• Milo Gbg

Kejsarsnitt. Tips och trix.

Kom hem igår eftermiddag efter ett snitt i tisdags. Men har lite problem hur jag ska bära mej åt här hemma.
    Hur kommer man lättast i och ur sängen nån som vet nått trix så det inte känns som man ska spräcka upp såret?
    Hade behöva tips på bra sovställningar.
    Har sån hosta. Någon som har bra tips för att det inte ska göra lika ont när man hostar. Fått hostmedicin utskrivet men är ändå rätt hostig, särskilt när jag ligger ner.
    Sen undrar jag hur länge kommer det fortsätta vara jobbigt att sätta, lägga och ställa sej?

• Svar på tråden Kejsarsnitt. Tips och trix.
  • 2013

Tryck en kudde mot snittet när du hostar.

Köp ett sidenlakan och lägg på tvären över sängen, och köp sidentrosor till dig själv. Då kan du lättare vända dig och ta dig ur sängen.

• 2013

Jag hade det jobbigt med dom rörelserna i ett par veckor max.
    Men det är viktigt att man tar det lugnt och att man inte lyfter något tyngre än bebisen så att kroppen hinner läka.

• Mercurialis

Jag sov sittande i en fåtölj med fällbart ryggstöd de första 2 veckorna. Den fanns i samvårdsrummet på neonatal och den var överraskande bekväm att sova i. Hade jag lagt mig i sängen som fanns i det rummet hade jag nog inte tagit mig upp för egen maskin

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Linn88

Jag bad min man hjälpa mig upp och ner i sängen. Håll kudde mot snittet och ta allt i lugn takt. Det känns bättre efter 3 veckor ca

• Erki

Jag bad oftast sambon om hjälp upp. Annars var det bara att rulla ur sängen som gällde.
    Ang hostan så bulla upp bakom dig så du inte ligger helt plant utan upp lite med huvud/överkropp så ska det bli lite lugnare (det tipset har jag alltid haft till hostande barn, lagt några böcker under ena änden på deras sängar så dom liksom lutar :)
    Tror det tog ca 3 veckor för mig innan det gick över. Bättre redan efter drygt en vecka men fortfarande ont.

• Milo Gbg

Tack för svaren. Är ju inte många dagar sen ännu och letat runt som en tok hur jag ska göra. Fick inte direkt några råd mer än det att trycka en kudde över såret när jag hostar från sjukhuset.

Satt i soffan inatt och tänkte precis att en lutbar följ hade varit perfekt just nu.

Har bullat upp med kuddar åt alla håll i sängen nu. Tur att jag har många extra.

Har världens magknip nu också men sitta på toalettstolen är näst intill omöjligt. Känns som den är för låg.

Är jättenervös att det kanske ska spricka upp när jag hostar eller sätter mej upp så fler råd och tips är väldigt tacksamt

• RöttÄrSött

Hur har du det med smärtlindringen? Du kanske skulle behöva mer? Jag tog tabletter tills vardagsrörelserna inte gjorde ont för att främja läkningen.

• Milo Gbg
    RöttÄrSött skrev 2013-09-28 08:28:26 följande:
    Hur har du det med smärtlindringen? Du kanske skulle behöva mer? Jag tog tabletter tills vardagsrörelserna inte gjorde ont för att främja läkningen.

Äter 2 alvedon och en difloklenak var 8e timme så som jag fick på bb
  • Linn88

Det spricker inte. Dom syr väl. Använd benen så mkt du kan och slappna av i magen. Du lär dig snart

• Jenita659

Kudde mot snittet när du hostar och sportflaska med vatten vid huvudkudden. Vid minsta retning i halsen så dricker man en klunk vatten utan att behöva resa sig ur sängen.

Svar på tråden Kejsarsnitt. Tips och trix.