min bror knarkar, vad ska vi göra?
Anonym (syster yster) skrev 2013-09-13 15:03:44 följande:
Jo, han säger själv att han har ett missbruk och att han inte klarar det han skulle vilja klara. Han har aldrig varit en innesittarkille utan tror även själv att han röker för att klara av sin adhd. Dricker alkohol gör han inte alls då han själv säger att det nog skulle resultera i ännu ett missbruk då han var nära det när han var yngre.Hej Ts. Jag har varit i din brors sits på sätt och vis. Skillnaden mellan han o mig är(ålder givetvis) att jag, missbrukade senare i livet tyngre droger intravenöst. Dit har ju han inte kommit än, och förhoppningsvis aldrig. Jag har ADHD och fick reda på det väldigt nyligen. Dem vanligaste preparat/medel som missbrukas om man har ADHD är just cannabis, amfetamin, och alkohol. Om du tänkt söka hjälp för hans cannabis och få möjlighet till utredning så tycker jag ni ska kontakta öppenvården. Om dem bedömer att han behöver utredning så måste han vara drog fri. Antagligen i minst 3 månader, så det hänger ju på honom. Annars finns ju privata utredningen men den kostar pengar. Där blir säkert tester ändå. Sist bör du veta att han kommer bli dokumenterad missbrukare i sjukvården. Lycka till