• Milo Gbg

Kejsarsnitt. Tips och trix.

Kom hem igår eftermiddag efter ett snitt i tisdags. Men har lite problem hur jag ska bära mej åt här hemma.
    Hur kommer man lättast i och ur sängen nån som vet nått trix så det inte känns som man ska spräcka upp såret?
    Hade behöva tips på bra sovställningar.
    Har sån hosta. Någon som har bra tips för att det inte ska göra lika ont när man hostar. Fått hostmedicin utskrivet men är ändå rätt hostig, särskilt när jag ligger ner.
    Sen undrar jag hur länge kommer det fortsätta vara jobbigt att sätta, lägga och ställa sej?

• Svar på tråden Kejsarsnitt. Tips och trix.
  • Jenita659

Panodil zapp tyckte jag hjälpte bra mot värken, fick bara med med mig diklofenak för ett dygn. Stora boxertrosor flera storlekar över din vanliga, som går över snittet så man slapp skav emot det.

• jemlan

Jag fick råd av en sjukgymnast på bb. Hon berättade hur man tar sig upp ur sängen på bästa sätt för att inte använda magmusklerna. Rulla över på sidan genom att lägga över ett ben och en arm (från rygg). Sätt i en hand och tryck dig upp till sittande med hjälp av den. Luta dig framåt mycket med fötterna i marken. Och res upp överkroppen. Hoppas du förstår. Det hjälpte mig iaf! När man hostar och skrattar höll jag en hand över såret och tryckte enligt tips från sjukgymnasten. Men det gick snabbt över och jag kunde röra mig normalt. Ett tips överlag är att vara aktiv!

• Majken03

Fick du inte träffa en sjukgymnast innan du åkte hem som visade sånt? Be o få gå till en.

• Milo Gbg
    Majken03 skrev 2013-09-29 03:29:35 följande:
    Fick du inte träffa en sjukgymnast innan du åkte hem som visade sånt? Be o få gå till en.

Nej fick inte träffa nån sjukgymnast innan. Fick inte direkt mer info än att inte lyfta tungt och att platsen över såret skulle sitta totalt 10 dagar. Fick inga smärtstillande alls med mej hem men köpte dom jag fått på bb dom är ju recepfria. Så man är ju lite orolig och det har varit lite krångligt.
  • cattus

Jag snittades för 3 veckor sedan.
    Det blir mycket bättre för varje dag. Fösta veckan var värst, då ömmade det, men mindre för varje dag, bara 5 dagar efter var vi ute på första barnvagnspromenaden.
    Nu känns det knappt alls om jag inte trycker mot såret. Att ta sig upp ur sängen var jobbigast. Rulla över på sidan, stöd med armen och skjut upp överkroppen. Jag skulle fortsätta ta 2st Alvedon var 6:e timme(dygnet runt) + 1 st Pronaxen vid vartannat tillfälle.  

• nozpa

Min man fick hjälpa mig upp. Kudde tryckt mot magen vid hosta, spya och nysningar. Samt att jag tryckte den mot magen när han hjälpte mig upp ur sängen.
    Sedan när det blivit lite bättre så rullade jag typ upp. Från rygg till sida, och så benen över kanten först och tog stöd mot nattduksbordet för att resa mig. 

• Chanel no 5
    Milo Gbg skrev 2013-09-28 08:19:39 följande:
    Tack för svaren. Är ju inte många dagar sen ännu och letat runt som en tok hur jag ska göra. Fick inte direkt några råd mer än det att trycka en kudde över såret när jag hostar från sjukhuset.

Satt i soffan inatt och tänkte precis att en lutbar följ hade varit perfekt just nu.

Har bullat upp med kuddar åt alla håll i sängen nu. Tur att jag har många extra.

Har världens magknip nu också men sitta på toalettstolen är näst intill omöjligt. Känns som den är för låg.

Är jättenervös att det kanske ska spricka upp när jag hostar eller sätter mej upp så fler råd och tips är väldigt tacksamt
    Man spricker inte!! Jag lovar. Men fixa starkare smärtlindring. Treo Comp funkade för mig. Kram
  • Milo Gbg

Läser allt tips och råd men blir lite dåligt med tid för att svara med en liten ibland.

Om jag ska skaffa starkare smärtlindring måste jag väl till en läkare? Känner mej inte riktigt redo att gå ut och promenera än.

Tog med mej sånna nättrosor från bb så dom slaveri ju inte iaf. Och använder mammabyxor just för att det inte ska sitta så hårt på såret också.

Råden om hur att rulla ur sängen har varit dunder! Är ju inte alltid min man kan hjälpa mej upp.

Gått 6 dagar nu Ömmar och strama fortfarande även när jag inte rör mej men ont gör det mest när jag reser mej eller hostar.

Hoppas verkligen det blir bättre ganska fort nu. Blir så rastlösa av att känna mej så här begränsad.

• Chanel no 5
    Milo Gbg skrev 2013-09-30 10:46:12 följande:
    Läser allt tips och råd men blir lite dåligt med tid för att svara med en liten ibland.
    Om jag ska skaffa starkare smärtlindring måste jag väl till en läkare? Känner mej inte riktigt redo att gå ut och promenera än.

Tog med mej sånna nättrosor från bb så dom slaveri ju inte iaf. Och använder mammabyxor just för att det inte ska sitta så hårt på såret också.

Råden om hur att rulla ur sängen har varit dunder! Är ju inte alltid min man kan hjälpa mej upp.

Gått 6 dagar nu Ömmar och strama fortfarande även när jag inte rör mej men ont gör det mest när jag reser mej eller hostar.

Hoppas verkligen det blir bättre ganska fort nu. Blir så rastlösa av att känna mej så här begränsad.
    I
    Ring avd där du var inlagd.
  • cattus

Lägger till två frågor till de som blivit snittade tidigare.

Hur lång tid känns magen öm och "avdomnad" runt såret? 

Eftersom man inte blivit påverkad i underlivet så undrar jag om det räcker med att skydda sig med kondom när man vill ha sex igen för att skydda mot infektion, eller bör man vänta de 8-10 veckor de rekommenderar(tills blödningarna helt avslutats)?

Vill så gärna börja med att träna igen, men törs inte riktigt så länge jag känner ömheten. De säger 2-3 månader innan man kan börja lyfta tyngre. Längtar även efter samlivet med min sambo.

• Mli 014

Vi hade sex ganska snart efter KS men med kondom. mycket viktigt av flera orsaker! (klappar bebismagen med storebror på 5 mån i famnen)
    Jag var öm i magen ca 2-3 veckor, men jag gick ca 8km varje dag för att hämta äldsta på dagis, så det gick inte så fort.
    Informationen om hur mycket man får träna och inte är så olika beroende på vem man pratar med tycker jag, en läkare har sagt 6 månader en annan 2 månader och inte över 20 kilo tyngder etc.
    Prata med en läkare som du har förtroende för, och som är villlig att kolla upp fakta.

• Majken03

Jag kände mig öm o avdomnad rätt länge, alltså öm i kanske 2 månader. Hade ingen känsel under ärret på flera månader men nu är den tillbaka. Vet flera som aldrig fått tillbaka all känsel. Jag började träna lite försiktigt efter 2 månader men kroppen sa ifrån direkt. Fick ont o slutade då. Kan även nu 14 månader känna av om jag burit mkt o tungt en dag. Vi hade sex efter efterkontrollen. Akutsnittades o ville veta att allt var ok innan. Men de sa att med kondom är det ingen fara.

Svar på tråden Kejsarsnitt. Tips och trix.