• matildabt

Kan allt besök efter förlossningen ha satt sina spår?

Hej. Tar detta lite kortfattat, blir snart tokig.
    Fick barn för 4 månader sedan, innan förlossningen va jag och min sambo bestämd på att INTE ha besök hemma de två första dagarna, för jag visste att jag inte skulle orka. Hade en intensiv förlossning på 36 timmar. Fick stanna kvar tre nätter då de ville ha lite koll på min son och det var sjukhusbesök i en vecka fram o tillbaka (de upptäckte ett litet blåsljud). När vi väl kom hem vet jag inte vad som hände men vi hade besök, i flera dagar...försökte säga nej men tydligen inte tillräckligt bara för jag är rädd att såra..(?!)blir arg på mig själv. Efter ca 1,5 vecka fick jag min första mjölkstockning, blev så dålig att min sambo fick vabba då jag knappt kunde ta hand om mig själv. ÄNDÅ trots feber m.m skulle det komma folk?!(släkt). Där låg jag med hög fdber m.m men vem brydde sig om det när det fanns en liten nyfödd att vara med...typ. Fick sedan en till stockning. Till saken. vi hade besök VARJE dag i lite mer än 4 veckorefter förlossningen. Jag mådde så dåligt över det, Hade en tuff förlossning och även tiff start som mamma, kände inte att någon tog hänsyn alls...idag 4 månader senare är jag väldigt nedstämd,ledsen o stressad. Jag vill inte ha folk hemma, knappt våra egna föräldrar! Jag vill bara vara själv! för jag känner att JAG och MIN nya familj aldrig dick tiden att lära känna varran i lugn o ro, ta hand om oss själva, utan alla andra skulle också vara med o lära känna samtidigt. Kan detta satt sitt spår att jag mår dåligt? att ja inte vill ha folk hemma? har börjat sätta gränser o totalskita i va andra vill/tycker o tänker vad gäller detta. (dålig stavning skriver på mobilen)

• Svar på tråden Kan allt besök efter förlossningen ha satt sina spår?
  • matildabt

Tack för era svar! Grejjen är att det är JAG som inte orkar besök,en min sambo har inga problem alls då han vuxit upp med detta och allas hem i släkten är mer som ett öppet hus för varran. Jätte mysigt är det o jag gillar det, det liksom kryllar av kärlek. Men vad gäller denna biten klarar jag inte mer snart..jag känner mig så fruktansvärt osynlig ibland, numera jätteledsen att jag inte stått på mig från början..och jag ångrar att jag tog emot besök för jag tror jag idag hade mått mycket bättre. Sockerdockan- förlossningsdepression har jag länge funderat över och tror att det är det som spökar.. Jag har pratat med min sambo om det( världens bästa att prata med). jag vill prata med min bvc barnmorska men känner mig som en dålig mamma över att jag mår dåligt (löjlogt jag vet). usch jätte jobbigt detta! vet inte vad jag ska göra:(

• matildabt
    Sockerdockan skrev 2013-09-28 14:54:02 följande:
    Matildabt: Usch, det låter verkligen skitjobbigt! Jag förstår verkligen att du/ni blev helt slut av allt besök! Det låter som det kan vara bra att du pratar med din BVC-sköterska om hur du mår, det kan ju faktiskt vara en förlossningsdepression som ligger i bakgrunden också?

svarar dig såhär ist så du ser att jag läst ditt svar :)

Det är inte min sambo som tycker besök är jobbigt, han är van vid sånt. Men inte jag, och därför har jag påverkats av det. Det värsta är att nu har vi inte besök mer än ca 2-3 ggr i veckan, men bara det tycker jag är tufft! Vill inte ha nån hemma överhuvudtaget lååångt framöver. Känns så hemskt att säga eller tycka så. Och som jag svarade till er alla i denna tråden så kan jag misstänka förlossningsdepp. Har mått riktigt dåligt i över en månad och inget som går över eller ens känns lite bättre, det bara hänger kvar. och jag känner mig dålig för det och därför tar det emot att prata med bvc barnmorskan. Är förlossningsdepp något du har erfarenhet av kanske?  

• matildabt
    Dixie skrev 2013-09-28 09:40:53 följande:
    Det låter mer som du är besviken på dig själv att du inte kunde sätta gränser.... Jag skulle gissa att det är det som bekymrar dig och inte besöken egentligen?? Men det är ju bra att du säger nej till besök nu, om du känner att ni inte klarar av det!

