• frappa

min bror knarkar, vad ska vi göra?

Omogen citron skrev 2013-09-13 14:44:36 följande:

Cannabis är ju en drog och knark. Så det är ingen motsättning. Knart är heller inget glopord utan ett namn på en beroendeframkallande olaglig substans. Cannabis kan också orsaka impotens.
    Knark är ett extremt oprecist ord som används för man vill stigmatisera den man diskuterar om.
    Så JA det är ett nedvärderande glåpord(med få undantag).

Cannabis kan inte räknas in som sådär jätte beroendeframkallande, utan räknas in som vanebildande.
    dvs om man använder det ofta och länge, så kan man kanske bli beroende, men finns inget som säger detta kommer ske med 100% säkerhet.
    Anant är det med benzo och opiater, dessa blir man alltid fysiskt beroende av vid längre konsumtion.

Cannabis hamnar i samma grupp som sex, spel och shopping missbrukare, där man får kämpa på väl och en längre tid.
    För att bli beroende av att utföra dessa handlingar.
  • frappa

TS, förekommer det psykisk sjukdom, så är alltid det svårare.
    Så det första man bör ta tag i är att utreda om ADHD existerar och hur man ska ordna så han mår bra.
    Sen tar man tag i cannabisen.

Men uppfattar att det inte finns några direkta konsekvenser av hans konsumtion i omgivningen, förutom vetenskapen att han röker cannabis då.
    Som en del kan bli helt blockade av.

• frappa
    Anonym (syster yster) skrev 2013-09-13 14:57:33 följande:
    Men om han söker för adhd så kommer de väl att upptäcka hans missbruk?
    Tyvärr så tar dessa massa drogtester ibland.
    Och att man ska bevisa man ska vara ren FÖRE medicinering, vilket är åt helvete.
    Givetvis ska man tillåta medicinering, men sam samtidigt hjälpa till med att sluta med cannabisen.
    Hur inbillar man sig det annars ska funka om man mår tillräckligt dåligt av sin ADHD.

Risken är att han går över till alkohol istället för cannabis, och ADHD och alkohol är i många fall en mycket dålig kombo för en som har ADHD.
  • frappa
    Anonym (syster yster) skrev 2013-09-13 15:03:44 följande:

Jo, han säger själv att han har ett missbruk och att han inte klarar det han skulle vilja klara. Han har aldrig varit en innesittarkille utan tror även själv att han röker för att klara av sin adhd. Dricker alkohol gör han inte alls då han själv säger att det nog skulle resultera i ännu ett missbruk då han var nära det när han var yngre.
    Det tråkiga är att de som självmedicinerar för ADHD eller liknande sjukdomar.
    De överdriver sin dos, där för ADHD skulle säkert för med en tiondels så stor dos.

Hade man haft läkare som hade hjälpt till med dos, så hade ju folk vetat om att man inte behöver så mycket för få önskad effekt.

Som jag sa innan alkohol och ADHD är allt för ofta en dålig kombination.
    Mycket våld och skit kommer ur den blandningen.
  • frappa
    Anonym (syster yster) skrev 2013-09-13 15:11:12 följande:

Jo, jag vet att det är så. Cannabis används ju i andra länder för att hjälpa de med koncentrationssvårigheter och opinionsbildning för det är jag för. Men nu handlar det om vad jag kan göra för min bror NU och inte vad sjukvården kanske kan hjälpa honom med om 20 år.
    Jag förstår precis, det är ltie för andra ska förstå också.
    Var lite så du skulle greppa det hela också.
    Men du hade ju huvudet på skaft, och visade sig inte nödvändigt.

Sen ska vi veta att Sativex finns i vården för förskrivning, dock att få det utskrivet idag är nog inte lätt.
    Det är i så fall om man har tur att hittar en läkare med erfarenhet med Sativex och ADHD.
    Men det är antagligen mer mot omöjligt.
  • frappa
    sinnesförvrängd skrev 2013-11-02 08:02:59 följande:

