• Ruttan

FSH frågor

Hej
    Jag har några funderingar som jag hoppas hoppas få lite klarhet i genom att skriva här. Har fått veta att jag har ett för högt FSH värde, inte klimakteriet utan bara "tröga" äggstockar.
    Undrar nu om någon här blivit gravid trots sitt höga FSH-värde?
    Kan det finnas något samband mellan högt FSH och Endometrios?
    Har pga detta blivit rekomendera att satsa på äggdonation istället för fler IVF (har gjort två försök). Står i kö till HS men känner att tiden rinner iväg och ska nu åka till Finland för ett läkarbesök. Är det någon som vet om det finns något forum i Sverige där man kan söka en äggdonator?

Tacksam för svar

• Svar på tråden FSH frågor
  • Gillis

Mitt FSH låg på närmare 20, minns inte exakt. Läkaren rådde oss att göra en äggdonation, men jag blev gravid på "naturlig väg". Sitter nu med min son som är 3 månader.

• Ruttan

Jättekul att höra!
    Läste din presentation och vi är på väg till Åbo (mars). Har inte givit upp hoppet och det känns underbart att läsa om par som lyckats trots att det mesta talar emot.

• Handygirl

Hej!

Jag har också rätt högt FSH, hade 13 resp 14 efter clomifenstimulering. Men min läkare trodde ändå att det skulle kunna gå med IVF. Men det där verkar vara så olika, de går inte enbart på värdet verkar det som, utan ålder och annat också. Hur högt värde har du?

Lola73 som håller till i Ruvartråden har också högt, eller rättare sagt inte jättehögt innan med efter stimuleringen, och hon har en son på ett och ett halvt nu. Kolla med henne också!

Hoppas du blir klokare av detta.... Hm. Hör gärna av dig om du vill prata vidare!

• Ruttan

Mitt värde låg på 11 och 10, testade två månder i rad. Min läkare sa att det inte spelade någon roll vad värdet låg på, allt över 10 var neg.
    Håller tummarna för att det går vägen för er!

• Handygirl

Men Ruttan! Vad är det för läkare!! Om min läkare tror att jag kan lyckas m IVF borde ju du kunna göra det! Jag har en bra bok om infertilitet, där står att över 15 brukar man anse som svårstimulerat, så man brukar rekommendera ÄD då. Kolla gärna på den här länken, där kan du läsa lite om fsh.
    Jag tycker att du ska byta läkare! Bor du i Stockholm? I så fall vill jag varmt rekommendera Octaviakliniken, de är jättebra!!!!

• Handygirl

Ruttan:Förlåt, jag blev så ivrig. Du har alltså gjort två IVF redan. Vad har de sett på IVF'en som gör att det verkar kört enligt dem? Kommer det inga ägg eller befruktas de inte eller vad har varit felet?

• Ruttan

Jag fick inte så många äggblåsor trots nästan högsta dos på Gonal-F och bägge gångerna blev det bara ett ägg som kunde befruktas. Har bara haft två väldigt tidiga missfall så det verkar inte som ägget vill fästa=dålig kvalitet. Han sa också att mitt LH värde var högre än FSH (jag tror det var så??) vilket inte var bra. Hade förtroende för vår läkare på St:Görans men det klart att man börjar undra när man har läst lite här.....
    Du har inte fått någon procenttal på hur stor chans ni har att lyckas?
    Tack för länken!

• Handygirl

Hej Ruttan! Åhå, jag förstår! Jag ber om ursäkt för att jag rusade iväg sådär!
    Fasen också vad jobbigt! Men då är det inte bara FSH-värdet som spökar, utan andra grejor också. Jag förstår att de har gjort allt för att hjälpa er! Min läkare sa att det är så många olika faktorer som spelar in, olika personer kan ha samma värde och få olika prognos.
    Lycka till med äggdonationen!

De gav mig ingen procent, men läkaren var väldigt nöjd med resultatet av både Äp och befruktningen. De fick ut 8 ägg, varav fem blev befruktade, jag fick ett insatt och fyra till frysen. Hoppas givetvis att det ska funka på första försöket, men det är väl att vara väl hoppfull kan jag tro.

Kram på dig!

• Ciiaa

Kolla med Umeå skulle inte dom starta med privatbehandling. Då är väl köerna inte lika långa.

• Linisen

Jag hade mycket högre FSH än ni, mitt första låg på 150 och mitt andra på 66 så jag har INTE möjlighet att få prova att stimulera fram ägg, om jag nu har några kvar.

Men 10 och 11 är ju inte så himla farligt, det kan gå upp så pass beroende på var i cykeln man är också.
    Lycka till
    L

• mrscooper

Hejsan,
    Mellan 1-10 är väl ett normalt värde? Jag har en kollega som genomgått ivf på Sahlgrenska och i hennes papper står det att även ett värde på 15 kan ses som normalt?!

Mitt FSH ligger på 16, vilket är ett ganska högt FSH värde. Jag fick ut totalt 5 ägg på tre st ivf försök. Men inget av dem fastnade.....De tre försöken gjorde vi på en privatklinik och där var de mycket övertygande om att mitt FSH inte skulle vara nåt större problem.

