• Millimetern89

Det som inte få hända har hänt...

Hej allihopa! 

Det som inte får hända har just hänt.... I torsdags (5/9) började jag få bruna flytningar och blev såklart orolig men försökte att inte tänka på det eller tänka "det är nog ingen fara." Senare i helgen kom det mörkrött blod med klumpar i och jag hade ont i magen, ungefär som mensvärk. Började då bli riktigt orolig men alla som jag pratade med försökte lugna mig och sa att allt säkert är okej. Ringde iaf 1177, men de tyckte jag skulle avvakta med att åka in. Pratade sen med en BM på måndagen och vid det här laget var jag helt förstörd för jag misstänkte ju vad som var på väg att hända. Hon sa att jag skulle ringa gyn det första jag gjorde på tisdagen och få en tid och det gjorde jag och fick komma dit på tisdagsförmiddagen. 

Fick först vänta i över en timme innan jag fick komma in. Väntan och oron var olidlig!! Jag grät en massa men försökte att tänka positivt. 

Tillslut fick jag komma in. De gjorde en gynundersökning och sedan ett VUL. De vände bort skärmen när de skulle göra VUL och sen såg de funderade ut i nån minut innan de sa att bebisens hjärta inte längre slog, VAD DE SÅG IAF var inte 100% säkra. :( Hur f*n kan man inte vara säker på det!!? Jag bröt ihop totalt medans läkaren pratade på om att det var som ett lotteri, det blir inte vinst varje gång. Ville bara springa därifrån... Som tur var hade jag min underbara sambo med mig som tröstade.
    Vad de såg så hade barnet dött i vecka 7+några dagar och jag är/var nu i vecka 14+5. Det känns fullkomligt vidrigt att det ligger ett dött barn i min mage. Så j*vla hemskt!! :'(
    Efter det var jag helt borta, lyssnade inte, pratade inte, satt bara där och stirrade och grät. Det kändes så tomt. Från att vara hur lycklig som helst över att få ett till barn till att allt bara rycks ifrån mig.
    Det som sades var att jag skulle få komma tillbaks om en vecka och göra en till undersökning av en annan läkare (för att vara på den säkra sidan) och se om barnet stötts ut. 
    De frågade om jag ville ha abortpiller för att skynda på det hela men där sa jag tvärnej! Det jag inte förstår är hur de kan erbjuda abortpiller om de inte ens kan säga med 100% säkerhet att barnet är dött??
    Sitter här nu och bara väntar på att det hela ska sätta igång. Jag gråter nästan hela tiden och miljoner tankar och frågor flyger runt i mitt huvud. Detta är det vidrigaste jag varit med om, och då har det egentligen inte ens börjat... Jag vill bara försvinna från verkligheten. Jag vill inte prata med nån, börjar bara gråta.. Jag vet inte vad jag ska ta mig till!? Känner mig så ensam fast jag har en massa runt omkring mig som vill finnas där...
    Hur lång tid kan det ta innan det hela sätts igång? Denna väntan alltså.....

Detta blev ett långt och kanske förvirrat inlägg men jag vet inte var jag ska vända mig, här märks det inte om jag gråter....  :(

• Svar på tråden Det som inte få hända har hänt...
  • Ramborg

Jag beklagar sorgen.

När jag var gravid första gången märkte jag inget konstigt förrän vi gick på ultraljud i v 12 för KUB-testet. Då sa hon att barnet slutat växa i v 6. Jag fick göra ett vaginalt ultraljud för att bekräfta att det var dött. Sedan piller som inte hjälpte och fick då göra en skrapning. Fullkomligt gräsligt alltihop, eftersom jag varit så lycklig och förväntansfull och inte anat någonting.

Men jag blev gravid igen ganska snabbt. Istället för en februaribebis fick jag en augustibebis. Hon är två år nu och jag är gravid i v 18 med ett syskon som sprattlade fint på UL i v 12.