Hej Ts. Jag har varit i din brors sits på sätt och vis. Skillnaden mellan han o mig är(ålder givetvis) att jag, missbrukade senare i livet tyngre droger intravenöst. Dit har ju han inte kommit än, och förhoppningsvis aldrig. Jag har ADHD och fick reda på det väldigt nyligen. Dem vanligaste preparat/medel som missbrukas om man har ADHD är just cannabis, amfetamin, och alkohol. Om du tänkt söka hjälp för hans cannabis och få möjlighet till utredning så tycker jag ni ska kontakta öppenvården. Om dem bedömer att han behöver utredning så måste han vara drog fri. Antagligen i minst 3 månader, så det hänger ju på honom. Annars finns ju privata utredningen men den kostar pengar. Där blir säkert tester ändå. Sist bör du veta att han kommer bli dokumenterad missbrukare i sjukvården. Lycka till
    Cannabis är extremt effektivt mot ADHD, många ggr så tror man att andra droger ska ha lika bra effekt.
    Så sitter man där med heroin.
    Hade vi haft en sjukvård som anamma att inte alla pallar med amfetamin liknande preparaten.
    Och värdesätta att vi faktiskt nu har Sativex att börja använda detta till ADHD.
    Så kanske vi skulle slippa våra skyhöga missbrukartäthet i detta land.
    Dock finns inget intresse att minska missbruket, nolltolerans förhindrar att man kan hjälpa folk.
    Rätt lustigt att de vill skydda oss från de farliga drogerna, som så skapar man en miljö där vi inte vill hjälpa missbrukaren i sjukvården.
    Utan lämnat över detta hälsoproblem till polisen.
  • frappa
    sinnesförvrängd skrev 2013-11-03 02:36:52 följande:

Jag tycker mig höra en frälst stoner(inget illa menat) när jag läser finns inlägg. Jag rör mig sönder och samman i flera år, för att det VAR lösningen på livet. Det tyckte jag då, idag skäms jag och har betydligt mer erfarenhet och insikt. Cannabis är lurigt.
    Använder inte cannabis för de berusande effekterna, så nä är ingen stoner och inte heller nyfrälst på cannabis.
    Jag är saklig och håller mig till fakta, vilket jag anser resten av befolkningen också skulle göra till det kommer droger.
    Så kanske vi hade sluppit dubbel drogdödlighet i Sverige mot Europa.

Sen att prata vård hos vården och inte hos polisen, är nog nått som en stoner sällan säger.
    Jag inser du haft en del problem med droger, dock får vi inte ta och inbilla oss att du tillhör den stora gruppen bland de som tar cannabis.
    De allra flesta konsumerar det lite då och då, och nöjer sig med detta.

För vissa är cannabis lurigt, som du med ADHD.
    Där du antagligen märkte första gången du tog cannabis, att du fick känna dig normal.
    Och dina  tankar slutade rusa i 200km/h i ditt huvud.
    Det är ingen tillfällighet att de med psykiska sjukdomar eller åkommor använder cannabis.
    De får inte den hjälp som krävs av sjukvården för att få dom känna sig normala.
    Så det brukar oftast börja med att dom självmedicinerar på alkohol, som är en dålig kombination för en hel del med ADHD.
    För sen hoppa vidare till cannabis, sen en mindre del av dessa hoppar vidare till andra droger.
    I tron att regnbågens skatt ligger där.
  • frappa
    sinnesförvrängd skrev 2013-11-07 23:11:20 följande:

Jag förstår vad du vill säga, absolut. Ser inte värdet i cannabis på samma sätt längre.
    Då får vi anta du fått hjälp av sjukvården att tygla din ADHD?
    Eller har du helt enkelt lärt dig hantera din ADHD.

Sen har vi idag Sativex, har svårt att se de inte kommer implementera denna som medicin för patienter med DHD.
    Idag så är Sativex endast för spasitet för MS-sjuka, dock så har vi friförskrivningsrätt i Sverige.
    Så en läkare kan skriva ut den för vad den vill.
    Så länge han har beprövad erfarenhet eller kan hänvisa till forskning.
  • frappa
    sinnesförvrängd skrev 2013-11-08 23:44:54 följande:

Har inte börjat medicinering än, börjar på måndag. Dock förväntar jag mig ingenting. Bör nämnas att det sker under VÄLDIGT strikta former(är dokumenterad intravenös missbrukare) och jag får hämta dem liknande som någon får hämta metadon. Vill prova och se, övervakad av beroende psykiatriker mm. Har hört om sativex men vet inget om det. Det jag trodde du menade var att cannabis var lösningen på allt och att röka löser allt
    Haha, verkligen inte.
    Problemet med de allra flesta som självmedicinerar.
    Är att de tar rekreations doser och inte i medicinsk dos, som är betydligt längre.

För mig var det svårsmärta, men är fixat nu så det inte längre är svår smärta.
    Utan en hanterbar smärta, vilket betyder ingen cannabis.
Svar på tråden min bror knarkar, vad ska vi göra?