Inlägg från: straw2008 |Visa alla inlägg
  • straw2008

Sjukanmäla skolkande tonåring?

Isa1 skrev 2013-09-18 08:27:38 följande:
    Min mamma hade följt mig till skolan så jag kom dit och tagit dator från mig

hell to the YES !
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    M i l l a n skrev 2013-09-18 09:16:42 följande:
    Cornellia: Det gjorde vi, Vi tog bort allt i princip. Ingen dator, inga pengar, inga nya saker alls, inget fritidskort (så hon kunde åka kommunalt på kvällar. Utan bara till skolan.) Ungen sket i skolan ändå. Men hon tyckte såklart vi var världens sämsta föräldrar som tog bort allt.Ett tag ville hon tom. flytta till fosterföräldrar då vi var så "elaka".

Jösses vilken tur att ditt barn inte bor hos oss... hahah känner du ens till kännbara straff ?? KNIP internet, låt datorn vara framma vid middagsbordet. Stryp pengar busskort skjuts osv osv. JÖSSES vad fel du gör kan jag bara tänka.... stjälper mer än hjälper. O framför ALLT, låt platsen gå till någon som förtjänar den.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    M i l l a n skrev 2013-09-18 09:27:26 följande:
    Waldo: Tack för råd. Väljer nu att börja med att inte sjukanmäla. Den stenhårda vägen vi körde i 8an och 9an ledde bara till att hon i princip stannade hemma i protest. Men det hon verkar bry sig om mest är pengar, så det biter nog hårdast om hon inte får nåt från CSN. Börjar där, och välja med omsorg vad som ska bli nästa konsekvens om hon inte går. När det var som värst i 8an och 9an så mådde alla i familjen dåligt av allt bråk vi fick ha med henne om skolan. Vi har även två yngre barn att ta hänsyn till, som helt hamnade i skymundan. Orkar inte förklara allt som varit, men det har varit ett helvete med henne. Det är tråkigt att säga det, men har ofta känt att det ska bli skönt när hon flyttar hemifrån.

Men det är väl inte direkt heller någon som sagt att det är lätt att ha 3 barn ? Jag skulle låtit henne ligga kvar i sängen dag ut o dag in... först ta bort internet o pengar. Blir det inte fart då så LÅT henne ligga för gud skull. Hon får väl bli utslängd från skolan o få läsa på komvux ? Någon gång ska man ju bli vuxen.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    M i l l a n skrev 2013-09-18 09:36:04 följande:
    Mineralvatten och 4539: Japp, så tänker jag med. Hon får nu börja ta ansvar för sina egna handlingar. Men ska ta ett snack med henne senare för att höra mig för om nåt hänt. Straw2008: Känns som du inte alls läst vad jag skrivit. Du ger samma råd som vi redan testat.

Hur länge testade du det ? Mer än 3-4 månader utan internet o pengar ?
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008

Då jag var liten var jag eller syrran aldrig sjuka. MEN mamma lät oss vara hemma 2-3 gånger om året ibland iaf. Ibland var hon säkert trött själv o ville slippa jobbet. Om din dotter har 100% närvaro skulle jag kunna vara förlåtande o sjukanmäla någon gång om året. Men handlar det om att barn generellt inte går upp o går till skolan får de givetvis stå sitt kast. Tips är oxå att se till att hon sover vid 22 så hon orkar upp. Har hon fortfarande svårt att komma upp då så får ni väl prova att hon lägger sig 21.15 osv

I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Sjukanmäla skolkande tonåring?