Stampar i marken och gillar inte hö - hjälp från er kaninkunniga :)
För 4 dagar sedan flyttade Happy in hos oss, en 7 månader gammal nykastrerad (för 2 veckor sedan) kille. Han är hur go som helst och hoppar upp i knät och står och väntar vid grinden när vi kommer
Han bor i en hörnbur med stor gård runt (total boyta ca 7 kvadrat) som är täckt med hönsnät så att inga djur kan komma in.
Fråga 1: Inatt hörde jag att han stampade med tassarna hårt i marken (rädd/varna?) och samma sak nu på dagen. Jag gick ut och tittade om det var någon katt som var i närheten (ingen fara eftersom buren har tak och väggar och rymlig gård runt) men jag varken såg eller hörde något konstigt. När jag kom ut så slutade han att stampa och kom fram till mig.Är lite nyfiken på hur bra luktsinne kaniner har? Kan han ha känt en lukt av en katt på håll eller hört något ljud som gjorde honom rädd? Stampar även trygga kaniner i marken ibland eller är det ett tecken på otrygghet?
Fråga 2: Tokkaninen gillar inte hö. Uppfödaren med mångårig erfarenhet av uppfödning berättar att Happy aldrig gillat hö och som unge haft fri tillgång till pellets/kvistar/bladgrönt.
Jag frågade uppfödaren och sa att på alla sidor så står det att hö måste vara basfödan annars typ dör kaninen.. Men han höll inte med och sa att det faktiskt är individuellt. Så länge de äter och får i sig mycket fibrer, pluttar som de ska och mår bra så är inte 80% hö ett måste.. Jag har hittat pellets med fiberhalt på 24% och tänker att det kanske kan kompensera om han inte äter hö?
Vad säger ni om detta? Äter alla era kaniner mycket hö eller finns det någon mer som har kaniner som dissar hö?
Fråga 3: Han är van vid att ha sällskap av många kaniner i burar omkring honom hos uppfödaren och människosällskap också.. Här hos oss får han sällskap några stunder varje dag (sammanlagt kanske 1 timme) och jag tycker att han ser så ensam ut där ute :(
Han får en kaninflicka till sambo om 3 veckor men tills dess undrar jag om han tar skada av att vara ensam så mycket?
Kan man ta in honom nån halvtimme i köket inomhus eller är det för stor temperaturskillnad?