• M i l l a n

Sjukanmäla skolkande tonåring?

Vill ha lite råd hur jag ska tänka. Min dotter som precis börjat gymnasiet har nu varit hemma i två dagar. För hon känt sig lite "förkyld". Men om jag känner henne rätt var det för att det regnade och var dåligt väder i måndags. Hon säger ungefär att det är så skönt att vara hemma när det regnar!! Har sjukanmält henne i två dagar nu. Men hon är enligt mig uppenbart frisk och har verkat glad och pigg de två dagar hon varit hemma. Fast hon ligger mest i sängen med sin bärbara dator.
    Men idag så ligger hon kvar i sängen igen och kommer inte upp när jag väcker henne. Att tjata på henne ger motsatt effekt, då skulle hon vägra gå till skolan i ren protest. Så var det i 8an och 9an. Hon var skoltrött och skolkade mycket vilket jag inte ville sjukanmäla vilket ledde till att skolan rapporterade till soc. Då var det KRIG på morgnarna för att försöka få henne till skolan.
    Men nu har hon kommit in på det gymnasie program hon verkligen ville, och hon har verkat jätteglad varje dag efter skolan.
    Men så plötsligt vill hon stanna hemma igen. Sa till henne igår att jag är rädd att hon ska falla in i samma mönster som i högstadiet. Men enligt henne är det ingen fara för det då hon gillar och bryr sig om skolan nu.
    Hon sa igår att hon skulle gå till skolan idag, men tydligen inte.
    Har sagt till henne att jag INTE tänker sjukanmäla idag, i hopp om att hon går till skolan. Men det hotet funkar tydligen inte.
    Men borde jag sjukanmäla skolket, vilket kan leda till att hon inte får pengar från CSN. Eller hur skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Sjukanmäla skolkande tonåring?
  • M i l l a n

Cornellia: Det gjorde vi, Vi tog bort allt i princip. Ingen dator, inga pengar, inga nya saker alls, inget fritidskort (så hon kunde åka kommunalt på kvällar. Utan bara till skolan.) Ungen sket i skolan ändå. Men hon tyckte såklart vi var världens sämsta föräldrar som tog bort allt.
    Ett tag ville hon tom. flytta till fosterföräldrar då vi var så "elaka".

• straw2008
    Isa1 skrev 2013-09-18 08:27:38 följande:
    Min mamma hade följt mig till skolan så jag kom dit och tagit dator från mig

hell to the YES !
    I kinamockaskogen.....
  • Mineralvatten

Hon får själv ta ansvar för sina handlingar och leder dem till inget studiebidrag, well tuff luck.

• 4539

Kanske hänt något i skolan och hon inte vill gå dit. Försök prata med henne ibland men sjukanmäl henne inte mera. Låt henne förlora studiebidraget

• straw2008
    M i l l a n skrev 2013-09-18 09:16:42 följande:
    Cornellia: Det gjorde vi, Vi tog bort allt i princip. Ingen dator, inga pengar, inga nya saker alls, inget fritidskort (så hon kunde åka kommunalt på kvällar. Utan bara till skolan.) Ungen sket i skolan ändå. Men hon tyckte såklart vi var världens sämsta föräldrar som tog bort allt.Ett tag ville hon tom. flytta till fosterföräldrar då vi var så "elaka".

Jösses vilken tur att ditt barn inte bor hos oss... hahah känner du ens till kännbara straff ?? KNIP internet, låt datorn vara framma vid middagsbordet. Stryp pengar busskort skjuts osv osv. JÖSSES vad fel du gör kan jag bara tänka.... stjälper mer än hjälper. O framför ALLT, låt platsen gå till någon som förtjänar den.
    I kinamockaskogen.....
  • M i l l a n

Waldo: Tack för råd. Väljer nu att börja med att inte sjukanmäla. Den stenhårda vägen vi körde i 8an och 9an ledde bara till att hon i princip stannade hemma i protest.
    Men det hon verkar bry sig om mest är pengar, så det biter nog hårdast om hon inte får nåt från CSN. Börjar där, och välja med omsorg vad som ska bli nästa konsekvens om hon inte går.
    När det var som värst i 8an och 9an så mådde alla i familjen dåligt av allt bråk vi fick ha med henne om skolan. Vi har även två yngre barn att ta hänsyn till, som helt hamnade i skymundan. Orkar inte förklara allt som varit, men det har varit ett helvete med henne. Det är tråkigt att säga det, men har ofta känt att det ska bli skönt när hon flyttar hemifrån.

• straw2008
    M i l l a n skrev 2013-09-18 09:27:26 följande:
    Waldo: Tack för råd. Väljer nu att börja med att inte sjukanmäla. Den stenhårda vägen vi körde i 8an och 9an ledde bara till att hon i princip stannade hemma i protest. Men det hon verkar bry sig om mest är pengar, så det biter nog hårdast om hon inte får nåt från CSN. Börjar där, och välja med omsorg vad som ska bli nästa konsekvens om hon inte går. När det var som värst i 8an och 9an så mådde alla i familjen dåligt av allt bråk vi fick ha med henne om skolan. Vi har även två yngre barn att ta hänsyn till, som helt hamnade i skymundan. Orkar inte förklara allt som varit, men det har varit ett helvete med henne. Det är tråkigt att säga det, men har ofta känt att det ska bli skönt när hon flyttar hemifrån.

Men det är väl inte direkt heller någon som sagt att det är lätt att ha 3 barn ? Jag skulle låtit henne ligga kvar i sängen dag ut o dag in... först ta bort internet o pengar. Blir det inte fart då så LÅT henne ligga för gud skull. Hon får väl bli utslängd från skolan o få läsa på komvux ? Någon gång ska man ju bli vuxen.
    I kinamockaskogen.....
  • M i l l a n

Mineralvatten och 4539: Japp, så tänker jag med. Hon får nu börja ta ansvar för sina egna handlingar. Men ska ta ett snack med henne senare för att höra mig för om nåt hänt.

Straw2008: Känns som du inte alls läst vad jag skrivit. Du ger samma råd som vi redan testat.

• straw2008
    M i l l a n skrev 2013-09-18 09:36:04 följande:
    Mineralvatten och 4539: Japp, så tänker jag med. Hon får nu börja ta ansvar för sina egna handlingar. Men ska ta ett snack med henne senare för att höra mig för om nåt hänt. Straw2008: Känns som du inte alls läst vad jag skrivit. Du ger samma råd som vi redan testat.

Hur länge testade du det ? Mer än 3-4 månader utan internet o pengar ?
    I kinamockaskogen.....
  • M i l l a n

Straw2008: Att det skulle vara lätt att ha 3 barn har jag aldrig påstått eller inbillat mig. Men det får räcka med dom krig vi hade då. Nu får hon som du säger börja bli vuxen och ta ansvar. Ja, KOMVUX finns ju som sagt. Hoppas att detta är en tillfällig svacka i gymnasiet som inte fortsätter. För hon har verkligen varit jätteglad för att hon kom in på det program som hon går på nu.

Svar på tråden Sjukanmäla skolkande tonåring?