsammans. Ibland har jag och pappan tänkt att äta något senare. Men då äter vi något litet med henne också. Alltså, vi äter alltid tillsammans med henne. Men det är inte alltid hon äter med oss. :)
    Samma mat till alla.  

• Dr to be

Vi har en 1.5-åring och vi äter alltid tillsammans och samma mat. Är det något hon inte tycker om på tallriken "fine", då äter hon mer av något annat på tallriken. Personligen skulle jag inte komma på tanken att laga annan mat till dottern. Möjligtvis ta undan en portion till henne om maten ska kryddas extra mycket. Och nej, vår dotter är definitivt ingen all- eller storätare utan vi tycker att hon ska äta de vi äter och så varierat så möjligt.

• Rockan

Mina barn gillar inte "bladad" mat, alltså grytor, gratäng, etc., och det har jag förstått är ganska vanligt. Många barn vill gärna se vad det är de äter och känna varje smak separat för att kunna lära sig identifiera den. Vi lagar inte separat mat till barnen, men vi har anpassat lite hur vi lagar maten efter barnen. Vi gör såsen vid sidan istället för att göra en gryta, eller så tar vi undan lite. Samma mat, men serverad på lite olika sätt. Jag upplever att barnen äter bättre och smakar på fler saker på det sättet (även om vår yngsta är född kräsen ändå...).

Egentligen är jag förbannat snäll
  • Natulcien

Vi äter alltid tillsammans allihop, och alla äter samma mat. Men så har vi en matglad liten 3-åring som alltid har ätit det mesta, så vi har inte funderat så mycket på det. Det känns, helt enkelt, självklart att göra så.

Men visst ratar han vissa saker (tomater, kokt potatis, spenatstuvning t.ex.). Men äter han inte potatisen t.ex. så äter han ju köttet/fisken och grönsakerna, så det går ju ingen nöd på honom. Vi lagar aldrig specialmat till honom. Han gillar även kryddstarkt.

Men om ni äter gryta t.ex...kan ni inte plocka ur kött- och grönsaksbitar då t.ex. och gruppera var för sig på tallriken, så kanske det passar henne bättre?

• Mli 014

Vi serverar all slags mat här hemma, vi förväntar oss att det smakas, men inte nödvändigtvis äts upp. Vi trugar inte, tjatar inte utan njuter av vår mat som vi brukar, om ungarna inte vill äta alls sitter vi längre, blir det panik och gråt (vilket sker ytterst sällan) så dukar vi av och serverar knäckebröd med ost, den dagen.
    Mina pojkar äter idag allt som serveras på bordet, oavsett var vi är, det ända min äldsta har problem med är kokosmjölk, men det misstänker vi har med allergi eller överkänslighet att göra, så det har vi tagit bort ur sortimentet tills vidare.
    Lycka till =)

• stickkontakt

Ja, jag är som sagt helt för att ha gemensamma måltider där alla äter samma, och vi har jobbat mot det sedan vi introducerade smakportioner för snart 2 år sedan. Men dottern har verkligen totalt annan smak på mat än vi har. 

Hon vill ha maten så ren det bara går, i många fall fördrar hon råa grönsaker framför kokta. Finns det någon som helst såsighet på grönsakerna ratar hon dem helt. På ett sätt är det ju bra, för det blir väldigt lite extra jobb att göra mat åt henne. Gör vi pasta med en sås kan hon få pasta, och så värmer vi tex ärter, majs och bönor från frysen, skär upp några bitar fetaost och lite avokado. Då äter hon allt. Men det varken ser ut som eller smakar som vår mat. 

Hade det varit så att hon skippade en sak och åt resten hade det verkligen inte varit ett problem. Men serverar vi det vi äter så äter hon inget. Möjligen lite torr pasta eller potatis, men det är ju inte särskilt näringsrikt. Med tanke på hennes tillväxtkurva är jag mån om att hon ska få i sig lite av varje och i alla fall någonting vid varje måltid.

• Rockan
    stickkontakt skrev 2013-09-30 16:34:49 följande:
    Ja, jag är som sagt helt för att ha gemensamma måltider där alla äter samma, och vi har jobbat mot det sedan vi introducerade smakportioner för snart 2 år sedan. Men dottern har verkligen totalt annan smak på mat än vi har. 

Hon vill ha maten så ren det bara går, i många fall fördrar hon råa grönsaker framför kokta. Finns det någon som helst såsighet på grönsakerna ratar hon dem helt. På ett sätt är det ju bra, för det blir väldigt lite extra jobb att göra mat åt henne. Gör vi pasta med en sås kan hon få pasta, och så värmer vi tex ärter, majs och bönor från frysen, skär upp några bitar fetaost och lite avokado. Då äter hon allt. Men det varken ser ut som eller smakar som vår mat. 