Jag tror det är lite bådeoch faktiskt. Men visst har du rätt att jag är besviken på mig själv. Och som sagt är det itne min sambo som tycker att detta med besök är ett problem, det är jag. Och jag tror att det har blivit ett problem idag just för att det var så mycket besök från dag 1..
  • matildabt
    whybother skrev 2013-09-28 09:44:33 följande:
    Jag tror säkert att det kan vara så, det låter ju som en hemsk situation. Du och ni borde ju fått egen tid.
    Jag är rädd att det blir likadant för min del. Inte med min egen familj, för de har jag inga problem att säga ifrån till, men med hans.
    Jag vill inte ha några besök första tiden utan jag vill ha tid att landa efter allt som har varit. Min man vill säkert ha sin mamma ståendes på BB redan Det kommer skapa en stor konflikt mellan oss (vi har redan börjat så smått).
    Tror att detta är ganska vanligt. Vad känner din man? Har ni kunnat prata?

Som jag sagt till de andra här så är det inte min sambo som ser det som ett problem, utan det är jag och jag tror det är pga att vi haft besök sedan dag 1. jag blir rädd så fort jag vet att det ska komma hem någon, jag vill inte.
    Precis, jag förstår hur du menar, det är jätte svårt att säga ifrån till sin killes familj, det är känsligt detdär.. 
    är det ditt första barn du väntar??
    Jag tycker besöken på bb va fruktansvärt jobbigt, jag var sååååå mörbultad och ångestfylls att jag knappt kunde gå..men jag sa inget? så jävla dumt, blir faktiskt arg nu när jag tänker tillbaka. Allt som kretsar runt en förlossning, både före under och efter, har till stor del med kvinnan att göra, hur hon mår känner och tänker...viktigt att ha med sig det :( vi bestämmer för det är vi som föder liksom...
    Han ser som sagt inte det som ett problem, han har gärna besök, och det sätter han i en svår sits att säga ifrån till sin sida av familjen för min skull, eller...? vi kan absolut prata om det.
    Mitt problem är att jag är för snäll.      
  • matildabt
    Sockerdockan skrev 2013-10-02 14:40:28 följande:
    Hej igen :)!

Jag har själv inte någon direkt erfarenhet av just förlossningsdepp, mer än att jag hade tokstruligt med amningen de första veckorna (bebis fick inte ordentligt tag så jag fick köra med amningsnapp och kunde bara liggamma) och tyckte det var skitjobbigt under den perioden. Man blir ju väldigt begränsad när man inte kan amma sittande och dessutom måste släpa runt på amningsnapp som ska rengöras. Förutom det så fick vi också väcka lillan varannan timme om nätterna för att hon skulle äta, så jag var inte direkt mitt gladaste jag. Jag har dock annan erfarenhet av depression, i samband med att jag hade ätstörningar, så jag har ändå en förståelse för hur jobbigt det kan vara.

Jag tycker som så, att även om din kille inte själv tycker att det är jobbigt med besök (jag tycker 2-3 gånger i veckan är mycket!) så borde han försöka förstå att du tycker det och respektera det nu en period. I början fick ju han lite som han ville, så nu kan man ju se det som att det är din tur :)?! Jag är som dig, vill inte stöta  mig med någon, men jag pratade mycket med min sambo om besök redan innan vår bebis föddes och gjorde klart för honom att jag inte ville ha besök på BB av andra än honom, och sedan fick ingen heller komma förrän vi varit hemma ca 1 vecka. Efter den dagen med besök så tog det ett bra tag till tror jag innan vi träffade någon igen. Det var som sagt struligt med amningen och jag hade ingen lust att dessutom stressas av besökare/att besöka andra. Min kille fattade nog först inte heller varför jag inte ville ha besök, men sedan han själv fick känna på hur tufft det blev med matning varannan timme och allt strul, så stöttade han mycket mer.

Jag försöker ibland, när jag tycker det är jobbigt att sätta gränser, att tänka lite att nu är faktiskt JAG också mamma! Och som mamma kommer det ju komma massor av tillfällen när jag behöver sätta gränser för mitt barns skull. Kanske säga åt lärare, eller andra föräldrar o.s.v. Det är därför bra om jag övar mig redan nu. Nästan lite som att jag får börja att "spela" rollen som tuff mamma, eftersom jag inte riktigt vågar egentligen. Förstår du hur jag menar? Nu låter det kanske som att det är skitlätt, men det är det inte, och jag är feg oftare än modig, men jag ser det som att jag övar :).

