• clembke

Stort sfmått! Kejsarsnitt?!

Om man vägde mkt själv så kan man få större barn oxå, läste jag i en gravidtidning i tors. Om det stämmer vet jag inte.

Stort sfmått kan bero på mkt fostervatten, högt blodsocker, stort barn osv.

Be dom göra ett glukosbelastningstest på dig oxå för att kolla blodsockret.

Gränsen för stort barn läste jag i tors att det gick vid 4500 gr tror jag att det var. O att ett rul inte är 100% utan att det kan skilja sig ca 500 gr från den faktiska vikten.

Med min första hade jag 37 cm när jag hade gått 35 fulla v. Jag hade mkt fostervatten. Sonen vägde vid födsel 3495 o då gick jag 9 dagar över tiden.

Väntar mitt tredje barn nu o även nu (liksom med andra oxå) har jag mkt fostervatten.

Så avvakta till rul o be dom kolla vattnet oxå om dom inte gör det automatiskt. Behöver inte vara ett stort barn. (sj vägde jag 4210 ge)

• clembke
    Mallis87 skrev 2013-09-27 14:43:50 följande:
    Glukosbelastning gjorde jag för ca 6 veckor sedan och då såg allt bra ut.

Märker att magen växt på dessa tre veckor, har inte haft någon stor mage innan precis utan själv tyckt och fått höra att jag är ganska liten. Så det är lixom detta hoppet på kurvan som gör mig orolig... Är också orolig för att de kanske ska uppskatta bebisen till 4200 och säga att det går att föda normalt, och sedan kommer det ut en på 4700 om det nu kan slå på +/- 500g...

Borde egentligen inte oroa mig innan jag gjort tul men det är ju svårt att låta bli...

Sockret kan inte ha ändrat sig sen.sist? Jag bara funderar, vet inte alls.

Hade oxå ett hopp med min första fast tidigare va därför jag blev skickad på tul. Kommer inte ihåg hur stort hoppet var.

Visst är det svårt att låta bli att fundera. Här gjort likadant denna ggn då dom vill att jag ska ytterligare ett ul för att kolla vattnet om ca en mån o då har jag bara en månad kvar. Dom andra ggr har dom bara gjort ul i v 32 o konstaterar mkt vatten o sen har det varit lungt. Men försök att avvakta o ta det lugnt. Det är vad jag försöker att göra.
Svar på tråden Stort sfmått! Kejsarsnitt?!