Gemensamma måltider eller separat mat till barnet?
I min värld är den ideala matsituationen att barnet äter samma mat som föräldrarna och att alla sitter till bords tillsammans och äter. Speciellt eftersom min 2,5-åring är liten i maten, kräsen och tidvis har växt dåligt känns det viktigt att äta gemensamt.
Från att vi började med smakportioner har vi gett barnet sådan mat som vi själva gillar men det har tyvärr inte gått så bra. Många saker ratar hon helt trots att vi provat med samma sak många många gånger, andra vägrar hon ens smaka. Det som fungerar bäst är separerad mat, potatisen/pastan för sig, proteinet för sig, grönsakerna för sig och eventuellt något såsigt att doppa maten i.
Vi gillar grytor och soppor, det vägrar barnet ens smaka. Vi gillar stark mat, hon gillar förvisso kryddor men inte när det är starkt. Hon älskar bulgur, själv kväljs jag nästan av det. Visst kan jag äta torr pasta med grönsaker vid sidan men jag blir dödsless på det. Det känns omöjligt att hitta något annat än pizza som alla äter, men det kan vi ju inte äta hela tiden.
Hur gör andra med maten? Äter ni alltid samma mat hela familjen?