• Frajda 80

IVF hösten 2013 - Äntligen plus!

lilljen skrev 2013-11-04 13:35:47 följande:

Jag tänkte precis likadant, jag red på ridskola tidigare men hoppade av när höstterminen började, även om jag då inte visste exakt när IVF skulle bli eller om vi skulle lyckas så kändes det enklast så. Jag hade definitivt inte kunnat rida på 3-4 veckor efter ÄP så ont/svullen som jag var och sen hade jag inte vågat även om jag vet att bebisen ligger väl skyddad osv. Men facit i hand hade jag inte orkat heller. Hänger med dottern i stallet så jag får iaf lite av hästabstinensen stillad :)

Hur mår du, haft mer ont/blödning? Håller tummarna för dig! 

Näe ingen mer blödning men lite färgade flytningar men ska ju snart kolla till knodden och hoppas på att allt är bra.

Hur är det själv? 
  • Frajda 80

Hej alla,

det gick toppenbra
    Igår var vi i på 10+6 och bebis var som 11+1.
    Den är 4,4 cm stor

ps. det är inte en häxnäsa utan armen som ligger vid ansiktet. 

• Frajda 80
    Mirabell skrev 2013-11-04 14:03:40 följande:
    Inga mer blödningar, lite lite brun flytning i morse. Jag vet inte vad jag ska tro eller tänka, är jättenervös hela tiden. Har som mensvärk igår och idag och känner at det inte kan vara bra. Lite för mycket saker som talar emot tyvärr. VUL på onsdag försöker bara stå ut tills dess.

Lycka till idag, jag ska hålla tummarna! 

Till mig sa barnmorskan på spec.mödra i Västerås igår att många har känsliga slemhinnor och blöder lätt när man tar i på olika sätt eller vid samlag osv. Så länge det inte kommer riktigt med blod (massor) i kombination med kraftig smärta ska man inte oroa sig för kroppen ändras när man är gravid.

Hon lugnade mig jättemycket och när jag såg knodden på VUL'et röra sig så fint grät jag och när vi gjode vanligt UL såg vi den bättre.

Försök att slappna av så mycket du kan inför onsdag.     
  • Frajda 80
    Mirabell skrev 2013-11-05 10:10:42 följande:
    Frajda, det låter helt underbart att få se er lilla, jag måste le lite åt häxnäsan också!

Tack för att ni försöker lugna mig, imorgon eftermiddag får vi se om vårt pyre lever. 

Hehee, helt ok det gör jag med men i smyg, jag menar det är ju ändå halloween-tider nu.
  • Frajda 80
    NoA22 skrev 2013-11-05 10:58:17 följande:
    Jag måste få rådfråga er alla om en sak. Jag har alltid haft väldigt mycket problem med min övre del av ryggen, axlar och nacke. För ca ett år sedan gick jag till botten med det och gick till kiropraktor, massör, sjukgymnast och gick på medicinsk yoga och sen dess har jag haft ett liv smärtfri, har känns som ett helt nytt liv. Hade ju innan det lärt mig att leva i konstant smärta!!
    Nu har det dock kommit tillbaka, typ tredubblat sen i torsdags förra veckan och jag har så ont så jag vet inte vart jag ska ta vägen, sover inget om nätterna och hur jag än sitter eller ligger så är allt oskönt, så jag kommer inte till ro...
    Man ska ju undvika massage i början av graviditeten. Sen ska man ju undvika att äta för mycket smärtstillande och konstant smärta har jag läst inte heller är bra för bebis. Så det känns som pest eller kolera just nu.

Hade ni tagit smärtstillande eller gått med smärtan? vet varken ut eller in just nu :( eller har ni några andra tips? alla tips är bra tips just nu!

Jag förstår din oro, jag har dock valt att INTE ta några tabletter alls (inte ens alvedon). Så vissa dagar har jag haft så ont så jag nästan gråtit och igår hade jag extrem huvudvärk. Skulle jag fuska med en tablett så är det max alvedon för min del.

Varför skulle det vara farligt med massage tidigt i graviditeten? 
  • Frajda 80
    NoA22 skrev 2013-11-05 11:14:45 följande:

Tack för dina ord Frajda! Kansker bäst att avstå från tabletterna tills jag kan gå på massage.
    Ja huvudvärken är nästan det värsta av allt, den konstanta smärtan leder ju tyvärr till huvudvärk, har konstant huvudvärk typ som i bakhuvudet, visst är det sjukt jobbigt!? Jag har varit tvungen att ta några panodil, men de hjälper tyvärr för kort tid, Ipren är ju det bästa men det ska man ju inte ta under graviditeten ju!!
    Vet inte säkert det där med massage tidigt i graviditeten, alla säger olika. Vissa säger att när spänningar släpper i kroppen kan det leda till missfall och många massörer vill inte förknippas med det! Frågade vår massör på jobbet om hon kunde massera mig när jag var i vecka 7 eller om det var 8, men hon vägrade och sa att många massörer gör det innan vecka 13 när missfallsrisken avtar. Jag går ju in i vecka 13 i morgon, så förhoppningsvis går hon med på massage nästa onsdag när hon är tillbaka :)

Ja så kanske det är. Jag masserade en vän som var höggravid och hade ont överallt och dagen efter fick hon barn så det kanske ligger något i det. Hon fick en vecka tidigt och hon fick massage på hela kroppen mer eller mindre (inte mage och bröst men resten).
  • Frajda 80
    Heaven75 skrev 2013-11-06 09:42:52 följande:

Hej alla!

