• Petrol

min bror knarkar, vad ska vi göra?

Går det att peka på några konsekvenser han fått av sitt rökande?

• Petrol
    Anonym (syster yster) skrev 2013-09-13 14:18:31 följande:

Den största konsekvensen är väl att han inte kan få barn (vilket väl är bra så länge han knarkar). Alla pengar förutom hyra och mat går till hasch, han orkar inte göra något på fritiden. Troligen har han börjat knarka pga sin adhd, eftersom han har grova koncentrationssvårigheter och slipper det när han knarkar, men då blir han apatisk istället
    Verkar som att det är en förmodad adhd som ligger i grunden då. Är han utredd för detta eller har någon annan medicinering?

Annars är väl det den solklara änden att börja nysta i. Jag tycker personligen inte att man ska fördöma den som självmedicinerar, jag menar, denne gör ju det av en anledning, även om det möjligen inte är det bästa sättet så att säga.
  • Petrol
    Anonym (syster yster) skrev 2013-09-13 14:37:41 följande:
    Tack!
    Jag vet inte hur mycket han röker men han har rökt i ungefär 10 år. Vad jag vet så är det "bara" hasch. Han säger att han vill sluta och att han vill ha hjälp men han vill inte bli journalförd, han har riktigt stor myndighetsskräck. Vet du om man kan få hjälp utan myndigheter eller att journalföras?  
    Besök på exempelvis beroendeenheten ska inte visas för andra vårdinrättningar etc är jag iallafall ganska säker på, utan det stannar där. Någon annan kan säkert fylla i om jag har fel här eller utveckla lite.
  • Petrol
    Anonym (knark? vad är?) skrev 2013-09-13 14:37:22 följande:
    Tror du får leta efter andra syndabockar, om han inte kan få upp den när han ser sin partner så är det nog dags för partner att göra sig mer attraktiv eller försöka sig på nya sätt att locka till sig mannen.
    Cannabis orsakar inte impotens, om nått så rena motsatsen.

Har han sedan adhd är det inget ovanligt att man självmedicinerar med cannabis framför vårdens amfetaminbaserade mediciner med stora biverkningar.
    Det hjälper minst lika bra om inte bättre för vissa.

Vill du verkligen försöka hjälpa din bror så får du ändra vokabulär, slänga glåpord som "knark" omkring sig leder ingen vart, du skapar bara konflikt och kränker han.
    Drogen heter cannabis och inget annat.

+1

Vill dock påpeka att oavsett kan det finnas en poäng i att testa andra läkemedel, det skadar aldrig att ha många alternativ när man ska komma på vad som fungerar bäst för en själv, och om något mer legalt skulle fungera så har det ju onekligen sina positiva sidor, som att slippa bli lagförd exempelvis.
  • Petrol
    Anonym (syster yster) skrev 2013-09-13 14:40:45 följande:

Nej, han är inte utredd för adhd, något som mina föräldrar grämer sig för jättemycket nu. Jag vet att många självmedicinerar med cannabis, men när man blir så apatisk att man endast klarar av sitt jobb och inget annat så tror både han och jag att det gått för långt, han vill ha hjälp men är som sagt livrädd för myndigheter.
    Det är nog myndighetsskräcken som måste tas itu med i första hand känns det som.
    Jag tror det bästa är att ge honom så mycket information som möjligt som pekar på att han inte har något att förlora på att gå till en läkare och att det inte kommer ligga honom till last, även om det är lättare sagt än gjort givetvis.

Har han blivit felbehandlad eller blivit illa bemött av myndigheter och liknande tidigare så att det är något sånt det grundar sig i, eller är han mer generellt skeptiskt inställd så att säga?
  • Petrol
    Anonym (knark? vad är?) skrev 2013-09-13 14:51:17 följande:
    Men det har han, kommer det fram att han självmedicinerar och har gjort så länge så kommer det bara skapa en massa hinder i vägen på han.
    Det bästa vore om han sökte hjälp för grundproblematiken utan att nämna nån illegal drog överhuvudtaget.

Ja, det kanske inte framgick, men det är alltså grundproblemet jag menar att han behöver söka för, ifall han självmedicinerar är ju hans rökande inget annat än ett symptom så att säga och inte det verkliga problemet precis som du säger.

Ledsen om jag var oklar.
  • Petrol
    Anonym (syster yster) skrev 2013-09-13 14:57:33 följande:
    Men om han söker för adhd så kommer de väl att upptäcka hans missbruk?
    Det törs jag inte säga säkert, men inte nödvändigtvis. det är en av bitarna som du om du vill hjälpa honom skulle undersöka närmare. Vad han gör är ju att han börjar med att söka en vanlig läkartid och finns det ingen anledning att testa honom för narkotika ser jag inte varför man skulle göra det heller. När medecin ska sättas in är det möjligt att det görs, men jag vet inte säkert, i vilket fall bör han kunna hålla sig ren över en period för att få chansen att få adekvat medicinering.

Men som sagt, det är en grej som du kan kolla upp för att stärka honom i att våga söka för ssin förmodade adhd, och får han hjälp med det så tror jag även att hans rökande kommer att falla på plats ifall det är så att han självmedicinerar och vad läkarvetenskapen kan erbjuda honom hjälper:)
Svar på tråden min bror knarkar, vad ska vi göra?