Inlägg från: Garbo |Visa alla inlägg
  • Garbo

Stampar i marken och gillar inte hö - hjälp från er kaninkunniga :)

Jag kan svara pa fraga 1 och 3: Kaniner stampar som varningssignal till andra kaniner for att de vadrar fara/kanner sig otrygga. Er kanin gar ensam och har stor boyta utomhus. Ni har sakrat med honsnat ovanfor buren sa att inte rovdjur kan komma in, men kaninen forstar inte detta utan allt han tanker ar att han ar utomhus, oskyddad, samt kan inte fly for det ar nat omkring. Kaniner ar vana att gomma sig i hal, tunnlar etc. De kanner sig otrygga pa oppen mark. Kaninen kanner sakert sig "oskyddad" i den oppna buren. Jag brukar ta in mina kaniner och hoppa fritt i koket, jag har da sett flertalet ganger hur kaninen satter sig under en koksstol, eller bord for den har da tak over huvudet och det kanns tryggare an ett stort, oppet rum. Kaniner ar ofta radda for rovfaglar, katter etc. Jag hade en markbur i tradgarden at min kanin om somrarna forr som jag flyttade sa han kunde ata gras. Han hade da en tralada med tak att bo i och sen en oppen del med nat. En morgon nar vi kom ut sa vad det stora bucklor i natet. Han hade alltsa skramts av nagot under natten, fatt panik och forsokt fly genom att kasta sig mot natet. Vad jag vill saga ar: er kanin kanner sig trygg bland manniskor (det ar jattebra att han gillar er) men har inte kommit till ratta i sin nya bur annu. Antagligen finns det rovdjur i narheten som han kanner av, detta kan vara katter, rovfaglar, rav etc. Manga rovdjur ar ute pa natten. Antagligen har han hort ljud snarare an lukt eftersom deras horsel ar battre an luktsinnet. Nu har ju inte jag sett buren i fraga, men kanske om det finns nagot satt att avgransa buren pa natten sa att kaninen kanner sig mer trygg, genom att satta upp nagon skiva eller liknande, eller skapa nagon slags tak. Han kanner sig otrygg nar han ar ensam utan andra kaninvanner eller manniskor nara. Han kanner sig utelamnad at alla faror som lurar i natten och skulle kanske ma battre i en mindre, stangd bur tills hans kaninkompis anlander. Eller om han nu har sa stor boyta sa skulle han nog tycka att det var roligare om ni t ex lade in ett ror, en lada att gomma sig i eller liknande sa han kanner att han har nan stans att ta vagen vid fara. Fraga 3: Kaniner ar sallskapsdjur. Aven om de inte gar ihop sa gillar de att atminstone ha kaningrannar eller se manniskor i narheten. Jag hade en kanin under manga ar (tyvarr gick han bort tidigare i ar, han blev 13 ar) och han bodde i en utebur med flera kaningrannar. Jag brukade ta in honom sa ofta jag kunde sa han fick skutta runt i koket. Om det ar kallt pa hosten/vintern sa blir det ju stor temperaturskillnad, sa jag forsokte att bara ha honom inne en liten stund da, eller annars om du har ett uthus, stall, altan etc. som ar svalare an rumstemperatur sa kan du ju alltid ta in honom dar pa vintern sa han far skutta runt, fa mansklig kontakt etc. Jag tror att de kaniner som aktiveras och far skutta, traffa andra kaniner etc. ar gladare och lever langre. Hoppas det gar bra med kompiskaninen ni ska skaffa. Fraga 2 ang. hoet vet jag inte riktigt, men han maste fa nagot torrt, sa testa pellets med lagt energivarde, som funkar likt ihoppressat ho. Om ni bara ger sallad, morot etc. sa blir hans avforing for blot och han far heller inte bara ata energirik man t ex blandat kaninpellets, havre etc. for da blir han bade for tjock och far i sig for mycket naring. Hoppas detta hjalper och hoppas det gar att lasa trots avsaknaden av svenska tecken... :)

• Garbo

P.s ursakta avsaknaden av styckeindelning! Det var styckeindelat tills jag postade och da flot allt ihop av nan anledning...

Svar på tråden Stampar i marken och gillar inte hö - hjälp från er kaninkunniga :)