Lite rörigt inlägg kanske, men jag hoppas i alla fall förmedla att 1. du är inte ensam om att inte vilja ha besök och har all rätt att inte vilja ha det och 2. vi är flera som jobbar med gränsdragning!

Tack för ditt jätte bra svar. Känns skönt att prata med någon i samma sits! Det du skriver visar att du förstår precis vad jag menar och det värmer. Jag har också tidigaer erfarenhet av depression pga mobbning och känner kraftigt igen känslan/symtomen m.m.

Jag tror precis som dig, att man måste öva på att kunna säga ifrån för att försvara sig själv och sitt barn i olika situationer. Vet inte riktigt om jag gett något resultat man känns som jag v'äldigt sakta men säkert börjar visa omvärlden att det är JAG som bestämmer över min son :).
    Jag pratade snabbt med min bm på bvc om detta och hon skickade direkt en remiss till en psykolog.
    Har vart lite dålig på att vara inne på familjeliv, hur går det för dig nu? :)
    Är verkligen tacksam för ditt svar!    
  • matildabt
    pojkens skrev 2013-10-02 13:50:06 följande:
    jag tycker du ska frösöka stå på dig med besöken, om du mår dåligt är det viktigaste för er familj att du kommer på fötter. Jag hade en depression med första barnet och var konsant trött och ville avra ensam. 
    Kan ni ananrs vara så att det kommer besök och du går undan med bebisen? Sp kan han få vara social en stund?

hoppas du får hjälp.  

Berodde din depression på liknande upplevelse?
    Precis, konstant trött och vill vara ensam är en perfekt förklaring. Går ibland även undan när det är folk hemma för jag inte vill umgås med någon. Lite som en rädsla för att träffa andra :S 
  • matildabt
    Post DBT skrev 2013-10-02 14:10:04 följande:
    Jag kan verkligen relatera till din upplevelse av att att inte orka med fler besök. Du är absolut inte en dålig mamma för det, men efter en förlossning kan man känna sig enormt hudlös och känslig och även om besöken är kärleksfulla och besökarna omtänksamma så kan det bli för intensivt. Om du inte orkar med besök alls under en period verkar det bästa att faktiskt inte ha några besök. Även om inte din sambo tycker att besöken är ansträngande så upplever du att du inte orkar och det låter som att du kanske behöver tid att få landa ifred. Utrymme att bara vara. Jag mådde själv riktigt dåligt efter min graviditet och förlossning och önskar så att jag hade fått hjälp på en gång.

Angående att prata med BVC-sköterskan så tror jag att det är en bra idé. Du mår uppenbarligen inte bra men det finns hjälp att få. Får du ett konstigt bemötande av BVC så kan du vända dig till din husläkare, för du förjtänar att må bättre än så här. 

Kram till dig TS och hoppas att du får hjälp!

postdbt.wordpress.com 

Tack för ditt gulliga svar :)
    Har pratat med minbm på bvc och hon tog det på fullaste allvar och skickade remiss till en psykolog. Jag hoppas att detta ska hjälpa mig att våga stå på mig och sluta se upp till alla andras behov hela tiden :) 
  • matildabt
    Sockerdockan skrev 2013-10-29 18:22:02 följande:
    Men hej :)!

Jag har funderat hur det har gått för dig :)! Skönt att höra att du fått remiss till psykolog och att det börjar kännas lite lättare! Jag var in på din sida nyss och vet du vad? Min dotter är född dagen efter ert barn! Haha, lite lustigt inte sant?

Här är det just nu stressigt delux. Vi har köpt hus och med det kom jobbet med att sälja lägenheten = städning!!! I massor! Inför fotograferingen, inför en visning för en som inte kunde komma på första visningen, inför den officiellt första visningen, inför den andra visningen och så slutligen inför extravisningen... pust! Och eftersom vi köpt ett hus som just nu värms upp av eldning så är min sambo i denna stund iväg och tar emot ett STORT lass med vet och ska stapla i  boden... Och jag är själv med lillan sedan hon vaknade i morse. Så, kontentan är att jag är en ganska trött mamma just nu. Det är som sagt mycket som ska ordnas med köp och försäljning och dessutom har min sambo en båt tillsammans med sin pappa som han var tvungen att åka iväg igår efter jobbet och ta upp, vilket betydde att han var borta 2-3 h då med. Plus att lillan haft sin första förkylning precis med allt vad det innebär. Haha... Ja, så man kan säga att jag kämpar på :). Idag grät jag faktiskt en liten skvätt under den lilla stund jag och sambon hade innan han var tvungen att åka iväg och ta hand om veden. Jag önskar just nu att vi fick ha riktigt ledigt och slappt en vecka, men det ser, pga att han måste ordna med veden, inte ut att bli så den här veckan. Jag har också åkt på rejäla eksem på händerna, de blir värre av kontakt med vatten, så varje blöjbyte etc måste jag först på med ett par bomullshandskar (eller vad det nu är för material) och sedan ett par vinylhandksar på det för att slippa tvätta händerna. Hahaha, visst låter jag miserabel?

