• moafeliciaa

Lära 4 årig nordsvensk att hoppa tips?

Hej jag har som sagt en 4 årig nordsvensk som jag tänkte lära att hoppa nu. Han har aldrig blivit löshoppad eller haft med hinder att göra.
    Har precis fått lite bättre kondition men jag tror att han kan lösgöras bättre om jag hoppar några hinder ibland. Han är väldigt låg i formen när jag rider honom, väldigt sträckt utåt med halsen och stum i munnen. Känns som att rida på en pinne. Det kanske är någon annan son har förslag annars på vad jag ska göra för att lösgöra honom?

• Svar på tråden Lära 4 årig nordsvensk att hoppa tips?
  • Maria 434

Hur stor nordsvensk har du?
    Är den stor och tung så är inte alltid hoppning att rekommendera.

Om han är stel och hård i munnen låter det mer som om dressyr vore något att jobba på med honom.
    Han är ju dessutom väldigt ung och då är det bättre att börja med dressyr och bygga upp muskulaturen på honom innan du börjar med hoppning    

• straw2008

Då skulle jag försöka löshoppa honom först i en paddock o se hur han beter sig o om han är positiv till hindren. Vad gör han om det tex är en stor vattenpöl i hagen ? Men som sagt, instängd i ett ridhus eller paddock o jaga på försiktigt med rep om han inte förstår

I kinamockaskogen.....
  • moafeliciaa

Maria 434: Han är ca 1.53 och väldigt tung i kroppen, du har nog rätt jag borde kanske jobba upp muskulaturen mer innan jag börjar träna honom i hoppning. Är kanske lite för tidigt än. Har du några bra övningar man kan göra för att jobba upp ryggen mer än att gå upp i backar och nerför?

• Maria 434
    moafeliciaa skrev 2013-09-13 11:05:44 följande:
    Maria 434: Han är ca 1.53 och väldigt tung i kroppen, du har nog rätt jag borde kanske jobba upp muskulaturen mer innan jag börjar träna honom i hoppning. Är kanske lite för tidigt än. Har du några bra övningar man kan göra för att jobba upp ryggen mer än att gå upp i backar och nerför?
    Skulle rekommendera dig att gå in och fråga på nån av de länkar jag tipsade dig om. Där finns det dessutom redan en hel del information.

Den nordsvensk jag hade var 1,67 och väldigt tung också, men han var äldre och välmusklad och väldigt stark. Så honom hoppade jag på mycket låga hinder någon enstaka gång, inte ofta just för att han var så tung.
    Tränade enkel dressyr med honom, lärde honom att gå samlat och jobba under sig vilket stärker ryggen.
    Red en hel del på volt för att få honom bli mer smidig och lyssna på mig.
    Han var också väldigt hård i munnen i början (f.d travare) men det blev bättre efter mycket träning.
    Viktigast är att du inte drar honom i munnen för då kan han bli ännu hårdare och mer motsträvig. Jobba med mjuka rörelser    
  • Garbo

Jag har ridit vanliga travhastar forr, och jag tycker alltid att de ar lite som plankor jamfort med halvblod, nacken ar valdigt rak och de haller huvudet ganska lagt. Det ar ju sa de ar avlade och sa de springer nar de ar forspanda med sulky sa det ar nog nagot man far jobba pa ganska mycket for att fa dem att ga mer i form.

• Joohannah

Jobba mer lösgörande... Krävs att du har en avspänd och lösgjort häst för att du skall kunna hjälpa honom bygga rätt muskler på bästa sätt :) 
    Jobba massa massa skritt, lek fram lite sidförflyttningar och lossa honom i sidorna.

När du känner att han är redo att "hoppas in" tycker jag att du ska börja med att löshoppa och locka fram hinderlyckan hos honom. Börja sen men mycket bommar på marken - upphöjda cavaletti och när du känner att han är trygg med det är det bara att testa på lite småhinder :) Men ta det som sagt med ro om han är ganska tung :) 

• Grävling 75

Håller med om att du ska kolla Bukefalos i stället! Själv brukar jag tömköra unghästar ett par gånger i veckan. Bra för lydnad och lösgjordhet! I övrigt är mitt tips att jobba mycket med övergångar, stopp och start.

• whydoyoucare

Jag hade jobbat upp muskulaturen i dressyr med honom först, med tanke på att han bara är 4 år. Sen något som så många glömmer, men som gör så stor skillnad, är att stretcha hästen efter arbete! Men var noga med vilka övningar du utför och att du gör det på rätt sätt för att inte slita ut leder och liknande. Men dressyr och stretcha för det första!

Sen ska du ALLTID börja med markarbete, anser jag då. Jag tycker det är dumt att gå direkt in i hoppninen med detsamma, oavsett om det är med ryttare eller löst. Börja med bommar på marken, sedan upphöjda osv. Du får börja från botten och successivt arbeta honom uppåt. 

• PaRa

Grundrid honom, mycket ställa, slutna och öppna. Så mycket det går med en 4åring. Longera, får honom att mjukgöra sig. 

När du rider, rid ut i skogen över stock och sten, få honom att lyfta på fötterna. Rid även på bana, över bommar. Börja med markliggande, höj till cavaletti. Ställ sedan ett litet kryss mitt på banan, trava över, galoppera över. Låt honom prova sig fram och känna efter. Höj lite lite med jämna mellanrum. 

Det tror iaf jag fungerar bäst, sen får man ju alltid se till individ. 

Svar på tråden Lära 4 årig nordsvensk att hoppa tips?