• Evighetsmaskin

Snålandet och sparandet på skola/förskola, när började det?

Så länge jag haft barn har det varit så och gnäll om stora grupper, i runt 8 år. När började detta, var det när vi fick in en massa dyra flygtingar eller vad?

• Svar på tråden Snålandet och sparandet på skola/förskola, när började det?
  • En glad tjej

Jag känner inte igen det. Jo, stora grupper men jag tycker inte de snålar och sparar, inte så jag märker det i alla fall. Flyktingar har vi väl alltid tagit emot så det kan väl inte ha med det att göra? Var bor du?

• garib

Det började på 90talet.Innan dess fanns det  lag på personaltäthet,tex max 15 barn i storbarnsgrupp..

• Evighetsmaskin
    En glad tjej skrev 2013-09-19 05:54:35 följande:
    Jag känner inte igen det. Jo, stora grupper men jag tycker inte de snålar och sparar, inte så jag märker det i alla fall. Flyktingar har vi väl alltid tagit emot så det kan väl inte ha med det att göra? Var bor du?
    Det gnälls för fullt i massmedia senast om specialklasser i Sthlm.

Flyktingar från grannländerna som man ska ta emot kom i jobb, Flyg-tingarma långt ifrån som åkt för långt till bidrag och arbetslöshet, kostar gigantiska belopp per år så annat får lida, inom vård skola omsorg osv.
  • Evighetsmaskin
    garib skrev 2013-09-19 05:59:07 följande:
    Det började på 90talet.Innan dess fanns det  lag på personaltäthet,tex max 15 barn i storbarnsgrupp..
    Det var ungefär då asylmissbruket började i stor skala och måste betalas av en omfördelning emot välfärden.
  • EJai

Är väl inte dem vi skall skylla på är väll våra politiker som fördelat pengarna otroligt dåligt. Bara massa tjat om arbetslöshet och nybygge som kostar en bra slant att bo i. Satsa på välfärd istället. Å sänk lönerna på dem aom fårr sjukligt atora löner å avgångsbidrag en tid efter avslutad tjänst. Höj skatten hos dem som drar in över 50000 i månaden.

• lövet2

Det började stegvis under åren 1992-1995 ungefär, i samband med att Sverige ansökt om att vara med i EU. EU krävde en massa saker av Sverige för att vi skulle få bli medlemmar, och det innebar mycket stora nedskärningar bl a inom skolan.

• sextiotalist

i och med kommunaliseringen enligt min mamma, som var lärare då. Innan dess så flöt det på rätt bra, går inte att skylla på flyktingar, då den kommunen inte har tagit emot några flyktingar

• skogsvitter

Det började helt klart på 90-talet, jag märkte inte av det så mycket i början av 90-talet men mer i slutet av 90-talet. Varför? Med största sannolikhet flera faktorer.

Att riktmärket kring barngruppens storlek och personaltäthet försvann när de borgliga var vid makten under 90-talet är garanterat en bidragande orsak till att förskolestandarden har sänkts så dramatiskt. Det finns ju inget att gå efter längre! I princip alla andra länder har fortfarande liknande lagar eller riktmärken, visst ibland överstigs det ändå, men utvecklingen hålls ju trots allt nere av att det öht finns en gräns. I Sverige finns ingen gräns längre.

Sedan tycker jag mest att det är patetiskt att du försöker få det till flyktingarnas fel, knappast rimlig slutsats. Jag tror som sagt att det är flera faktorer, en ekonomisk kris, ett inträde i EU och lite struligt uppe i toppen under första halvan av 90-talet är förmodligen bara några av faktorerna. Samtidigt blev även skolan kommunaliserad, men vad innebar det egentligen? Det många myter, här kan man läsa lite om det:
    www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/0042632A&menuid=00326A1C

Det väl mest en ideologisk fråga huruvida kommuner eller stat ska vara huvudman över skolan, helt ärligt har jag svårt att tro att det skulle ha påverkat nämnvärt i det praktiska arbetet? Men jag kan ha fel. Det kan dock på sikt ha lett till den låga status som läraryrket har idag, hade lärare varit ett statligt yrke hade deras status legat högre än de kommunala yrkena. Att det skulle ha bidragit till större barngrupper osv ser jag dock ingen logisk koppling till? Det är ju en direkt effekt av att välfärden har blivit urholkad, och det blir den alltid vid ekonomiska kriser (som den vi såg under 90-talet).

TS tror du ekonomiska kriser beror på invandring?

Svar på tråden Snålandet och sparandet på skola/förskola, när började det?