• Handygirl

FSH frågor

Hej!

Jag har också rätt högt FSH, hade 13 resp 14 efter clomifenstimulering. Men min läkare trodde ändå att det skulle kunna gå med IVF. Men det där verkar vara så olika, de går inte enbart på värdet verkar det som, utan ålder och annat också. Hur högt värde har du?

Lola73 som håller till i Ruvartråden har också högt, eller rättare sagt inte jättehögt innan med efter stimuleringen, och hon har en son på ett och ett halvt nu. Kolla med henne också!

Hoppas du blir klokare av detta.... Hm. Hör gärna av dig om du vill prata vidare!

• Handygirl

Men Ruttan! Vad är det för läkare!! Om min läkare tror att jag kan lyckas m IVF borde ju du kunna göra det! Jag har en bra bok om infertilitet, där står att över 15 brukar man anse som svårstimulerat, så man brukar rekommendera ÄD då. Kolla gärna på den här länken, där kan du läsa lite om fsh.
    Jag tycker att du ska byta läkare! Bor du i Stockholm? I så fall vill jag varmt rekommendera Octaviakliniken, de är jättebra!!!!

• Handygirl

Ruttan:Förlåt, jag blev så ivrig. Du har alltså gjort två IVF redan. Vad har de sett på IVF'en som gör att det verkar kört enligt dem? Kommer det inga ägg eller befruktas de inte eller vad har varit felet?

• Handygirl

Hej Ruttan! Åhå, jag förstår! Jag ber om ursäkt för att jag rusade iväg sådär!
    Fasen också vad jobbigt! Men då är det inte bara FSH-värdet som spökar, utan andra grejor också. Jag förstår att de har gjort allt för att hjälpa er! Min läkare sa att det är så många olika faktorer som spelar in, olika personer kan ha samma värde och få olika prognos.
    Lycka till med äggdonationen!

De gav mig ingen procent, men läkaren var väldigt nöjd med resultatet av både Äp och befruktningen. De fick ut 8 ägg, varav fem blev befruktade, jag fick ett insatt och fyra till frysen. Hoppas givetvis att det ska funka på första försöket, men det är väl att vara väl hoppfull kan jag tro.

Kram på dig!

• Handygirl

Visst är det så att det höga fsh-värdet gör dels att man inte får så många ägg och dels att kvaliteten på de som blir inte är så bra. Men är det då så att det är förmågan att fästa som är det dåliga eller är det nåt annat? Undrar om det finns nån forskning kring detta. Fast, om det skulle finnas det skulle det kanske inte var nåt problem att göra ivf, om man nu kunde fixa till det på nåt sätt om man bara visste anledningen till den dåliga kvaliteten.

Men undrar verkligen varför det är så olika från klinik till klinik. Ingen privat klinik vill ju få dåligt rykte, alla är ju måna om att ha en hög statistik, så de tar sig ju inte an fall som de anser omöjliga, då skulle ju deras statistik sjunka. Kanske är det tvärtom så att sjukhusen har så himla mycket att de utesluter de fall de tror att det är mycket jobb med?

Svar på tråden FSH frågor