• Mammatilltretroll

Stampar i marken och gillar inte hö - hjälp från er kaninkunniga :)

För 4 dagar sedan flyttade Happy in hos oss, en 7 månader gammal nykastrerad (för 2 veckor sedan) kille. Han är hur go som helst och hoppar upp i knät och står och väntar vid grinden när vi kommer 

Han bor i en hörnbur med stor gård runt (total boyta ca 7 kvadrat) som är täckt med hönsnät så att inga djur kan komma in.

Fråga 1: Inatt hörde jag att han stampade med tassarna hårt i marken (rädd/varna?) och samma sak nu på dagen. Jag gick ut och tittade om det var någon katt som var i närheten (ingen fara eftersom buren har tak och väggar och rymlig gård runt) men jag varken såg eller hörde något konstigt. När jag kom ut så slutade han att stampa och kom fram till mig.Är lite nyfiken på hur bra luktsinne kaniner har? Kan han ha känt en lukt av en katt på håll eller hört något ljud som gjorde honom rädd? Stampar även trygga kaniner i marken ibland eller är det ett tecken på otrygghet?

Fråga 2: Tokkaninen gillar inte hö. Uppfödaren med mångårig erfarenhet av uppfödning berättar att Happy aldrig gillat hö och som unge haft fri tillgång till pellets/kvistar/bladgrönt.
    Jag frågade uppfödaren och sa att på alla sidor så står det att hö måste vara basfödan annars typ dör kaninen.. Men han höll inte med och sa att det faktiskt är individuellt. Så länge de äter och får i sig mycket fibrer, pluttar som de ska och mår bra så är inte 80% hö ett måste.. Jag har hittat pellets med fiberhalt på 24% och tänker att det kanske kan kompensera om han inte äter hö?
    Vad säger ni om detta? Äter alla era kaniner mycket hö eller finns det någon mer som har kaniner som dissar hö?

Fråga 3: Han är van vid att ha sällskap av många kaniner i burar omkring honom hos uppfödaren och människosällskap också.. Här hos oss får han sällskap några stunder varje dag (sammanlagt kanske 1 timme) och jag tycker att han ser så ensam ut där ute :(
    Han får en kaninflicka till sambo om 3 veckor men tills dess undrar jag om han tar skada av att vara ensam så mycket?
    Kan man ta in honom nån halvtimme i köket inomhus eller är det för stor temperaturskillnad?

• Svar på tråden Stampar i marken och gillar inte hö - hjälp från er kaninkunniga :)
  • Garbo

Jag kan svara pa fraga 1 och 3: Kaniner stampar som varningssignal till andra kaniner for att de vadrar fara/kanner sig otrygga. Er kanin gar ensam och har stor boyta utomhus. Ni har sakrat med honsnat ovanfor buren sa att inte rovdjur kan komma in, men kaninen forstar inte detta utan allt han tanker ar att han ar utomhus, oskyddad, samt kan inte fly for det ar nat omkring. Kaniner ar vana att gomma sig i hal, tunnlar etc. De kanner sig otrygga pa oppen mark. Kaninen kanner sakert sig "oskyddad" i den oppna buren. Jag brukar ta in mina kaniner och hoppa fritt i koket, jag har da sett flertalet ganger hur kaninen satter sig under en koksstol, eller bord for den har da tak over huvudet och det kanns tryggare an ett stort, oppet rum. Kaniner ar ofta radda for rovfaglar, katter etc. Jag hade en markbur i tradgarden at min kanin om somrarna forr som jag flyttade sa han kunde ata gras. Han hade da en tralada med tak att bo i och sen en oppen del med nat. En morgon nar vi kom ut sa vad det stora bucklor i natet. Han hade alltsa skramts av nagot under natten, fatt panik och forsokt fly genom att kasta sig mot natet. Vad jag vill saga ar: er kanin kanner sig trygg bland manniskor (det ar jattebra att han gillar er) men har inte kommit till ratta i sin nya bur annu. Antagligen finns det rovdjur i narheten som han kanner av, detta kan vara katter, rovfaglar, rav etc. Manga rovdjur ar ute pa natten. Antagligen har han hort ljud snarare an lukt eftersom deras horsel ar battre an luktsinnet. Nu har ju inte jag sett buren i fraga, men kanske om det finns nagot satt att avgransa buren pa natten sa att kaninen kanner sig mer trygg, genom att satta upp nagon skiva eller liknande, eller skapa nagon slags tak. Han kanner sig otrygg nar han ar ensam utan andra kaninvanner eller manniskor nara. Han kanner sig utelamnad at alla faror som lurar i natten och skulle kanske ma battre i en mindre, stangd bur tills hans kaninkompis anlander. Eller om han nu har sa stor boyta sa skulle han nog tycka att det var roligare om ni t ex lade in ett ror, en lada att gomma sig i eller liknande sa han kanner att han har nan stans att ta vagen vid fara. Fraga 3: Kaniner ar sallskapsdjur. Aven om de inte gar ihop sa gillar de att atminstone ha kaningrannar eller se manniskor i narheten. Jag hade en kanin under manga ar (tyvarr gick han bort tidigare i ar, han blev 13 ar) och han bodde i en utebur med flera kaningrannar. Jag brukade ta in honom sa ofta jag kunde sa han fick skutta runt i koket. Om det ar kallt pa hosten/vintern sa blir det ju stor temperaturskillnad, sa jag forsokte att bara ha honom inne en liten stund da, eller annars om du har ett uthus, stall, altan etc. som ar svalare an rumstemperatur sa kan du ju alltid ta in honom dar pa vintern sa han far skutta runt, fa mansklig kontakt etc. Jag tror att de kaniner som aktiveras och far skutta, traffa andra kaniner etc. ar gladare och lever langre. Hoppas det gar bra med kompiskaninen ni ska skaffa. Fraga 2 ang. hoet vet jag inte riktigt, men han maste fa nagot torrt, sa testa pellets med lagt energivarde, som funkar likt ihoppressat ho. Om ni bara ger sallad, morot etc. sa blir hans avforing for blot och han far heller inte bara ata energirik man t ex blandat kaninpellets, havre etc. for da blir han bade for tjock och far i sig for mycket naring. Hoppas detta hjalper och hoppas det gar att lasa trots avsaknaden av svenska tecken... :)

• Garbo

P.s ursakta avsaknaden av styckeindelning! Det var styckeindelat tills jag postade och da flot allt ihop av nan anledning...

• Drone

Ge bara Hö till kaninen och inget annat så kommer den äta. Den är bara bortskämd.

• bustjejen

Fråga 1: Kaninen stampar ju när den varnar för fara. Ibland finns det kanske inte någon egentlig fara, men kaninen är nervös och varnar ändå. Helt naturlig reaktion. Jag antar att den finns en plats i buren där kaninen kan gå in och gömma sig om den känner sig otrygg.

Fråga 2: Om du inte ger annat än hö, så kommer han att äta det.. Kontrollera dock höet, så att det inte är så att det är dåligt på något viss. Luktar det gott och fräscht så är det ok. Om du absolut vill ge pellets också, så ge då bara någon matsked pellets.

Fråga 3: Kan klarar sig nog bra tills sällskapet kommer. Tänk på att du låter kaninerna träffas på neutral plats först, så att du inte bara släpper in honan i buren. Då kan det lätt bli bråk.

Svar på tråden Stampar i marken och gillar inte hö - hjälp från er kaninkunniga :)