Igår gjorde vi KUBEN på det lilla fostret och allt såg bara så bra ut som det kunde. *skönt* Bm, flyttade fram min bf till 15 maj, så jag går in i v. 14 på fredag.

Här är en bild på lilla knytet!   7 cm lång :)  

Vilken fining skönt att allt var bra.

På min klinik flyttar man inte BF när man gjort IVF oavsett om fostret växt annorlunda eller ej. 
  • Frajda 80

Vår lilla var ju 2 dagar större än beräknat men de flyttar inte på BF, i alla fall inte i Västmanland.

• Frajda 80
    Heaven75 skrev 2013-11-06 15:23:25 följande:
    Jag har en annan fråga.
    Jag har ofta problem med mina öron, har alltid haft det sen jag var ett barn. Med öroninflammationer, spräckt trumhinna o.s.v.

Idag har jag känt av det ena örat, och jag hoppas innerligt att det ska ge med sig o gå tillbaka. För är det bra att äta antibiotika om man är gravid?

Finns det några inflammationsdämpande receptfria läkemedel man kan ta när man är gravid?

Någon som har koll på detta?       

Just en sådan fråga hade jag ringt till Apotekets rådgivningslinje: 0771-450 450
    Jag hade inte chansat på vad alla vi på FL säger. 
  • Frajda 80
    gyttjegrisen skrev 2013-11-07 12:35:20 följande:
    Tror faktiskt också det är lugnt eftersom vi såg en 28 mm figur förra fredagen i perfekt storlek och hjärtrytm. Men man vet aldrig..

Som Mirabell säger så kan man blöda av olika anledningar. Jag kommer troligen också och blöda ytterst lite hela tiden just på grund av känsliga slemhinnor. Tar jag i för mycket av olika anledningar kan det blir lite blodläckage och ibland blir det bara flytningar och ibland lite mer blodlikt.

Oroa dig inte för mycket.

Kram  
  • Frajda 80
    gyttjegrisen skrev 2013-11-07 13:42:00 följande:
    Tack mirabell och frajda! Jag ska ringa kl 15 idag och prata direkt med dem och kolla om någon ledig gyntid finns imorgon. Jag överdriver säkert.. Allt såg ju så himla bra ut, varför måste detta hända?! när man började bli lite lugnare..

Vad jag har märkt i alla fall i Västerås är att när man gjort IVF så är dom oftast lite snällare och tillmötesgående än om man är vanligt gravid.
  • Frajda 80
    Esperanza80 skrev 2013-11-09 14:51:57 följande:
    Hej tjejer!!!
    En del av er har jag redan stött på i första tråden men nu är det äntligen min tur att få vara med här (även om jag ligger lite efter er).
    Plussade idag på BIM+2 och 3dgr för TD. 2 starka streck på stickan och "Gravid 2-3" på det digitala.
    Appen säger dock att jag är i vecka 5 (4+1) men det stämmer kanske.

Misslyckades ju på mitt 1:a IVF då fick 11 mogna ägg men ingen återföring då inget blev befruktat. Nu på 2:a försöket gjorde vi ICSI och fick tillbaka 2 fina befruktade. Hoppas på att båda har fastnat!

Lite ömma o stickande bröst, lite stick/drag runt livmodern, ingen matlust och halsbränna men annars är allt som vanligt! Känns så himla overkligt att det efter 1,5 år blev vår tur! Ska försöka få in att det är sant och njuta men är oron finns ju där..

Grattis och välkommen hit! Denna tråden är för ALLA i den andra + fler som kanske inte var med i den.
    Stort stort grattis. 
  • Frajda 80
    Esperanza80 skrev 2013-11-10 22:31:37 följande:
    Tack för välkomnandet!!!  

Jag ska åka på semester på tisdag morgon. Har googlat massor på vad som gäller ang att sola och bada. Verkar som att det inte är någon fara med att bada i havet men att poolen kan innehålla bakterier så den undviker jag nog. När det gäller solningen så får jag nog hålla mig mest under ett parasoll för att både undvika pigmentfläckar och för att UV-strålningen tydligen bryter ner folsyran... 

Någon som varit utomlands i början av sin graviditet???   

Jag ska ringa CvL imorgon och berätta att jag är gravid och fråga om solning/badning och även fråga hur jag ska göra med Lutinus?

Har ni andra slutat helt med Lutinus eller tex fortsatt med 1 om dagen???

Jag fick fortsätta med lutinus 30 dagar efter mitt plus men jag tror det är olika från klinik till klinik.
  • Frajda 80
    Esperanza80 skrev 2013-11-11 09:51:44 följande:
    Tack Frajda!
    Tog du fortfarande 3st Lutinus om dagen då?

Japp jag körde med 3 st om dagen.
  • Frajda 80

Hej vänner, jag kommer att stänga ned min FL om ni vill mig något i framtiden så finns jag på min mail: [email protected].

Kram och tack för allt!

• Frajda 80

Hej tjejer, är det ingen som kommer sakna mig när jag drar?

Går in i vecka 13 idag och det känns bra.  

• Frajda 80
    Mirabell skrev 2013-11-12 11:10:58 följande:
    Frajda; jo det är klart! Jag har funderat över ditt inlägg och tyckte det lät konstigt. Har det hänt något? Varför lämna oss? 

Vilken skön känsla det måste vara med v 13! Grattis! 

Näe det är inget som hänt, samtidigt som detta är kul så är jag här inne hela dagarna känns det som och FB är redan ett community som tar mycket tid och jag tänkte jag skulle lägga ned just detta kapitel som funnits i mitt liv sen 2009.
Svar på tråden IVF hösten 2013 - Äntligen plus!