• Anonym (syster yster)

min bror knarkar, vad ska vi göra?

Vi (jag och mina föräldrar) har fått veta att min bror har rökt hasch i många år. Det var hans flickvän som tog kontakt med oss då hon har försökt att hjälpa honom att sluta, men det går inte. Han har ett jobb som han sköter och han sköter även sina räkningar så att anmäla honom är uteslutet då det som fungerar i hans liv då kanske rivs ner. Finns det några här ute som har några egna erfarenheter av sådant här? Några tips på vad vi kan göra för att hjälpa honom?

• Svar på tråden min bror knarkar, vad ska vi göra?
  • Petrol

Går det att peka på några konsekvenser han fått av sitt rökande?

• Anonym (syster yster)
    Petrol skrev 2013-09-13 14:07:11 följande:
    Går det att peka på några konsekvenser han fått av sitt rökande?

Den största konsekvensen är väl att han inte kan få barn (vilket väl är bra så länge han knarkar). Alla pengar förutom hyra och mat går till hasch, han orkar inte göra något på fritiden. Troligen har han börjat knarka pga sin adhd, eftersom han har grova koncentrationssvårigheter och slipper det när han knarkar, men då blir han apatisk istället
  • Ann Sjovis
    Anonym (syster yster) skrev 2013-09-13 14:18:31 följande:

Den största konsekvensen är väl att han inte kan få barn (vilket väl är bra så länge han knarkar). Alla pengar förutom hyra och mat går till hasch, han orkar inte göra något på fritiden. Troligen har han börjat knarka pga sin adhd, eftersom han har grova koncentrationssvårigheter och slipper det när han knarkar, men då blir han apatisk istället
    Vad menar du med att han inte kan få barn? 
    Har han ingen medicin för sin adhd?  
  • punx4life

om man söker hjälp för missbruksproblem så blir man sjukskriven så länge man är på behandling...
    varför skulle han inte kunna få barn för att han röker hasch?

av egen erfarenhet så kan jag säga att ni kan inte göra något alls för att hjälpa honom att sluta med sitt missbruk om han inte själv vill sluta...
    och då menar jag att han verkligen ska vilja sluta inte bara säga det för att det är det ni vill hör...

hur länge har han rökt?
    hur mycket röker han?
    röker han bara eller nyttjar han även andra droger?
    vad kan motivera honom att sluta?

du kan ställa vilka frågor du vill till mig om detta och jag ska svara efter bästa förmåga med hjälp av mina erfarenheter som missbrukare och nu drogfri...

• Anonym (syster yster)
    Ann Sjovis skrev 2013-09-13 14:20:41 följande:
    Vad menar du med att han inte kan få barn? 
    Har han ingen medicin för sin adhd?  
    Enligt hans flickvän så kan han inte få utlösning längre, har även erektionsproblem men det går ibland.

Nej, han har ingen medicin tyvärr då hade nog det här aldrig hänt 
  • Petrol

Verkar som att det är en förmodad adhd som ligger i grunden då. Är han utredd för detta eller har någon annan medicinering?

Annars är väl det den solklara änden att börja nysta i. Jag tycker personligen inte att man ska fördöma den som självmedicinerar, jag menar, denne gör ju det av en anledning, även om det möjligen inte är det bästa sättet så att säga.
  • Anonym (knark? vad är?)

Tror du får leta efter andra syndabockar, om han inte kan få upp den när han ser sin partner så är det nog dags för partner att göra sig mer attraktiv eller försöka sig på nya sätt att locka till sig mannen.
    Cannabis orsakar inte impotens, om nått så rena motsatsen.

Har han sedan adhd är det inget ovanligt att man självmedicinerar med cannabis framför vårdens amfetaminbaserade mediciner med stora biverkningar.
    Det hjälper minst lika bra om inte bättre för vissa.

Vill du verkligen försöka hjälpa din bror så får du ändra vokabulär, slänga glåpord som "knark" omkring sig leder ingen vart, du skapar bara konflikt och kränker han.
    Drogen heter cannabis och inget annat.

• Anonym (syster yster)
    punx4life skrev 2013-09-13 14:26:59 följande:
    om man söker hjälp för missbruksproblem så blir man sjukskriven så länge man är på behandling...
    varför skulle han inte kunna få barn för att han röker hasch?

av egen erfarenhet så kan jag säga att ni kan inte göra något alls för att hjälpa honom att sluta med sitt missbruk om han inte själv vill sluta...
    och då menar jag att han verkligen ska vilja sluta inte bara säga det för att det är det ni vill hör...

hur länge har han rökt?
    hur mycket röker han?
    röker han bara eller nyttjar han även andra droger?
    vad kan motivera honom att sluta?

du kan ställa vilka frågor du vill till mig om detta och jag ska svara efter bästa förmåga med hjälp av mina erfarenheter som missbrukare och nu drogfri...
    Tack!
    Jag vet inte hur mycket han röker men han har rökt i ungefär 10 år. Vad jag vet så är det "bara" hasch. Han säger att han vill sluta och att han vill ha hjälp men han vill inte bli journalförd, han har riktigt stor myndighetsskräck. Vet du om man kan få hjälp utan myndigheter eller att journalföras?  
  • Petrol
    Anonym (syster yster) skrev 2013-09-13 14:37:41 följande:
    Tack!
    Jag vet inte hur mycket han röker men han har rökt i ungefär 10 år. Vad jag vet så är det "bara" hasch. Han säger att han vill sluta och att han vill ha hjälp men han vill inte bli journalförd, han har riktigt stor myndighetsskräck. Vet du om man kan få hjälp utan myndigheter eller att journalföras?  
    Besök på exempelvis beroendeenheten ska inte visas för andra vårdinrättningar etc är jag iallafall ganska säker på, utan det stannar där. Någon annan kan säkert fylla i om jag har fel här eller utveckla lite.
Svar på tråden min bror knarkar, vad ska vi göra?