Inlägg från: Maria 434 |Visa alla inlägg
  • Maria 434

Lära 4 årig nordsvensk att hoppa tips?

Hur stor nordsvensk har du?
    Är den stor och tung så är inte alltid hoppning att rekommendera.

Om han är stel och hård i munnen låter det mer som om dressyr vore något att jobba på med honom.
    Han är ju dessutom väldigt ung och då är det bättre att börja med dressyr och bygga upp muskulaturen på honom innan du börjar med hoppning    

• Maria 434
    moafeliciaa skrev 2013-09-13 11:05:44 följande:
    Maria 434: Han är ca 1.53 och väldigt tung i kroppen, du har nog rätt jag borde kanske jobba upp muskulaturen mer innan jag börjar träna honom i hoppning. Är kanske lite för tidigt än. Har du några bra övningar man kan göra för att jobba upp ryggen mer än att gå upp i backar och nerför?
    Skulle rekommendera dig att gå in och fråga på nån av de länkar jag tipsade dig om. Där finns det dessutom redan en hel del information.

Den nordsvensk jag hade var 1,67 och väldigt tung också, men han var äldre och välmusklad och väldigt stark. Så honom hoppade jag på mycket låga hinder någon enstaka gång, inte ofta just för att han var så tung.
    Tränade enkel dressyr med honom, lärde honom att gå samlat och jobba under sig vilket stärker ryggen.
    Red en hel del på volt för att få honom bli mer smidig och lyssna på mig.
    Han var också väldigt hård i munnen i början (f.d travare) men det blev bättre efter mycket träning.
    Viktigast är att du inte drar honom i munnen för då kan han bli ännu hårdare och mer motsträvig. Jobba med mjuka rörelser    
Svar på tråden Lära 4 årig nordsvensk att hoppa tips?