Inlägg från: punx4life |Visa alla inlägg
  • punx4life

min bror knarkar, vad ska vi göra?

om man söker hjälp för missbruksproblem så blir man sjukskriven så länge man är på behandling...
    varför skulle han inte kunna få barn för att han röker hasch?

av egen erfarenhet så kan jag säga att ni kan inte göra något alls för att hjälpa honom att sluta med sitt missbruk om han inte själv vill sluta...
    och då menar jag att han verkligen ska vilja sluta inte bara säga det för att det är det ni vill hör...

hur länge har han rökt?
    hur mycket röker han?
    röker han bara eller nyttjar han även andra droger?
    vad kan motivera honom att sluta?

du kan ställa vilka frågor du vill till mig om detta och jag ska svara efter bästa förmåga med hjälp av mina erfarenheter som missbrukare och nu drogfri...

• punx4life

själv så vart jag tvingad in av soc på behandling...
    jag vet inte om kanske basta kan hjälpa utan att myndigheter får veta något...
    men det är ju inge farligt att myndigheter blir inblandade, det hjälper faktiskt med tanke på sjukskrivning å sådant...

sedan finns ju alternativet att sluta själv, jag slutade med alkoholen helt själv å har vart nykter i snart 6 år...
    har man bara tillräckligt med vilja å stöd så kan det fungera...

det viktiga är ju att man har en egen vilja att sluta och att man förstår att det aldrig går att bara röka lite, det är allt eller inget... 

• punx4life

min fru slutade nästan helt att dricka, hon visade förståelse när jag mådde dåligt...
    men det viktigaste för mig var/är min benhårda vilja att vara en bättre make/far än jag var...

AA och NA för inga register över vilka som kommer på deras möten, dom mötena hjälper många...

blir lättare om du skriver privat till mig

Svar på tråden min bror knarkar, vad ska vi göra?