Hade det varit så att hon skippade en sak och åt resten hade det verkligen inte varit ett problem. Men serverar vi det vi äter så äter hon inget. Möjligen lite torr pasta eller potatis, men det är ju inte särskilt näringsrikt. Med tanke på hennes tillväxtkurva är jag mån om att hon ska få i sig lite av varje och i alla fall någonting vid varje måltid.
    Jag tycker det är viktigare att ha en trevlig matsituation än att barnet äter "rätt" mat. Vi har även fått tänka om lite under åren. Vårt första barn åt i princip allt fram till hon var ungefär två, då funkade både grytor och gratänger, sen ratades sak efter sak. Hon vill ha varje sak separat, då äter hon som bäst och oftast är det inget eller minimalt med extra jobb att fixa. Lillebror har varit kräsen från start (och inte blev det bättre efter tre magsjukor på tre månader). Inget av barnen äter alla grönsaker så vi ser till att det alltid finns någon grönsak som de äter framme, sen uppmuntras det att smakas på alla grönsaker men vill man inte måste man inte. Lillebror som tvärvägrar fisk får även Omega3-tillskott. Jag tänker att det får lossna med tiden helt enkelt.
    Egentligen är jag förbannat snäll
  • Midsommarblomster

Det är väl viktigast att barnet äter öht, tycker jag. Personligen vill jag inte äta mat jag inte tycker om, så jag skulle aldrig servera något jag vet att mitt barn inte gillar. Tids nog äter barnen allsidigt ändå, jag stressar inte med det där!

• Alexi

Vi äter alltid ihop och i den mån det går samma mat. Barnen är snart 3 och 5 år och äldsta är tokkinkig med mat, äter inga grönsaker mer än gurka, äter inga nyheter, äter inga såsiga saker, äter inte pajer och allt sånt. Yngsta är betydligt mer matglad och har blivit betydligt mer liberal sista året så han tycker nästan bäst om såsiga saker.

Vi anpassar vår mat så mycket det går till äldsta. Det blir ju ofantligt trist mat för hennes del men det är ju hennes val. Hon får köttet/fisken/kycklingen utan sås och med ris eller potatis till eller vad vi nu har. Alltid allting uppdelat och utan sås. Men jag tycker ändå det går bättre och bättre. Hon går 8 av 10 gånger att övertalas att åtminstone smaka en liten liten tugga på nya saker numera, det gick inte alls för två år sedan. Hon har också lärt sig att det finns nya saker hon faktiskt gillar. Så repertoaren är betydligt större nu. Men hon är liten i maten och alltid varit, så vi gör ingen stor grej av det. Är hon hungrig för att hon ätit för dåligt får hon en frukt någon timma senare.

• Tow2Mater
    stickkontakt skrev 2013-09-30 13:30:34 följande:

Hur gör andra med maten? Äter ni alltid samma mat hela familjen?
    Nej. Ar det mat pojken absolut inte gillar brukar jag gora fiskpinnar eller kottbullar till honom. Ibland får han McD när vi andra vill ha kryddstarkare Chipotle. Ser ingen anledning att vara helt konsekvent, annars äter han inget alls den måltiden.
  • fluu

Vi äter i princip alltid tillsammans. Dock brukar jag som lagar maten börja äta lite tidigare för att bli färdig lite tidigare när dottern inte vill sitta still. Hon är 1,5 år.
    Vi äter alltid samma mat, men anpassar lite efter allergier. Dottern gillar det mesta, det är mer humöret det hänger på.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Bling1975

Vi äter tillsammans när det fungerar men det blir oftast bara på helgen. På vardagarna vill hon ha middag kl 16 och det vill inte vi. Vid 18 är hon trött så då blir det välling och nattning och vi vuxna äter när hon har somnat. Hon är 18 månader och har just börjat på föris, hoppas hon blir lite piggare på kvällen snart.

Inte vad jag hade tänkt mig men det är vad som fungerar för vår familj. Hon är redan van vid att få annan mat eftersom hon är allergisk och får egen mat på förskolan. Äter vi tillsammans så försöker jag dock servera samma mat, ibland med lite skillnader som att vi har riven ost som hon inte tål i en skål etc.

• FruNyfiken

Vi äter oftast tillsammans, men ibland har äldsta dottern (13 år) aktiviteter som gör att hon kommer hem senare. Vi har tvillingar som är två år och de har alltid ätit samma mat som oss. De tycker om det mesta, inklusive grönsaker. Om det någon gång skulle vara en maträtt som de inte tycker om och inte äter just något, kan de få en flaska välling innan de lägger sig för natten.

Svar på tråden Gemensamma måltider eller separat mat till barnet?