Jag önskar dig all lycka i framtiden.

42.
  • Mamori

Usch din stackare!! Jag har själv varit där, mitt hade dött i v 6 och det konstaterades i v 12 :-/ Vad konstigt att de inte kunde vara säkra. Hur är din magkänsla, känns det som att det lever eller inte? Jag minns att jag verkligen kände att något var fel och jag tog de där pillrena :-/ Kram!!

• Mamori

Det är kanske en klen tröst nu när du förlorat ditt barn just men jag blev också gravid direkt efteråt, första gången vi hade sex efter missfallet. Och det barnet fick vi behålla.

• Anonym (Jag med)

Sitter i samma sits. Började blöda i förrgår och fick veta att barnet troligtvis dött för sex veckor sedan. Läkaren sa att jag inte borde gå ut och fjällvandra under veckan utan hålla mig något sånär nära ett sjukhus om blödningen blev värre. Tack, nej jag ska inte fjällvandra nu. Jättekram på dig. Det är bara sjukt, vidrigt, orättvist och fruktansvärt. Har gråtit i två dagar nu och förstår inte hur jag ska klara en vecka

• Anonym (Jag med)

Just ja, jag såg skärmen och läkaren såg inga hjärtljud men det behöver inte betyda att barnet dött, bara att dom inte ser dom. Därför måste dom vänta och se om det växer istället

• Millimetern89

Tack för all omtanke och svar.
    Ramborg: Ja det är fullkomligt gräsligt. All denna lycka bara *poff* borta! :( Vad skönt för er att det gick bättre nästa gång.
    Jag vet inte om det bara är jag, men jag tänker alltid att "neej, sånt där händer inte mig" osv. Ack så fel man kan ha! Ska Aldrig mer tänka så.
    Mamori: Jag tycker också att det var jättekonstigt att de inte kan säga med 100%. Trodde att de såg, antingen så lever barnet eller inte. Just nu känns det som att det är något mellanting. (?)
    Min magkänsla säger att någonting är fel eftersom jag har ont och blöder. Men man kan ju inte veta förrän man verkligen VET. :(
    Anonym: Jag förstår precis hur du känner dig, vi kan stötta varann.

• Anonym (så här)

Om du nu är i vecka 14 och de sa att barnet dött i vecka 7, då är barnet helt säkert dött tyvärr. Då borde inte bebisen(embryot) ha vuxit något alls sedan den dog och ser därför fortfarande ut att vara 7 veckor gammal.

Skulle bebisen däremot ha sett ut att vara 14 veckor så borde de kunnat se hjärtat ganska tydligt. Så oavsett så stämmer det nog att bebisen dött. Beklagar :( Tråkigt att de sa "kanske" dessutom..

• Lyckanssmed

Jag förstår dig, jag har fått nio missfall varv sex som konstaterats som ditt men som senast vecka 14! Nu har vi en liten dotter nio månader! Det är jobbigt, man för gråta och bryta ihop! Men det blir bättre! Kramar

• Millimetern89

Jo så är det nog säkerligen. Eller jag vet väl att det är så men vill bara inte inse. Finns det en liten gnutta hopp så försöker man ju tro på det. Men jag vet, barnet lever inte.

• Anonym (känner igen det)

jag har själv varit med om ett ma där min kropp inte hade stött bort barnet på 7 veckor så jag fick göra en skrapning. Det kanske inte är någon större tröst med jag känner igen känslan av att känna obehag för att det ligger ett dött barn i magen. Det som hjälpte mig var att samtala med nära och kära, speciellt sambon. Massa styrkekramar till er och hoppas det går vägen nästa gång Hjärta

• Millimetern89

Lyckanssmed, då vet du vad jag pratar om. Strongt av er att fortsätta efter så många MF. Vad härligt att ni äntligen lyckades!

