Stort sfmått! Kejsarsnitt?!
Hej!
Är gravid i vecka 36 (35+2). Senaste besöket hos bm var för tre veckor sedan, vecka 33 (32+1), och då låg sf måttet på 32 och jag hade gått upp 7kg sen inskrivningen. Låg bra på kurvan och bm gissade på en max 3,5kg bebis om det fortsatte såhär.
Nu, tre veckor senare var jag på kontroll igen och vågen stod då på +10kg sen inskrivningen, vilket inte var några konstigheter enligt bm. Men när hon sedan skulle mäta magen var sf måttet på 37cm! Växt 5cm på tre veckor, och det verkade vara mycket då bm mätte flera gånger och sedan ville skicka mig på tillväxt ul, fått tid om två veckor.
Hon sa att som förstföderska skulle man inte föda "ett för stort barn" utan då blev det snitt. Vart går gränsen vid ett för stort barn?! Vad är ett "normalt" sf mått i vecka 36? Jag själv vägde 4200 när jag föddes, min bror 4700, och min sambo och hans syskon 3800, 4200 och 4700. Betyder då det att vi båda har anlag för stora bebisar eller det har ingen betydelse?
Hur pålitlig är vikten som uppskattas vid tul? Och finns det någon annan anledning till att magen kan ha växt så mycket på så kort tid, något som inte står rätt till? Hade normalt bmi innan grav...