Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Snålandet och sparandet på skola/förskola, när började det?

Det började helt klart på 90-talet, jag märkte inte av det så mycket i början av 90-talet men mer i slutet av 90-talet. Varför? Med största sannolikhet flera faktorer.

Att riktmärket kring barngruppens storlek och personaltäthet försvann när de borgliga var vid makten under 90-talet är garanterat en bidragande orsak till att förskolestandarden har sänkts så dramatiskt. Det finns ju inget att gå efter längre! I princip alla andra länder har fortfarande liknande lagar eller riktmärken, visst ibland överstigs det ändå, men utvecklingen hålls ju trots allt nere av att det öht finns en gräns. I Sverige finns ingen gräns längre.

Sedan tycker jag mest att det är patetiskt att du försöker få det till flyktingarnas fel, knappast rimlig slutsats. Jag tror som sagt att det är flera faktorer, en ekonomisk kris, ett inträde i EU och lite struligt uppe i toppen under första halvan av 90-talet är förmodligen bara några av faktorerna. Samtidigt blev även skolan kommunaliserad, men vad innebar det egentligen? Det många myter, här kan man läsa lite om det:
    www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/0042632A&menuid=00326A1C

Det väl mest en ideologisk fråga huruvida kommuner eller stat ska vara huvudman över skolan, helt ärligt har jag svårt att tro att det skulle ha påverkat nämnvärt i det praktiska arbetet? Men jag kan ha fel. Det kan dock på sikt ha lett till den låga status som läraryrket har idag, hade lärare varit ett statligt yrke hade deras status legat högre än de kommunala yrkena. Att det skulle ha bidragit till större barngrupper osv ser jag dock ingen logisk koppling till? Det är ju en direkt effekt av att välfärden har blivit urholkad, och det blir den alltid vid ekonomiska kriser (som den vi såg under 90-talet).

TS tror du ekonomiska kriser beror på invandring?

• skogsvitter

Indianica, du skyller mycket på sossarna, men tycks missa att den värsta krisen var under borgerlig regering och att de faktiskt fortsatte den just påbörjade kommunaliseringen när de borgliga kom till makten. Nu drar ju de borgliga detta steg ännu längre, till privatiserad skola. Tror du skolans kvalitet, läraryrket och lärarnas arbete kommer se bättre ut på alla håll i landet med total utförsäljning?

• skogsvitter

Dock, hur många idag kan tänka sig en statlig skola? En återgång? Är det realistiskt?

• skogsvitter
    sextiotalist skrev 2013-09-19 08:58:23 följande:
    Rätt många, även de sossar som jag känner. Jag skulle vilja ha sjukvården, skolan och socialtjänsten under ett statligt paraply och jag är borgelig.

Jag tror det är realistiskt 
    Vet att vp vill förstatliga skolan men får inte riktigt ihop blått = statligt

Läser runt lite nu och ser ju att fp faktiskt har uttalat sig om att förstatliga skolan, måste helt ha missat den svängen nu i höst! Märklig vändning...
Svar på tråden Snålandet och sparandet på skola/förskola, när började det?