Efter det har jag träffat två st läkare på ett sjukhus här i gbg och de sade rakt ut att det är ingen idé för oss att försöka igen med ivf. Vi har större chans att lyckas själva än mha ivf står det i pappren som kom hemskickade i brevlådan. Nu orkar jag inte mer utan väntar "snällt" på min tur i kön på ÄD....

Vem ska man tro på landstinget eller den privata vården? Blir alldeles snurrig av att fundera över detta.......

Men jag blir hoppfull av att läsa om dig Gillis som lyckats på egen hand....=)

Keep up th good work u all =)

Lycka till

Mrs Cooper

• Handygirl

Visst är det så att det höga fsh-värdet gör dels att man inte får så många ägg och dels att kvaliteten på de som blir inte är så bra. Men är det då så att det är förmågan att fästa som är det dåliga eller är det nåt annat? Undrar om det finns nån forskning kring detta. Fast, om det skulle finnas det skulle det kanske inte var nåt problem att göra ivf, om man nu kunde fixa till det på nåt sätt om man bara visste anledningen till den dåliga kvaliteten.

Men undrar verkligen varför det är så olika från klinik till klinik. Ingen privat klinik vill ju få dåligt rykte, alla är ju måna om att ha en hög statistik, så de tar sig ju inte an fall som de anser omöjliga, då skulle ju deras statistik sjunka. Kanske är det tvärtom så att sjukhusen har så himla mycket att de utesluter de fall de tror att det är mycket jobb med?

• Snusan64

Hej Ruttan,

Mitt FSH låg på 85 (!) när jag blev gravid med min dotter (jag var då 38 år) så det kan gå! Som Linisen skriver så beror det ju på var i cykeln man är. Värdet går upp och ner. Men jag inser nu när vi försökt få ett syskon vilken otrolig tur vi hade. Det är väl också så att andra faktorer än FSH-värdet kan spela in.

Nu drygt tre år senare är mitt FSH 121 (vid senaste provet) och chansen att det ska finnas dugliga ägg är minimal. Vi ska också göra äggdonation i Finland. Insättning blir i april och sedan är det bara att hoppas.

Lycka till!

• hjalmarborgen

Hur har Ni behandlats under IVFen? Typ av medicin, styrka, osv...

Vi genomgår vår första & har idag varit på VUL & får avbryta.
    Jag hade bara tre äggblåsor, en mogen & de övriga var pyttesmå. Läkaren talar om för mig att ngn plockning blir det inte tal om & att vi nog inte har så stor chans att fortsätta med detta, vi skall nog överväga äggdonation eller adoption. Hör & häpna, jag blev helt chockad! & arg!!!!!!!!

Skall på återbesök hos läkaren & behöver mer info & argument för att kunna propsa på att gå vidare!

• Misty

Hej!

Jag har också ett högt FSH-värde. Första gången 38, andra gången 18 (detta var för 1 år sen idag vet jag inte).

Har försökt med ivf 2 ggr, haft högsta doserna på både menopur och gonal-f men inga mogna äggblåsor kom fram...så båda fösöken avbröts.

Vi blev rekommenderade ÄD och väntar nu på att bli kallade innan sommaren till Uppsala, en väntetid på mindre än 3 månader!

Ni tjejer som har högt FSH, har ni fortfarande mens? Jag har det och undrar om man ändå inte har chansen att spontant plötsligt få ägglossning om man ändå har mens? Eller...?

Kram Misty

• nesistas

Hej FSH-systrar,

Jag har också fått besked att jag har högt FSH. Vid clomifemtest under fertilitetsutredningen hade jag 14 som högsta värde. När provet togs om i höstas (2 år senare) var värdet 8.9. Jag har och har alltid haft, regelbunden mens och såvitt jag vet ÄL. Kroppen beter sig normalt, men vid IVF:erna har hormonstimuleringarna gått dåligt, jag har fått få ägg trots höga doser. Vi är rekommenderade att försöka med ÄD istället. Står i landstingskön men sneglar också på Finland... kötiden i Sverige är så oändligt lång.

Kram Bobi

• Snusan64

Misty, jag hade inte haft mens på ca två år och hade börjat få svettningar o s v. Fick då östrogen-gestagenpreparat som framkallade blödning och blev även gravid. Så jag tror nog att man kan få spontan ägglossning trots högt FSH.

• Linisen

Jag har ingen mens och har inte haft på över två år.

När ni talar om era FSH värden i vilken enhet nämner ni dem då?

På SU talar de alltid om iu/l.

Mitt senaste värde var 90, det är väldigt högt men jag har legat på 156 iu/l.
    Har slutat med mina hormonpreparat då jag vid en mammoggrafi visade hög täthet i brösten, vilket inte är bra. Mår superkass för tillfället med svettningar och vallningar som på alla sätt påverkar min vardag. Efter moget övervägande kommer jag nog så smått att börja äta mina hormoner sedan igen.

Om man inte klarar att äta dem hur ska det då gå att genomföra en ÄD??

Svar på tråden FSH frågor