Ljuspunkten i det hela är i alla fall att min kille är fantastiskt go  och förstående när det kommer till att jag exempelvis inte kan diska just nu. Han får liksom dra hela det lasset och vi har inte diskmaskin i lägenheten. Gissa om han längtar till den 15:e då vi får tillträde till huset? Hur bor ni förresten?
    Oj! full rulle med andra ord! Starkt av dig att genom gå en stor flytt nu. Blir en del murar att krossa på vägen förstår jag, men tänk att landa i ett mysigt hus när allt är klart!:)
    Åh förskylning...det hade faktiskt vår pojk också precis och han smittade till och med sin trötta mamma;) 
    Haha oj vad häftigt att de är födda så nära varandra! Du bor inte nära Göteborg och födde på Mölndal när vi ändå håller på? :)

Vi bor i radhus kan man säga, fast det är lägenheter. Ett hus med 4 lägenheter i helt enkelt :) I ett väldigt barnvänligt och mysigt område. Jag trivs till max här! Finns inte mycket som slår att vi bor centralt till ALLT, samtidigt som det bara är att gå några meter och vi är på landet :)       
  • matildabt
    pojkens skrev 2013-11-04 15:04:44 följande:
    min depression berodde nog på en blandning av orsaker. dels att jag jobbade fortfarnde när vår son kom, och hade alltdså inte vilat upp mig alls utan var superstressad. Sen var förlossningen dramatisk, jag förlorade massa blod och min son andades inte. blev hemskickade efgter 3 dagar men inlagda dagen efter pga svår gulsot på sonen och var kvar en vecka till. så det var mycket turbulent och ingen sömn och en chock för mig. 

Det är viktigt att lyssna på kroppen och hur man känner! för att du ska må bra och din familj ska må bra. Hoppas ni kan ta det lite lugnt!  

Usch..det känner jag igen. Vår son andades inte heller och de fick springa iväg i panik och jag bara skrek.. Det blev sjukhusbesök en vecka efter han kom p.g.a ett litet hål i hjärtat som de fick utreda för att ta reda på om operation behövdes eller ej, som tur är var hålet så litet att det inte kommer besvära honom. Men att vänta på beskedet var det värsta.. Jag förstår precis hur du känner med den biten och som mamma tror jag absolut att en sådan dramatisk situation kan sätta djupa spår i själen väldigt länge, inte sant? 

Jag hoppas att allt är bra med er nu 
  • matildabt
    ninjabebbe skrev 2013-11-11 10:59:07 följande:
    Hej ts, ser att du fått hjälp nu, skönt att höra! Jag hade exakt samma upplevelse som du under de första veckorna, och vi hade inte i närheten av så många besök som du verkat ha. Det var fruktansvärt! Visade sig sen att jag hade dragit på mig ett stycke förlossningsdepression, så när jag inte längre ville leva gick jag till bvc och grät, så pappan fick vara hemma med barnet och jag fick behandling. Idag är allting så himla mycket bättre, och jag har iaf lärt mig att om det blir fler barn så ska det vara besöksförbud tills jag säger att det är okej! 

Kram på dig. 

Hej!

usch din stackare...jag hoppas allt är okej nu! att vi mammor ska vara så snälla mot alla hela tiden..:) 

Han är idag 5.5 månader och jag har fort svårt att träffa folk...känns så tråkigt! Bröt ihop totalt här om dagen och tänkte "hade det inte vart för min son så hade jag inte velat leva" men sedan släppte det och det kändes bättre. konstigt hur mycket känslor man har nu alltså...

kramar tillbaka!     
Svar på tråden Kan allt besök efter förlossningen ha satt sina spår?