• cornelia2

Jag kommer aldrig att få bli mamma

Jag antar att detta är den kategori jag tillhör från och med idag...

Luften har gått ur mig fullständig och jag bara känner att jag måste skriva av mig. Har idag gått ifrån oförklarligt barnlös till att "ni kommer aldrig att kunna få egna barn"

Fick idag besked ifrån Huddinge sjukus per telefon att min man inte ens har tillräckligt med spermier för att vi ska kunna genomföra varken insemination eller IVF. Efter snart 3-års undersökningar har man nu hittat felet till att vi är oförklarligt barnlösa.

Jag trodde inte att jag skulle ta det så hårt. Men det känns som om all mark under mina fötter försvunnit. Det känns fruktansvärt att berätta detta för min man när han kommer hem. Han vet ingenting än och jag sitter ensam hemma och häller i mig vin för att samla mod till mig för att kunna berätta att vi aldrig någonsin kommer att kunna få några barn tillsammans.

En av mina bästa vänner fick sitt första barn i förra veckan och jag kan inte förmå mig att hälsa på henne. Jag känner mig alldelens för bitter och ledsen för att orka med det.

Det är som en stor sorg har slagit mig i ansiktet med vansinnig kraft. Tidigare har vi i allafall hoppats och trott att det skulle lösa sig på nått sätt men nu är allt hopp helt ute.

Hur orkar ni med ni som fått samma besked?
    Vad gör man här näst?
    Köper en hamster, slutar att umgås med gravida vänner och vänner som har barn, bara för det gör för ont i hjärtat när jag blir påmind om att jag aldrig kommer att få vara med om att bli mamma?

Vad är nästa steg i livet nu?

• Svar på tråden Jag kommer aldrig att få bli mamma
  • Nyfiken gul

du orkar nog inte ta det till dig just nu..

men hoppet är inte ute för det...

det finns andra vägar att gå om du absolut inte kan tänka dig ett liv utan barn...

*adoption
    *spermadonator
    *bli fosterfamilj

håller tummarna för er att ni ska få bli en familj en dag i alla fall mot alla odds...

• Mika86

Vet inte vad jag ska säga men jag tycker synd om er.
    Jag hoppas att det sker ett mirakel för er.

Stora styrkekramar

• jollyjumper

Styrkekramar, det måste vara jättejobbigt...

Men det finns andra sätt att bli mamma på också som nyfiken gul sa.

Kramar

• Sanna73

Fick du beskedet per telefon? När vi skulle få besked om spermaprovet hade vi en läkartid inbokad där hon förklarade vad alla olika siffror betydde.

Ta er tid att sörja beskedet och börja sedan söka efter vilka vägar som kan funka för er.
    Har ni fått en läkartid på Huddinge där ni kan få prata om framtiden?

Det är ju skillnad på om han inte har några spermier alls? Då kan ju donation vara ett alternativ att fundera på. Har han väldigt få spermier borde vär ICSI (=mikroinjektion) kunna funka?

Ge inte upp drömmen om barn ännu. Vägar finns, men det kanske inte de man drömde om när man började planera barn.

Tröstkramar till er.

• Millie

Kära Cornelia, fick själv ett burdust besked från HS igår och att de tog det via telefon tycker jag bara bekräftar det jag redan tycker om denna klinik. Om jag var som du skulle jag gå till en annan klinik och höra vad de säger. Second opinion som det heter är alltid bra inom vården. Låt dig inte nedslås utan kämpa vidare.
    Kram till dig!

• Agronom

FInns inga ord osom kan lindra men som övriga har skrivit så finns det alternativ när ni hämtat er lite: adoption, spermadonator.

Var det inte aktuellt med ICSI eller TESE heller???

• cornelia2

Känner att jag efter 3 glas vin börjar slira lite på tangeterna så eventuella stavfel får väl ursäktas med det.

ICSI är enligt läkaren som ringde upp mig uteslutet då det i vårt fall inte kommer att ge resultat. Vad gäller adoption så pratade vi mycket om det ibörjan men allteftersom tiden har gått så känns tanken mer och mer främmande. Jag vet inte om jag kan älska en liten ettåring ifrån Indien lika mycket som ett eget barn, och tvivlar man på sin förmåga så mycket är det väl inte rättvist för det stackars barnet, som förtjänar vilkorslös kärlek.

Vi har inte fått någon ny tid på Infertilitetskliniken då det inte fanns något mer de kunde göra för oss. Vi får behålla vår plats i kön för IVF men han ville inte att vi skulle se fram emot det med några förhoppningar. Rent tekniskt hade de tydligen inte rätt att neka oss våra 2 försök.

• Joffe

Kan bara ge en värmande kram och hoppas på att ni snart får en liten.

• cornelia2

Tack,
    men som du säkert läste ovan så ä det fysiskt inte möjligt för oss att få barn. Att söka hjälp på annat håll känns ju lönlöst då vi faktiskt efter 4 stycken inlämnda prover vet vad felet beror på.

Jag kanske ska gå ut på krogen och sätta på någon främling på fyllan och hoppas på tur.
    Min man skulle säkert ha överseende med mitt lilla snedsteg, jag kanske tom. kan hitta någon som är lite lik min man.

• Agronom

COrnelia: DU får ursäkta att jag fortsätter och frågar jobbiga saker om er utredning (för det är väl en grundutredning ni gjort på HS?), säg ifrån om du tycker det är för jobbigt!

Baserar de sitt utlåtande på din man efter ett spermaprov eller har de också försökt att ta sperma från testiklarna (tror det heter TESE)? De borde ju i och för sig ha föreslagit det i samtalet med dig.

Tycker absolut att ni ska vända er till Sophiahemmets andrologmottagning (spec. på manlig infertilitet) för en second opinon!

Svar på tråden Jag kommer aldrig att få bli mamma