• Millimetern89

Anonym, jag känner ett starkt obehag att jag eventuellt måste göra en skrapning. Hur var det egentligen? Jag känner att jag har så svårt att prata med folk, jag har väldigt många nära och kära som bryr sig och vill hjälpa men jag klarar det inte, vet inte varför.

• Lyckanssmed

Att göra en skrapning är inget du kommer känna, du är under narkos! Det enda jag kände av var att jag var lite torr i halsen! Det kommer gå bra! 8/9 mf klarade min kropp av själv!

• Anonym (känner igen det)
    Millimetern89 skrev 2013-09-11 22:01:13 följande:
    Anonym, jag känner ett starkt obehag att jag eventuellt måste göra en skrapning. Hur var det egentligen? Jag känner att jag har så svårt att prata med folk, jag har väldigt många nära och kära som bryr sig och vill hjälpa men jag klarar det inte, vet inte varför.
    Det var lite jobbigt mentalt, men fysiskt var det inga problem. det skedde under narkos och jag blödde nästan ingenting efteråt. Det är ju en vår och jobbig händelse så låt det ta tid, du vet iaf att du har individer att vända dig till när du är redo. allt behöver inte ske direkt. Hjärta
  • Bardot76

Jag beklagar verkligen det du går igenom nu. Jag blev själv gravid i juli 2012 på första försöket och hann vad jag trodde komma in i v 13. Två dagar innan det var dags för KUB så började jag att blöda på kvällen, jag fick naturligtvis panik men gick ändå och la mig och hoppades av hela mitt hjärta att det inte skulle blöda på morgonen. Men det fortsatte att blöda så jag ringde min bm som sa att om var det färskt blod som fortsatte att komma så var det troligtvis början på ett missfall, PANIK!!!!! Jag ringde akuten och fick komma in för ett ul som visade en fosterhinna utan foster i, dvs att fostret troligtvis hade slutat att växa i v 6 och sedan tillbakabildats. Jag hade alltså gått i 7 veckor i tron att jag var gravid och allt var bra. Det kändes fruktansvärt och tomt. Jag upplevde det som att min kropp svikit mig totalt. I efterhand så förstår jag att detta är kroppens sätt att avsluta något som ändå inte kunnat leva utanför min kropp. Jag fick piller för att påskynda allt men slutade ändå inte att blöda, det blev till sist skrapning för att få ut alla rester. 7 december så fick jag min mens tillbaka och i mars 2013 blev jag gravid igen och är nu i v 29.

Låt detta ta den tid det tar och så småningom kommer du att må bättre och bli gravid när du känner dig redo igen. Massvis med kramar {#emotions_dlg.flower}

• Gummiz26

Hej. Jag känner som du ts. Jag hade gått in i (som jag trodde) v 17 men fostret dött nån gång mellan v12-13 och det kändes som jag var utanför min kropp när jag var där och dom grejade med mig. Fick tabletter för och framkalla missfallet och sen en skrapning.. Hade jag inte haft mina 2 barn så hade jag varit knäckt ännu mer än vad jag är. Sorgligt att det får hända. Jag hippas ni får eta efterlängtade bebisar ni där ute och att allt går bra för er. Massa styrkekramar till er som gått i genom detta.💖💖💖

• QazQaz

Jag fick också besked om MA i vecka 12 fast fostret hade dött tidigare. Jag hade haft lite bruna flytningar, men dagen för beskedet hade det ökat lite och var trådig flytning. Ville bara få allt ur mig, kände mig så lurad som trott jag var gravid i flera veckor när så inte var fallet. Jag åkte hem, tog på mig springkläderna och sprang så fort och långt jag orkade. Då började det blöda mkt mer. Sedan sprang jag varje dag.... Trots blödandet. Tog tabletter mot smärta... Sprang. Tror att jag blev av med allt tidigare i och med att jag sprang. Efter 3 dgr lugnade det ner sig, då var allt ute och jag hade sedan lite blödningar som mindre mens i en vecka!

Svar på tråden Det som inte få hända har hänt...