Inlägg från: Anonym (reality check) |Visa alla inlägg
  • Anonym (reality check)

skolskjuts?!

Du skulle naturligtvis ha tagit reda på reglerna innan du flyttade. Nu är det som det är och du får skjutsa sonen, eftersom du valde att flytta till en annan kommun.

Får man fråga varför din sambo inte kan pendla till sitt arbete?

• Anonym (reality check)
    Anonym (bekymrad) skrev 2013-09-16 12:57:51 följande:
    Japp det skulle jag ha gjort.

Han pendlar, men åt andra hållet 
    Eftersom ingen av kommunerna vill betala för skolskjuts till en annan kommun, så kan du antingen:

1. Bo kvar och ha det som det är.
    2. Bo kvar och låta barnet bo hos den andra föräldern.
    3. Flytta till gamla kommunen och bli särbo.
    4. Alla flyttar och mannen får 3 mil längre till arbetet.
    4. Stämma exet och hoppas att du, mot alla förmodan, vinner boendet.
  • Anonym (reality check)
    Anonym (bekymrad) skrev 2013-09-17 09:09:18 följande:
    Det gör jag varje dag.. Flytta dit står på önskelistan, men det är svårt att sälja huset där vi bor. 
    Svårt att sälja huset? Varför? Har ni stora skulder och köpte dyrt trots att det inte är ett attraktivt hus i ett attraktivt läge?
  • Anonym (reality check)
    Anonym (bekymrad) skrev 2013-09-17 09:56:15 följande:
    Huset ägde min sambo innan jag flyttade in. Det är inte dyrt men efter att han köpte huset så har arbetsmöjligheterna minskat vilket gör att det är svårt att få det sålt
    Då han han kanske råd att sälja det för det pris han köte det för, eller mindre, om han har amorterat?
  • Anonym (reality check)
    Anonym (bekymrad) skrev 2013-09-17 15:14:52 följande:
    Som sagt..inte lätt o få sålt överhuvudtaget här oavsett prisklass. 
    Och om vi säljer och flyttar så innebär det att dra upp hans barn från sin skola

Mycket att tänka på.. 
    Har han barnen på heltid?

Ja, lycka till med allt.
  • Anonym (reality check)

Helt ärligt kan du inget göra. Du kan inte tvinga pappan att skriva barnet hos dig. Sen förstår jag inte, menar du att din nya kommun är villig att betala skolskjuts mellan kommunerna eller hur skulle det vara en bättre lösning att barnet blev folkbokförd hos dig?

Kanske är det bättre att låta barnet bo mer hos pappa och sen vara mer med dig under lov och helger om barnet vill det?

• Anonym (reality check)
    Anonym (bekymrad) skrev 2013-09-24 09:35:50 följande:
    Barnet ÄR skrivet hos mig, har alltid varit det! Vet inte vart du har fått det ifrån?
    Min nya kommun betalar för dom barnen som går i skola här men bor i en annan. Inte tvärtom.

Jag har pratat med sonen ang detta med att bo hos sin far på veckorna, Men han vill inte det!

Va? Hur kommer det sig att kommunen accepterar att barnet går i skola i gamla kommunen då, när de inte accterar det enligt dig själv? Nu blev jag förvirrad.

Ibland kan inte barn få bestämma allt.

• Anonym (reality check)
    Anonym (bekymrad) skrev 2013-09-24 09:44:18 följande:
    Du är inte ensam om att vara förvirrad...

Med tanke på hans ålder så tycker jag att han kan få tala om hur han känner. Och jag skulle aldrig tvinga han att flytta ifrån mig och familjen här! Kan bara tänka mig hur övergiven han skulle känna sig då..

Vad svarar kommunen när du frågar varför de accepterar att betala skolgången i gamla kommunen?

Visst måste han få göra det men när det inte är praktiskt möjligt, då måste föräldrarna bestämma åt barnet, även om beslutet strider mot barnets önskningar.

Varför skulle han känna sig övergiven? Har han inga vänner i gamla kommunen? Att slita upp honom från barndomstryggheten tror jag kan vara värre för honom.
Svar på tråden skolskjuts?!